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vendredi 13 décembre 2013

CHICAGO/ The Blues Yesterday Vol. 8




CHICAGO/ The Blues Yesterday Vol. 8

             
Comme cette série est littéralement plébiscitée, voici donc un nouveau volume avec, comme toujours, 3 (ou 4?) artistes trop méconnus.

           Jesse Anderson, né le 21 août 1940 à Paris (Arkansas) s'est installé très jeune dans l'Oklahoma puis le Kansas, fondant à Topeka à la fin des 50's un orchestre de blues les Blues Toppers. Venu à Chicago en 1960, Jesse s'est lié avec d'autres jeunes musiciens de la ville comme Fenton Robinson (avec lequel il cosignera Somebody loan me a dime), Earl Hooker, Otis Rush, les frères Jimmy et Syl Johnson. Dans ses disques gravés pour Federal puis Cadet, Thomas, Outta Cyte dans les années 60, Jesse Anderson se révèle un excellent adepte de la Soul naissante tout en retenant l'atmosphère et le feeling du Chicago blues de l'époque. Il enregistre ainsi une courte œuvre de tout premier plan, brute et goûteuse, qui avec I got a problem flirte avec les Hit Parades de R & B mais qui n'est pas assez commerciale pour faire de Jesse Anderson - c'est aussi vrai d'autres Soul-bluesmen de l'époque comme Little Oscar ou Jamo Thomas - une vedette. Et sa musique est alors considérée aussi trop "Soul" pour les amateurs américains et internationaux du blues revival. C'est ainsi que Jesse disparaît de la scène musicale à partir des années 1970. Mais il est toujours présent et souhaiterait d'évidence pouvoir tourner et enregistrer l'excellent album de blues moderne dont il a d'évidence le potentiel.
           Le chanteur et guitariste (et aussi pianiste, bassiste) Johnny Twist (Johnnie Lee Williams), né dans le Mississippi dans les années 30 a suivi le parcours habituel de bien des bluesmen: des juke joints du Delta aux clubs de Chicago en passant par Saint Louis. Une figure bien connue de Maxwell Street, Johnny a été substantiellement présent dans les studios, notamment derrière Koko Taylor, enregistrant aussi quelques 45t sous son nom. Il vient de resurgir récemment, tenant une boutique/ musée "Old Dusty's Records" qui lui a valu un bel article du South Side Weekly. Lui aussi a certainement le potentiel d'enregistrer un bon album de blues.
           Enfin, je vous propose la totalité des morceaux enregistrés par Willie Mc Neal. Ou pourrait-on dire Willie Mc Neals? Même si plusieurs critiques et spécialistes pensent que c'est le même Willie Mc Neal qui a gravé des titres sous les noms de Boll Weevil, Willie Mc Neal ou Big Mac, la comparaison des voix n'est pas évidente. Rough dried woman I & II est bien connu (Willie a ajouté sa voix à un instrumental de Willie Williams - cf l'article à ce nom dans mon blog) mais son autre 45t l'est beaucoup moins. Pour épaissir encore davantage le mystère, il y a d'autres artistes qui ont enregistré sous le nom de Big Mac, en particulier un bluesman de Milwaukee. Quoi qu'il en soit, la musique est ici (et elle est bonne). A vous de vous faire une idée!

           Je regarde le bilan 2013 de ce blog dont le but est de mettre en lumière des artistes beaucoup trop négligés et il me paraît assez cossu. Merci de vos avis et remarques qui me permettent de savoir si ce "travail" (sans aucune rémunération d'aucune sorte) mérite que je le poursuive.
           En attendant, joyeux Noel à tous et qu'en 2014 la "Force blues" soit avec vous!

                                                      Gérard HERZHAFT

           As this Chicago/ the Blues Yesterday series seems to be increasingly popular, here is a new opus!
           Jesse Anderson (born in Paris, Ak. on August, 21st, 1940) has lived in Oklahoma and Wichita (Kansas) - where he led the Blues Toppers - before going to Chicago during the early 60's. A forceful and impassionate singer, Jesse became part of a group of young innovative bluesmen like Fenton Robinson (with whom he co-wrote Somebody loan me a dime), Earl Hooker, Otis Rush, Syl and Jimmy Johnson. He recorded a handful of great 45s during the 1960's for several labels (Federal, Cadet, Thomas, Outta Cyte) in which he mixes perfectly the sounds of the then uprising Soul Music with the gritty, harsh and gutsy feeling of the Chicago blues. Despite the very high quality of his music (I got a problem is a small hit), it was too down home for the new black public of the 70's and too "Soul" for the mostly white and international public of the blues revival! And Jesse didn't do too much musically after the early 70's. But this fine singer is still around, willing to perform and record the first rate blues album that he is certainly able to make.
           Johnny Twist (Johnnie Lee Williams) is a singer-guitarist from Mississippi (born in the 1930's) who was a very familiar figure of Maxwell Street Market and the Chicago blues clubs. He has substantially been in the studios during this decade, recording behind several big names (Koko Taylor) and a handful of 45's under his own name. He is also still around, keeping a shop (and museum), "Old Dusty's Records" which gained him recently an article in the South Side Weekly. It should be nice if Johnny could be interviewed in depth and record the complete blues album he certainly deserves to make.

