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vendredi 18 octobre 2013

LITTLE JOE BLUE/ Early Recordings






LITTLE JOE BLUE/ Early Recordings



            Little Joe Blue se détache du lot des très nombreux bluesmen qui ont imité B.B. King. Sans effort apparent, sans affectation, sans maniérismes, son admiration pour son idole est si grande et si ancienne qu'il réussit à être plus qu'un deuxième B.B. King, un premier Little Joe Blue. Par-dessus tout, il a constamment essayé de faire preuve d'originalité au sein de ces limites, ne reprenant que très peu le répertoire de son idole mais au contraire créant et composant des pièces aux textes rusés, ouvertement dirigés vers le public noir du Sud rural dont il provient.
            Il naît Joseph Valery Jr à Vicksburg, Mississippi, le 23 septembre 1934 d'une famille de métayers avec huit enfants. Il aurait été surnommé dès son enfance Little Joe Blue, en jouant de façon incessante sur un harmonica le célèbre et traditionnel Little boy blue. Mais d'autres sources plus fiables notent que c'est le producteur Fats Washington qui lui a donné son nom de scène en 1966. Quoi qu'il en soit, il travaille à Shreveport, est fasciné par les bluesmen qu'il voit dans les clubs de la ville, notamment bien sûr B.B. King en 1949. En 1951, il vit à Detroit, travaille dans l'industrie automobile et commence à chanter avec divers orchestres locaux. Mais en 1953, il s'engage dans l'armée, participe à la guerre de Corée. Après un divorce, il décide de s'installer à Reno (Nevada), y forme un orchestre et se fait une réputation locale. En 1961, il part tenter sa chance à Los Angeles.
            En 1963, Joe Valery enregistre son premier disque pour le minuscule label Nanc de Howard Ransom puis en 1964 la première version de son superbe Dirty work is going on produit par Maxwell Davis. Enfin en 1966, il réenregistre ce titre pour le label de Fats Washington Movin'. Le titre commence à faire du bruit en Californie et Chess le reprend et en fait un succès dans le Top 40 de R&B. Little Joe Blue signe alors pour Chess, grave un 45t à Chicago sous la houlette de Gene Barge. En 1968, il est à nouveau dans les studios californiens pour Fats Washington pour une magnifique séance (avec Lowell Fulson à la guitare) qui donne le subtil Standing on the threshold. Le disque est vendu à Stan Lewis qui, à Shreveport, dirige le label Jewel sur lequel Joe enregistrera dorénavant. Bien managé par Stan Lewis, Little Joe Blue obtient plusieurs succès dans le Sud. Southern country boy, dans lequel Joe revendique avec fierté ses racines paysannes et sudistes, deviendra même une pièce obligée du répertoire des bluesmen régionaux. Sous l'influence de Fulson, Little Joe Blue, qui n'avait jamais que gratté de la guitare, se décide à apprendre sérieusement cet instrument et s'adresse au maestro Lafayette Thomas. Grâce à ce remarquable professeur, Little Joe Blue fait de rapides progrès. Il devient capable de belles phrases mélodiques dans la droite ligne du courant texano-californien. Il connaît encore quelques succès dans les années 70 et 80 (Give me an hour in the garden), demeure actif dans le "chitlin' circuit" et effectue plusieurs tournées en Europe où il séduit par son authenticité. Il enregistre aussi plusieurs fort bons albums pour Evejim ou Black & Blue.


