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jeudi 4 octobre 2012

COUNTRY JIM BLEDSOE/ SHREVEPORT BLUES


COUNTRY JIM BLEDSOE/
 SHREVEPORT COUNTRY BLUES

            Shreveport est une de ces villes moyennes sans âme que l'on trouve si souvent aux Etats Unis. Elle fait partie de l'Etat de Louisiane mais, sa position sur la Red River, à l'extrême nord de l'Etat la fait économiquement et culturellement appartenir davantage à l'Est du Texas ou au Sud de l'Arkansas. Fondée en 1815 par Henry Miller Shreve, un explorateur originaire du New Jersey, Shreveport n'a été longtemps qu'une bourgade agricole. En 1906, la découverte des riches gisements de pétrole du Caddo, un lac voisin, a complètement changé la ville. L'arrivée de nombreux migrants de l'Est des Etats Unis ainsi que d'Europe Centrale a achevé de donner à Shreveport sa configuration et son atmosphère actuelles.
            Ce que nous connaissons du Shreveport "down-home" blues grâce aux disques le définit comme un style local original, entre le blues du Mississippi et celui du Texas. Lonnie Johnson a aussi visiblement exercé une forte influence sur ce style, en particulier les disques qu'il a gravés en compagnie de Texas Alexander. Ce Shreveport blues a sans doute été largement façonné par Jesse Thomas dont les disques semblent s'être bien vendus et qui était une des vedettes locales. Jesse a accompagné Texas Alexander, Blind Lemon Jefferson et gagnera la Californie après la guerre. Son jeu de guitare jazzy mais économique, épars et précis a influencé quantité de guitaristes, notamment son neveu Lafayette Thomas que nous avons présenté en détail dans ce blog.
Il faut aussi remarquer que John Lee Hooker a constamment affirmé n'avoir été influencé que par son beau-père, Willie Moore, un travailleur saisonnier originaire de Shreveport. Hooker est, à nos oreilles, largement ancré dans la tradition guitaristique de cette région nord-Louisiane, même si son chant passionné et véhément révèle bien sûr les influences du Delta.
            L'afflux de travailleurs pour l'industrie du pétrole induit la création en 1948 du Louisiana Hayride, un show live et radiodiffusé sur le modèle du Grand Ole Opry de Nashville. Le Louisiana Hayride (où se produiront régulièrement Hank Williams et Elvis Presley) fait vraiment de Shreveport une ville "musicale". Les compagnies de disques commencent à affluer, prêtes à signer les premiers un contrat avec une vedette en devenir. A Shreveport même, les musiciens de country, Webb Pierce et Tillman Franks créent Pacemaker, un label indépendant. Stan Lewis, un immigré juif italien, s'installe à Shreveport, attiré par l'activité de la ville. Lewis s'occupe d'abord de commerce dans le quartier noir de la ville (un bazar, une confiserie). Mais il s'avise des désirs et des goûts musicaux d'une clientèle qui a de l'argent. Il monte ainsi un magasin de disques, devient le distributeur attitré local puis régional de plusieurs labels indépendants (notamment Specialty) dont il fait une intense publicité sur KWKH, avant de créer ses propres compagnies - Jewel, Ronn, Paula...
Les quelques bluesmen "down home" enregistrés après la guerre à Shreveport démontrent que le style de blues régional, notes éparses, chant souvent récitatif, swing intense est très caractéristique de cette cité.
Country Jim Bledsoe est un fantastique bluesman au chant impassible, au jeu de guitare économique mais très rythmique. Il était un chanteur et guitariste de rues et il enregistre pour PaceMaker (le label de Webb Pierce et le seul 78t de blues de ce label) en 1949 sous le nom quelque peu mystérieux de Hot Rod Happy et termine en 1951 pour Specialty (Stan Lewis) puis par Imperial. Avenue breakdown comme Old River blues (le nom d'un lac près de la ville) et Hollywood boogie avec une référence au quartier noir de Shreveport Mooretown (qui comprend une artère appelée Hollywood) démontre à l'évidence que Bledsoe était vraiment un résident de Shreveport dont il connaissait bien les lieux importants. Malheureusement, Country Jim semble avoir disparu sans laisser de traces.
Ce MP3 regroupe la totalité de sa courte mais remarquable contribution à l'histoire du blues à l'exception de Plantation blues que je n'ai pu me procurer et dont une copie mp3 via ma boîte mail serait la bienvenue.
Gérard HERZHAFT 

On suggérera à ceux qui voudraient mieux connaître la riche scène musicale de Shreveport de voir l'excellent bloghttp://shreveportsongs.blogspot.fr/

"Country" Jim Bledsoe has recorded only a handful of tracks but all are very worthwhile. As a noted seemingly popular Shreveport street singer during the immediate post-war years, Bledsoe adds a lot to our knowledge of the Shreveport blues style whose Jesse and Lafayette Thomas seemed to have largely been the most famous contributors. This Shreveport blues is made of sparse notes, a recitative way of singing, intense swing and owes certainly a lot to the Thomas Brothers but also to the very popular records Texas Alexander did with Lonnie Johnson on the guitar. Among those "Shreveport bluesmen" is a certain Willie Moore who never recorded on his own but who greatly influenced his stepson John Lee Hooker who will always claim his debt to Willie.
Little is still known about Bledsoe and we neither even know his dates of birthday nor of death. Through listening to his compositions, he seemed to have been a GI somewhere in the Pacific and he knows very well the streets and places of Shreveport as Avenue breakdownHollywood boogie andOld river blues (the name of a lake in this city) testify. He recorded fourteen gripping and wonderfully down-home titles between 1949 and 1951 for local labels and producers that I have gathered together on this Mp3 collection. With the exception of Plantation blues that I have not been able to get. If someone should send me a mp3 copy through my mail, it would be appreciated.
Gérard HERZHAFT 