           Willie Mc Neal (or should I say Willie Mc Neals?) is quite a mysterious artist. Although several specialists think that it's the same man who recorded under the names of Boll Weevil, Willie Mc Neal and Big Mac, it is hard to be affirmative when comparing the voices. If Rough dried woman is well known and is in fact Big Mac putting his vocal over an older instrumental track by Willie Williams (see an article about this bluesman in this blog), his other 45 is harder to find. There are other people that recorded under the Big Mac's moniker, namely a Milwaukee blues singer. Who is who? You can make your choice.

           During 2013, I've tried to bring the limelight upon bluesmen (and women) who are too much neglected or mostly unknown. I hope to have been useful and instrumental in letting blues buffs the world over (re?)discover artists who put their own modest but important stone to the foundations of the music we love.
           As usual, thank you for your feedback. It gives me the idea if I have to carry on or not this "work" (without any financial reward of course).
           But now, let me wish you all a Merry Xmas and a Happy New Year!

                                                                 Gérard HERZHAFT


CHICAGO/ The Blues Yesterday
Volume 8
JESSE ANDERSON, vcl; Eddie Caddell, t-sax; Gordon Sims, og; Herbie Welch, g; Carl Wright, bs; Willie Wright, dms. Chicago, Ill. 27 mai 1960
01. Got a feelin'
02. I'm gonna leave you baby
Jesse Anderson, vcl; Bobby King, g; Sonny Thompson, pno; band. Cincinati, Oh. 22 mai 1962
03. How long has it been?
04. You better think twice
Jesse Anderson, vcl/g; band. Chicago, Ill. 1966-67
05. True Love Express
06. Swing too high
07. Get loose when you get loose
08. You're only a woman
Jesse Anderson, vcl/g; band. New York City, 1970
09. Mighty mighty
10. I got a problem
11. Readings in Astrology
JOHNNY TWIST (Johnnie Lee Williams), vcl/g; band. Belleville, Ill. 1962
12. Teach me how n°1
13. Teach me how n°2
Johnny Twist, vcl/g; band. Chicago, Ill. 1964
14. Nona baby
15. Look out pretty baby
Johnny Twist, vcl/g; Willie Dixon, bs/vcls; band. Chicago, Ill. 5 avril 1966
16. Go Go baby
BOLL WEEVIL (Willie Mc Neal), vcl/g. Chicago, Ill. 1948
17. Christmas time blues
18. Thinking blues
 Willie Mc Neal, vcl/g; pno; bs; dms. Chicago, Ill. 1956
19. Things ain't what they used to be
20. Streamline woman
BIG MAC (Willie Mc Neal), vcl; Johnny Jones, pno; Hubert Sumlin, g; Eddie Taylor, g; Willie Williams, dms. Chicago, Ill. 1963-66
21. Rough dried woman I & II
Big Mac, vcl; band. Chicago, Ill. 1967
22. That's the way you treat your woman
23. Bad affair
 Big Mac, vcl; band. Chicago, Ill. 1969
24. Come to me



25 commentaires:

  1. Gerard, thank you very much for all the work you do and the great uploads. These artists really deserve the attention you give them.

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  2. Please carry on the good work. Many artists you feature are just names in books etc and sometimes not even that!

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  3. Gerard, ton blog est fabuleux. Le blues, je suis tombé dedans quand j'etais "petit" ... vers 1964 (a cause des Stones, Animals et autres Pretty Things ... faut bien commencer qlqpart!), J'etais accro à Blues Unlimited, quite an education! et maintenant avec ton blog je decouvre des musiciens ou des morceaux que je croyais ne jamais pouvoir ecouter. Sans compter ceux dont j'ignorais completement l'existence. Merci mille fois & keep up the good work!

