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samedi 8 décembre 2012

K.C. DOUGLAS/ From Mississippi to the Bay Area



K.C. DOUGLAS: FROM MISSISSIPPI TO THE BAY AREA

         

 K.C. Douglas (né à Sharon, Ms le 21 novembre 1913) a été un des très rares bluesmen du Mississippi à avoir émigré en Californie durant la guerre et à y avoir maintenu le style du Delta dont il était un représentant fidèle. K.C. a en effet bien connu et accompagné Tommy Johnson et a modelé autant son répertoire qu'une partie de son jeu de guitare sur lui. En Californie, Douglas fait équipe avec l'harmoniciste Sidney Maiden et enregistre en 1948 pour Bob Geddins sa composition Mercury boogie, un petit succès local qui deviendra un énorme tube à la fois dans le Rock (Steve Miller) que dans la Country Music (la superbe version qu'en a donnée Alan Jackson, n°1 Country en 1992).
 Hélas, K.C. ne profitera que très peu de ce qui aurait pu lui valoir une vraie aisance financière. Malheureusement aussi, ce seul 78t ne sera suivi que par un seul single.
         Cependant, tout en travaillant dans la fonction publique locale, K. C. Douglas continue à jouer son brin de Country blues partout où il le peut. En 1955, la chanteuse folk Barbara Dane remarque K.C. Douglas et le fait se produire dans les bars étudiants de Berkeley et dans son propre club, un des tout premiers bluesmen noirs à entrer dans ce circuit étudiant. C'est grâce à Barbara que Douglas enregistre son premier album qui ne sortira que sur le minuscule label Cook, basé dans le Connecticut mais que l'on a longtemps cru être australien! Une pièce devenue extrêmement rare. (Merci à Pierre Monnery pour ces importantes précisions)
         A la fin des années 50, K.C. devient un des favoris du public (essentiellement jeune, étudiant et blanc) du folk blues revival californien. C'est tout naturellement qu'il enregistre en 1960 pour le producteur Chris Strachwitz une longue séance qui paraîtra sur deux albums Bluesville: K.C.'s blues et Big road blues qui ont été réédités en CD sur OBC.
         A la fin des années 1960, K.C. s'associe avec l'excellent harmoniciste Richard Riggins (qui enregistrera sous le nom de Harmonica Slim: rien à voir avec Travis Blaylock que nous avons présenté dans ce blog). Un grandissime 45t en 1967 capture le duo au sommet de leur art.
         Une fois à la retraite, K.C. se consacre totalement à sa musique, monte un petit groupe (qui comprend l'excellent guitariste slide Ron Thompson) et se produit sur toutes les scènes blues de la Côte Ouest, notamment au San Francisco Blues Festival où sa présence, son dynamisme, son Delta blues authentique enthousiasment l'auditoire. Après deux 45t pour le petit label Blues Connoisseur, Chris Strachwitz enregistre fin 1973-début 1974 ce bel orchestre (Country blues) pour son label Arhoolie, éditant un des meilleurs disques de blues terrien de la décennie, avec des solos percutants de Thompson comme de Riggins et des compositions aussi mémorables que le vibrant My mind's going back in 1929.

ARHOOLIE CD
         Même s'il était très casanier, K.C. avait accepté de venir jouer au Japon et en Europe mais il décède d'une crise cardiaque à son domicile de Berkeley le 18 octobre 1975.
         Le mp3 ci-joint regroupe tous les premiers enregistrements effectués par K.C. Douglas plus deux 45t de la fin des années 60. Les CD OBC sont aisément disponibles et sont de très haut niveau. Le Arhoolie est totalement indispensable.
         Merci de vos remarques et commentaires.
                                                        Gérard HERZHAFT


         K.C. Douglas (born in Sharon, Ms. on November 21, 1913) learned the blues through his association with the great Delta bluesman Tommy Johnson whose very style and repertoire he would always carry on. But unlike most Mississippian fellows who left for Saint Louis or Chicago, K.C. went for work to California, living in the Bay Area, one of the very few bluesmen to play the Delta style in this area during the 1940's. With the harmonica player Sidney Maiden, he waxed his own composition, Mercury boogie that won a little local success but was to become a smash hit years later for rock star Steve Miller and in 1992 a number 1 Country Hit with a driving version of this title by Alan Jackson. General Motors even would use it as a commercial theme! Unfortunately, K.C. didn't benefit of that unexpected successes and had to work as a civil servant all his life while constantly playing his down home Mississippi blues wherever people wanted to hear it.
         In 1955, the activist and folk singer Barbara Dane took him under her wing. K.C. thus was one of the very first black bluesman able to play for the burgeoning California folk blues revival of the day. Thanks to Barbara, he even recorded as early as 1956 a whole album that was only issued on the very small Cook label from Connecticut that was for a long time thought to be from Australia! (Thanks to our friend Pierre Monnery for his research on this label)
         In 1961, Chris Strachwitz recorded with Douglas a mammoth session that ultimately was issued on two distinct albums (K.C.'s blues and Big Road blues) on the Bluesville label. In the late 60's, K.C. Douglas joined forces with the excellent harp player Richard Riggins (who recorded under the moniker Harmonica Slim: no relation with the other Harmonica Slim - Travis Blaylock - that we have featured on a previous post on this blog) and recorded some excellent 45s, notably Little Green house/ Things I'd do for you.
         After retiring from his daily job, K.C. became at last a full time musician, assembling a small band with Riggins and the very talented slide guitarist Ron Thompson. Everywhere he appeared K.C. took the audiences by storm with a strong stage presence and a down home authenticity the young blues fans of that time were striving for. After two notable 45 for the small local Blues Connoisseur label, K.C. and his band recorded in late 1973/ early 74 a whole album for Arhoolie's Chris Strachwitz (Country blues) that stands as one of the best down home recording of that period.
         K.C. was quite reluctant to travel but was finally persuaded to do so and had to play his blues in Japan and Europe when he died of a sudden heart attack in his Berkeley home on October 18, 1975.
         This mp3 comp gathers all his early recordings plus two 45s from the late 60's. His excellent two Bluesville albums are easy to get on CDs. And his masterpiece Arhoolie album is certainly a piece to own (and cherish!).
         Thanks for any feedback!
                                                        Gérard HERZHAFT