            Malheureusement, le 22 avril 1990, Joe décède d'un cancer contre lequel il aura lutté avec un courage exemplaire.
            Si son oeuvre pour Jewel a été largement rééditée, ce n'est pas le cas de ses disques des années 1960 que nous avons donc regroupés ici à l'exception de son premier 45t pour Nanc totalement introuvable.
            Comme toujours si vous l'avez, une copie serait la bienvenue. Ainsi d'ailleurs que vos appréciations sur ce blog s'il vous intéresse.
                                      Gérard HERZHAFT

            Although he is usually classified as a B.B. King impersonator for whom he had a strong admiration, Little Joe Blue was very much his own man. He almost never took B.B.'s repertoire and he has composed a string of shrewd and moving blues, some of them being now "classics" of the genre.
            Born Joseph Valery Jr in Vicksburg, Ms. on September 23d, 1934, it has been written that he took his moniker of Little Joe Blue because he played constantly this tune on his harmonica when a child. But in fact it seems that it is the producer Fats Washington who gave Valery his nickname in 1966. Whatever, Joe worked in Shreveport, saw many bluesmen in the local clubs, particularly of course B.B. King in 1949, started to sing like his idol when moving to Detroit in 1951. Between 1953-56, Joe was drafted, battled in Korea, came back to Motor City just to divorce and then went to live in Reno (Nevada). There he formed a band that gained a local reputation. In 1961, Joe tried his luck in Los Angeles.
            This is there that in 1963 he recorded his first 45 for the tiny Nanc label owned by Howard Ransom. In 1964, he waxed the wonderful Dirty work is going on, produced by Maxwell Davis. And in 1966, he recorded again this blues for Fats Washington's Movin label. The 45 sold enough in California to draw the attention of Chess that reissued the title and put it in the National R&B Top 40. A short contract with Chess gave a good 45 recorded in Chicago and produced by Gene Barge that unfortunately went nowhere. In 1968, Joe was again with Fats Washington in the L.A.'s studios for a fine session with Lowell Fulson playing the guitar. The very subtle Standing on the threshold was sold to Stan Lewis, owner of several studios and labels in Shreveport who then took Little Joe Blue among his roster of bluesmen, ensuring him a steady contract with regular records well produced and well distributed in the Southern States where Joe enjoyed a strong following. Southern Country Boy, in which Joe claims his southern roots, even became some kind of a southern chitlin' circuit's anthem.
           
Following Fulson's advice to play the guitar alongside his singing, Joe took lessons with the real maestro, Lafayette Thomas and quickly became a very good guitarist himself in the Texas-California style. After the Jewel contract ended, Joe still recorded some very good 45s and albums for Evejim or Black & Blue and toured Europe and Japan.
            Unfortunately, after a bold battle against this disease, he died of cancer on April, 22, 1990 in Los Angeles.
            If his Jewel tracks are easily available, this is not the case for his early works that we have gathered here minus the hard to find Nanc 45. If any of you had it, a copy would be very welcomed, as well - as usual - your appreciations.
                                                                       Gérard HERZHAFT


LITTLE JOE BLUE
Complete Early Recordings
Little Joe Blue, vcl; band. Los Angeles, Ca. 1963
Just love won't do
I've got my reasons
(This 45 from the Nanc label is unfindable. If anyone has it, a .mp3 copy would be much welcomed)
Little Joe Blue, vcl; Maxwell Davis, pno; Larry Green, g; saxes; Curtis Tillman, bs; Chuck Thomas, dms. Los Angeles, Ca. 1964
01. Dirty work is going on
02. Understanding
03. Jimmy's special
04. Can't have your cake and eat it
Little Joe Blue, vcl; band. Los Angeles, 22 mars 1966
05. Dirty work going on
06. Pretty woman
Little Joe Blue, vcl; Larry Green, g; Maxwell Davis, pno; saxes; Curtis Tillman, bs; Chuck Thomas, dms. Los Angeles, Ca. juin 1966
07. My tomorrow
08. Once a fool
09. Just look at your woman
10. Little baby
Little Joe Blue, vcl; Gene Barge, t-sax; horns; Bryce Robinson, g; Willie Dixon, bs; Maurice White, dms. Chicago, Ill. mars 1967
11. Me and my woman
12. My heart beats like a drum I & II
Little Joe Blue, vcl; Maxwell Davis, pno; Lowell Fulson, g; band. Los Angeles, Ca. décembre 1968
13. Standing on the threshold
14. Don't stop loving me
Little Joe Blue, vcl; band. Los Angeles, Ca. 1969
15. Loose me
16. A fool is what you wanted
17. Shakin' hands with the judge
18. If there's a better way
Little Joe Blue, vcl; band. Los Angeles, Ca. 1970
19. Don't tax me in
20. Lonely
Little Joe Blue, vcl/g; Little Mack Simmons, hca; band. Los Angeles, Ca. janvier 1971
21. We all have the blues I & II
Little Joe Blue, vcl/g; band. Los Angeles, Ca. 1971
22. Southern country boy