A la suite de la défaillance de l'hebergeur initial, j'ai dû refaire complètement cette compilation qui se présente désormais comme un unique fichier (que vous pourrez si vous le souhaitez séparer en deux) au
Due to downloading problems I had to change the URL and the files altogether. Here is the new link for new files combining the complete Bledsoe and Lewis titles together:




Thanks to Chris, The two Country Jim Bledsoe's remaining and extremely rare tracks can be downloaded on the excellent blog:
http://shreveportsongs.blogspot.fr/2013/02/pete-mckinley-country-jim-shreveport.html#comment-form
Chris also unearthed a stunning Country Jim's vintage photo .
Thanks.


COUNTRY JIM BLEDSOE
The Complete Recordings
Country Jim, vcl/g; bs; dms. Shreveport, La. Octobre 1949
01. Hot Rod boogie
02. Worried blues
Country Jim, vcl/g; bs; dms. Shreveport, La. janvier 1950
03. Avenue breakdown
04. Philippine blues
05. Sad and lonely
06. Good looking woman
06A. Plantation blues
06B. Rainy morning blues 
Country Jim, vcl/g; bs. Shreveport, La. avril 1950
07. I’ll take you back baby
08. Old river blues
Country Jim, g; Pete Mc Kinley, vcl; bs. Shreveport, La. avril 1950
09. Don't want me blues
Country Jim, vcl/g; dms. Shreveport, La. novembre 1951
10. Dial 110 blues
11. Hollywood boogie
12. One thing my baby likes
13. Stormin' and rainin'

8 commentaires:

  1. thanx 4 this! its great.

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  2. @Drunkenhobo and others: Due to a bug on this post, I've had to delete it and repost it. I (and I guess all those who read this blog) would very much appreciate to have the two missing titles of Country Jim. If you mind, please make me a .mp3 copy through my mail (jukegh). Full credit will be given.

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  3. Gerard, it is a great surprise to find your blog post on Country Jim! This morning, I wrote about him on my blog:

    http://shreveportsongs.blogspot.com/2013/02/pete-mckinley-country-jim-shreveport.html

    It appears that the song I featured -- "Shreveport Blues" -- is not on your "Complete Recordings" list. Feel free to add it. Also, I have the 78 featuring Plantation Blues/Rainy Morning Blues. I can share these songs with you. I will be in touch.

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    1. Dear Chris
      Thank you very much for your letter and the wonderful article you wrote about Country Jim and Pete Mc kinley with a stunning photo of Mr Bledsoe himself! Wow! I don't think that Country Jim is present on the version of "Shreveport blues" you have featured, there is only Pete Mc Kinley playing the guitar and the harp (with a rack probably) plus a drummer. A fine track nevertheless. I am of course very interested to have a mp3 copy of Plantation blues by Country Jim. That would complete the comp I've made here. Why wouldn't you feature it in your blog first and I'd take it in mine after? I love very much your stunning blog, dedicated to the very musical soul of the city of Shreveport and I urge everybody to lend an ear and an eye to it. All the best

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    2. Gerard, I have added links to Country Jim's songs "Plantation Blues" and "Rainy Morning Blues." You can find them in the comment section of my post on Country Jim and Pete McKinley. Enjoy!


      http://shreveportsongs.blogspot.com/2013/02/pete-mckinley-country-jim-shreveport.html#comment-form

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    3. Dear Chris
      The liner notes of the old British LP are of course outdated. All the subsequent editions of the Blues Discography (Eyeball Publishers) states the fact that Pete Mc Kinley is the singer/guitarist/harmonicist of Shreveport blues. As you, I'm quite sure that Country Jim was in the studio for the recording day is the same and, aurally at least, the drummer is also the same as behind Jim. The picture of Country Jim you have unearthed is awesome! Wow! It should be published in blues magazines. As I guess you live in Shreveport, is it absolutely nonsense to think that there are still living relatives of Mr Bledsoe who could give some more bio and fact informations about this great bluesman?
      Anyway, your blog and your work are wonderful!
      All the best
      Gérard Herzhaft

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  4. dear gérard, as always great stuff indeed. thanx! by the way, there´s one
    james bledsoe listed in the 1940 census of shreveport, aged 9 years, son
    of timothy (1898-1965) & ophelia. maybe he´s the same man still(?) living
    in shreveport at 3036 wacker drive (chris can find his phone number in the
    public records index).
    all the best & greetings from germany, winne.

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    1. Thanks for your mail and appreciation. According to Bledsoe's photo that Chris discovered, the birthdate of 1931 would fit quite well with the young man photographed in the early 1950's. If the good people in Shreveport could find if he is still alive, it would certainly be great! I don't know if you've read John's comments on the blog Shreveport songs (http://shreveportsongs.blogspot.fr/2013/02/pete-mckinley-country-jim-shreveport.html#comment-form). It gives some first hand infos on our man.

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