K.C. DOUGLAS
EARLY SESSIONS & 45s
K.C. Douglas, vcl/g; Sidney Maiden, hca. Oakland, Ca. juillet 1948
01. Mercury boogie
K.C. Douglas, vcl/g; Mercy Dee Walton, pno; bs; dms. Oakland, Ca. mai 1954
02. Lonely blues
03. K.C. boogie
K.C. Douglas, vcl/g. Oakland, Ca. c. 1956
04. Canned heat
05. Catfish
06. Big road blues
07. Kansas City
08. I got the key to the highway
09. Kassie Jones
10. Mercury blues
11. Blues
12. I met the blues this morning
13. I have my woman
14. Had I money
K.C. Douglas, vcl/g; Sidney Maiden, hca; Bruce Bratton, bs. Berkeley, Ca. avril-mai 1960
15. Big road blues
16. Night shirt blues #1
17. Night shirt blues #2
18. Mercury blues
19. Blues and trouble
20. Make your coffee
21. Canned heat
K.C. Douglas, vcl/g; Clarence Van Hook, t-sax; George Hurst, pno; bs; Jimmy Raney, dms. Berkeley, Ca. 19 août 1963
22. I'm gonna build me a web
K.C. Douglas, vcl/g; Richard Riggins (Harmonica Slim), hca; Lionel Hewitt, pno; bs; dms. Berkeley, Ca. 1967
23. The things I'd do for you
24. The little green house


13 commentaires:

  1. Thanks again, Gerard, for the rare tracks by K.C. Douglas. I'll be playing this today.

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  2. his Arhoolie album is indeed excellent, a real gem; but now it is the first time I can listen to his early recordings

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  3. Ah! Thank you very much for this superb collection of a great artist.

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  4. Quelle bonne idée de porter ce bluesman à la lumière, une voix et un style qui portent haut les couleurs de cette musique.
    OD

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  5. i realize im an american hillbilly but i cant get the password to accept.. it KCDEarly?

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  6. Dear friend, As a French hillbilly to an American fellow, I just can say that the password for all the files in this blog which would need it is; ZorroisDonDiego as it is said on the first message up above.
    Be sure that I don't like at all to put any password but that there are more and more problems on the net due to the US recording industry who seems to have copyrighted anything from Adam (and Eve altogether) to Zarathoustra and, using robots on the web, track down everybody who would dare to share any kind of music without them even when they don't have any real right to do so. Sorry, pal! And hope you will enjoy K.C.

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  7. oh man this is such a tasty post! want to thank u for such quick response..guess the pw was lost in translation as sometimes i have to use translation to read ur great posts. they got it now robbie(gerard). and thanx again 4 the larry dale also, what a revelation it was. down in west Texas

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  8. That's nice... I try to write more and more texts in english as this blog has now a lot of english speaking readers. But of course french remains the main language of this blog.

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  9. u can speak hindi,urdu,mandarin,thai,or esperanto and i can still figure out that ur posting some of the best blooze in the world rite here on the blue eye. theres something universal in this music here. Spectacular soul stirring greatness. now im having trouble communicating things but u get the drift...and my comment earlier was word play from The Last Waltz. thank you!

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  10. Merci pour ces morceaux . Le CD Bluesville K.C'SBLUES est une merveille
    andre

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  11. Bonjour Gérard,
    Petit commentaire tardif sur KC Douglas : vous indiquez que le LP Cook a été gravé en 1956 dans votre article. Hors la Blues Discography avance la date de 1952 pour l'enregistrement (et 1954 pour la sortie). Est-ce une erreur de leur part ?
    Salutations.

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    1. Merci de cette petite précision. Effectivement, certaines sources donnet 1952 pour l'enregistrement et 1954 pour la sortie en LP. D'autres situent plus tard cette parution (1956). J'avoue mon ignorance. 1952 me paraît quand même être très tôt pour un microsillon de ce genre. Mais qui sait?

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