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mercredi 25 septembre 2013

LARRY DAVIS




LARRY DAVIS


          
  Malgré sa forte réputation auprès des amateurs de blues, Larry Davis n'a pas fait une carrière proportionnée à ses talents.
            Né à Kansas City le 4 décembre 1936, Larry est venu très jeune vivre à Little Rock et s'est abreuvé de la musique des bluesmen locaux comme Drifting Slim, Sunny Blair, Sammy Lawhorn ou Fenton Robinson. Il joue alors de plusieurs instruments (batterie, saxophone, basse, piano) mais, sous l'influence des disques de Little Willie John, il se concentre sur son chant et devient, à 14 ans, le vocaliste attitré d'un groupe local de R & B. Cependant, c'est vraiment en s'associant avec Fenton Robinson, et devenant le bassiste (et parfois chanteur) de son orchestre, que Larry embrasse vraiment une carrière de musicien professionnel.
            Ils font la première partie d'un show de Bobby Bland lors de sa venue à Little Rock. Et Bland, impressionné autant par Fenton que par Larry, les recommande au producteur Don Robey (des disques Duke). A 22 ans, Larry fait ainsi ses débuts discographiques à Houston en mai 1958 par un succès, Texas flood qui sera repris par des dizaines de bluesmen et sera même un succès mondial à travers la version qu'en a donnée Stevie Ray Vaughan. Mais Larry Davis déclarera avoir en tout et pour tout touché 300 $ pour ce morceau, Don Robey ayant bien pris soin de le copyrighter sous son nom! Pour être moins connus, tous les autres morceaux enregistrés par Larry Davis pour Duke sont de premier plan avec le magnifique Angels in Houston (d'après le Docteur Clayton) ou Come home.
            Durant les années 60, Davis s'installe à Saint Louis et est essentiellement le bassiste de Billy Gayles, Oliver Sain puis de Albert King qui lui apprend à jouer de la guitare. Et il doit attendre 1968 pour retrouver le chemin des studios pour une série de superbes titres (essentiellement des reprises des succès de B.B. King) pour le label Virgo, propriété éphémère de... B.B. lui-même avec des accompagnateurs mal identifiés mais de premier plan. As the years go passing by (Virgo 100) est un petit succès régional mais Virgo disparaît aussi vite qu'il est apparu et Larry se retrouve sans label. Il tente sa chance à Los Angeles, à Memphis... En 1972, un grave accident de moto suivi d'un AVC le laisse très diminué et il retourne à Little Rock auprès de parents qui peuvent prendre soin de lui.
           
Ses 45t pour Duke sont entre temps devenus des "classiques" auprès des fans de blues du monde entier et une poignée d'entre eux le retrouvent en 1981 et le poussent à reprendre une carrière musicale. Larry se produit dès lors en concert sur les campus universitaires, les festivals et en Europe et au Japon!
            En 1982, l'album Funny stuff (Rooster) lui permet enfin d'obtenir la reconnaissance de son talent. Enregistré et produit par Oliver Sain à Saint Louis, entouré des meilleurs sidemen de la ville, Larry Davis y apparaît très en verve: un merveilleux chanteur au timbre velouté, un jeu de guitare expressif à la Albert King. Malgré cela, il lui faut attendre 1989 pour enregistrer un nouvel album I ain't begging nobody (Evidence). La vague du nouveau Blues Revival semblait prometteuse pour lui, lui permettant d'effectuer des tournées internationales, de graver deux autres albums pour Bullseye et Black & Blue. Mais il décédait d'un cancer foudroyant le 19 avril 1994.
            Nous proposons ici l'intégrale de sa première oeuvre extrêmement demandée et très difficile à trouver. Cette compilation aurait été impossible sans l'aide (et le prêt de leurs disques rares) de Pierre Monnery et Timo Koskinen.
                                                                       Gérard HERZHAFT

            Born in Kansas City 4th décember 1936, Larry went to Little Rock (Arkansas) very young and was quickly buddying the local bluesmen like Drifting Slim, Sunny Blair, Fenton Robinson or Sammy Lawhorn. He learned to play several instruments (drums, bass, saxophone and piano) but concentrated mostly on his singing abilities, largely under the influence of Little Willie John's records. He plays bass with the Fenton Robinson's band, singing also some numbers. When they opened a Bobby Bland's show, the singer was very impressed by their talents and recommended them to his producer, Don Robey, head of Duke Records.
            In 1958, aged only 22, Larry thus waxes his first 45 for Duke with Texas flood, a Davis composition that he sang regularly in the clubs. Texas flood is a hit which will become a blues standard and even an international rock success through Stevie Ray Vaughan's version. But Larry will earn only $ 300 from this title, Robey having copyrighted the tune under his name. Although less well known, all the other numbers recorded for Duke are first rate like Angels in Houston (adapted from Dr Clayton) or Come home.
Funny Stuff
            During the 60's, Larry Davis made a living in Saint Louis as an accompanist, playing drums and bass in several bands, chiefly those of Billy Gayles, Oliver Sain and Albert King who taught Larry to play the guitar. It is not until 1968 that Larry was again in the studios, recording several excellent tracks (mostly from the B.B. King's songbook) for the Virgo label, a short-lived venture owned by ... B.B. himself. As the years go passing by is a local hit but the desmise of Virgo prevent the title to go anywhere (at that time, that is!).
            Larry then tried his luck in Los Angeles and Memphis but a motorcycle accident, followed by a stroke, brought him back in Little Rock where he could live among relatives who took care of his health.
            He was largely living outside music when, his early records having earned him a strong following among blues fans in Europe and Japan, a bunch of those went to Little Rock and "rediscovered" him in 1981, urging him to resume his musical career. With Funny Stuff, a remarkable album for Jim O'Neal's Rooster label, Larry was now able to appear in big festivals everywhere. He recorded several other albums, all worthwile for Evidence, Bullseye or Black & Blue and was much in demand. Unfortunately he died of a cancer on April 19th, 1994 in a Los Angeles hospital.
            We have gathered here all his early recordings, all sought after items, many very hard to find. We would like to thank Pierre Monnery and Timo Koskinen for their help and for the loan of their rare records.
                                                                       Gérard HERZHAFT