16 commentaires:

  1. Little Joe Blue/ Early recordings

    http://www8.zippyshare.com/v/33190789/file.html

    O.K.?

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    1. Ce commentaire a été supprimé par l'auteur.

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  2. merci beaucoup

    http://www.wirz.de/music/liljbfrm.htm

    Francis

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  3. Gerard. Thanks for another excellent comp of a great singer.

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  4. Fantastic! You never fail to surprise. Thanks you very much!

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  5. Thank you Gerard. I always am eagerly awaiting your latest excellent blues collection. It will be playing today.

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  6. Thank you Gerard. I've always had a soft spot for Little Joe Blue since seeing him in Utrecht sometime in the mid 70's.

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  7. Great comp Gerard, this is another one I've been eagerly awaiting, many thanks.

    Years ago I had the Soul Set 45.

    You Keep My Nose To The Grindstone (SS103-A)
    Why I Sing The Blues (SS103-B)

    I loved "You Keep My Nose To The Grindstone" with that dynamite guitar solo. Do you have any idea where I can find these two live 1974 tracks today?

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  8. Dear Bob Mac, thank you for your appreciations. I don't have the SS 103 45 you're talking about and it seems that it has never been issued on CD. I guess you've seen it on e-bay and such but at 20€...

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  9. I've looked through my backups and seems I don't have a copy of SS 103, damn shame I never made a copy before selling off my collection a few years back.

    It would be fantastic if you could obtain a copy via your excellent connections and include it in a second Little Joe Blue comp (hint, hint ;-)

    Many thanks Gerard.

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  10. Thank you very much Gerard. Much appreciated. Missing titles!! I was working on the discography of J.D. Short recently and was surprised to see how many of his has never been found.

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  11. The personnel on the first Nanc Joe Valery's session is as follow:
    Joe Valery, voc; tp; Willie Gresham, ts; Austin McCoy, p; Ben Gresham, g; Jimmy Gresham, b; dr. Los Angeles, Ca. 1963
    Thanks to Pierre Monnery for that
    At that time, note that Joe was not yet called Little Joe Blue...

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  12. It is with pleasure that I look at your website and it is great I soon eighty spring and I spend time really nice to read your nice sharing Keep it up and thank you again. . .

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  13. Merci Gérard pour cette histoire de Little Joe Blue, un bluesman que j'ai toujours apprécié au travers de ses trop rares enregistrements accessibles.

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  14. Merci et encore bravo pour votre blog.
    Ces titres de Little Joe Blue sont d'un très bon niveau avec de superbes orchestres, notamment de grands guitaristes (Larry Green, que je ne connaissait pas). Vos compilations et vos commentaires permettent de se faire une idée très précise des artistes et on voit ici que Blue n'est pas seulement un émule de BB King.
    Il y a une petite interversion entre les titres 9 et 10, je crois.
    Je possède par ailleurs un CD Collectables qui reprend deux LP des années 70 dans lesquels on retrouve certains morceaux de votre compilation (mais aussi une version antérieure de Dirty Work!); j'imagine que les autres titres sont plus tardifs puisqu'on y retrouve entre autre un morceau que vous citez (Give me an hour in your garden).
    Bonne continuation pour ce ''labor of love''

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