LARRY DAVIS
Complete Early Recordings
Larry Davis, vcl/bs; Fenton Robinson, g; James Booker, pno; David Dean, t-sax; dms. Houston, Tx mai 1958
01. I tried
02. Texas flood
03. Texas flood (alt)
Larry Davis, vcl; Texas Johnny Brown, g; poss. Fenton Robinson, g or Earl Grant, g; David Dean, t-sax; James Booker, pno; Hamp Simmons, bs; Jabo Starks, dms. Houston, Tx. 19 juin 1959
04. Angels in Houston
05. Little girl
06. Will she come home?
07. Come home (When you're through)
Larry Davis, vcl; Hop Wilson, g; Pete Douglas, g; Elmore Nixon, pno; Ivory Lee Semien, dms. Houston, Tx. 27 octobre 1960
08. I need your love to keep me warm
09. My woman don't quit me (poss. Fenton Robinson, vcl)
10. You don't move me anymore
Larry Davis, vcl; Wesley Farmer, g; Eddie Fisher, g; Oliver Sain, og; horns; bs; Sam Harris, dms. Saint Louis, Mo. 1968
11. Whole world down on you
12. As the years go passing by
Larry Davis, vcl; James Ironhead, pno; Charles Heyer or Bobby Selby, og; horns; Wesley Farmer, g; Eddie Fisher, g; Phil Wesmoreland, bs; Zeke Nettles, dms. Saint Louis, Mo. fall 1968
13. Sweet little angel
14. Driving wheel
15. You upset me baby
16. Rock me baby
17. Woke up this morning
18. Three o'clock blues
19. Sweet sixteen
20. Something about you
Larry Davis, vcl; Sam Rhodes, g; band. Los Angeles, Ca. 1969
21. What they do to me?
22. For five long years
23. I've been hurt so many times
24. A letter to my darling
25. It can only hurt for so long
Larry Davis, vcl/g; band. Little Rock, Ak. 1971
26. Down home Funk I & II

In the standard discography, "That's all right" is attributed to a 1958 session. But according to the late Roy Ames, this was an Ames' production from the 1970's and then it's not featured here.

16 commentaires:

  1. Larry Davis early recordings

    http://www74.zippyshare.com/v/88854363/file.html

    OK?

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    1. Thank you very much Gerard for another superb collection. Interesting correction regarding "That's All Right". How sure are you about this?

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    2. Thanks Ballas. I'm not sure for That's all right but it's what Roy Ames wrote about. He said he had recorded Larry as well as many other bluesman around Houston during the 70's...

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  2. Magnifique recueil de Larry Davis. Merci.
    Petite question : Je possède le disque japonais "Sweet black angel" (P-Vine / Blues Interactions) qui donne les noms des musiciens sur les sessions de 1968-69. Mais, je vois que vous ne les avez pas reportées. Seraient-elles erronées ?
    En dehors des excellents disques de LD que vous avez cité, je me permets aussi de signaler le rare "Live at JB Hutto's" (P-Vine) captation scénique de premier ordre.

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  3. Je n'ai pas donné les noms des musiciens sur les séances Virgo parce que je ne les connais pas. Ils ne sont pas dans Blues discography. Merci donc pour vos précisions que j'ai insérées dans la disco.

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  4. Wonderful, this is the one I've been waiting for.
    Many thanks for this one Gerard.

    Bob Mac

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    1. Thanks for this fine collection. If you want Down Home Funk, I can provide that - It's Crazy... D.H.

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    2. Thanks...But Down Home Funk from 1971 is already here

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  5. Many thanks, Gerard, looking forward to hearing this set.

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  6. Thank you so much, I have long hoped for a compilation Larry Davis material. Well done!

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    1. Many readers of this blog have asked me about this Larry Davis early recordings' comp. It took me some time because some tracks were extremely hard to find and a lot of thanks should go to those who have sent me a copy of their precious records...

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  7. Merci beaucoup pour ces magnifiques faces ! et pour ce non moins magnifique blog !

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  8. Thank you very much for this!

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  9. Merci bien, de Philadelphie, PA!

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  10. Gerard, there is no one like you who can find the most wonderful 'almost' obscure works of great blues artists. I've followed you for years through other blogs and now found you here. MANY thanks for all your work and for the work of those who make sure you have everything you desire. You are a gift to true blues lovers. Magnificent :)

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  11. Merci Gérard ! Je ne connaissais pas ces faces anciennes de Larry Willis. J'ai noté aussi la présence de Fenton Robinson sur les faces Duke du début. Pas grand chose à voir avec le guitariste que je connaissais chez Alligator dans les années 70 (somebody loan me a dime est un chef d'oeuvre du Blues en phase terminale ! à cette époque de triomphe du disco)

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