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  4. Thanks so much-another great Chicago blues collection from the lesser known artists

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  5. Enjoy listening to everything you post on your blog Gerard but especially enjoy these Chicago Blues Yesterday series with the focus on lesser known blues artists.

    As always many thanks Gerard - and a very Merry Xmas & All the best for 2014.

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  6. Thanks, Gérard, for doing this blog. I visit whenever you have a new post, not to take (I rarely do) but I always enjoy what you put up and I enjoy reading (the English) summaries. Please keep up the good work . . . and happy new year.

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    1. Thank you Frank Jive for your nice comments. You really can download the tracks if you wish to for most of those .mp3 are not available anywhere and in several cases it has not even been reissued in any form, whether on LP or on CD!

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  7. Bonjour Gerard,

    Big Mack had one more release:

    Come To Me / Messin' (Wise World 1003) c. 1969

    Listen here : http://www.sirshambling.com/artists_2012/M/big_mack/index.php

    You're doing a wonderful job!

    Cheers,
    Marc

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    1. Thank you, Marc D. for the info and your nice comments. Sir Shamblin is a very useful website and those people (this people?) behind it do an excellent job.

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  8. Merci beaucoup pour cet excellent blog Gérard ! C'est vraiment une merveille et une chance pour nous de pouvoir profiter ainsi de vos connaissances irremplaçables. J'espère qu'il continuera longtemps ...
    Philippe

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  9. There's no doubt about it: please go on with your wonderful blog!
    Happy Christmas holidays!

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  10. Merci Gerard. Great series!

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  11. Jesse Anderson in 'Bobby Blue Bland' modus.

    Cadet 5554 - You're Only A Woman – 1966

    http://www47.zippyshare.com/v/29728567/file.html

    Enjoy

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    1. Thanks! Of course I didn't gather the complete Jfesse Anderson 1960's recordings, only his most bluesy numbers, I should have said that. But everything he made was worthwile, even some of his Discoer numbers from the 70's. He certainly should be recorded again'

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    2. Re: Jesse Anderson - You're Only a Womon'

      If this ain't 'The Blues' I'll eat my hat!

      Re: some of his Discoer (sic) numbers

      For instance ?????????

      Where can I listen to his disco stuff? YouTube?

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    3. Thank you for this excellent blues, the flip of True love Express from 1966. Would you know who is the lead guitar player? For more Jesse recordings, please find it on
      http://www.cdbaby.com/cd/andersonjesse

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    4. If you listen closely you can hear Jessie calling out : 'Play the blues Bobby,play the blues Bobby King.'

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  12. Un blog indispensable !! .Que de connaissances partagées !!! Grand merci et encore , encore
    andré

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  13. Thank you for your expertise. The standard discography gives Wayne Bennett as the guitarist but I wasn't convinced by that. Bobby King seems a much better choice. By now, I'm still missing one 45 by Jesse: Women's liberation/ Oh Wow Man (Outta Cyte) from 1971. This is a very hard to find item. If anybody has a copy it would be very welcomed

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  14. Merci Monsieur pour toutes ces pépites que vous mettez sut votre site
    Alain

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  15. New link for this expanded selection Chicago/ The Blues Yesterday Vol. 8

    http://www75.zippyshare.com/v/88596641/file.html

    OK?

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  16. Thanks for the new link. I hope there's more volumes to follow.

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  17. Merci Gerard. Really enjoying this series!

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  18. D’après Bob Mc Grath (The Soul Discography, Eyeball Productions, 2010) le guitariste sur cette séance n’était pas Bobby King mais Bryce Robinson.
    …ANDERSON, Jessie -True Love express / You're only a woman- (1967) Cadet 5554
    With Sonny Thompson (p) Bryce Robinson (g) James Green (b) Maurice White (dms) Charles Stepney (Vb) with Horns Overdubbed. Prod. S.Thompson, Arr. Stepney, Thompson, Barge…
    Désormais, Il est possible que Bryce Robinson soit en réalité Bryce Roberson qui à l’époque était guitariste de séance chez Cadet/Chess (Nadine Cohodas, Spinning Blues into Gold, St Martin’s Griffin. Pag 282).
    D’une autre côté, effectivement en écoutant de près « You’re only a woman », tel que MarcD explique précédemment sur ce blog, on peut entendre le chanteur dire “play the blues Bobby, play de bues Bobby King” ou quelque chose qui y ressemble énormément en tout cas. Et sur les séances de 1962 « You’d better think twice » / « How long has it been » le guitariste signalé par Mc Grath est bien Bobby King. Ce single (Federal 12453) fut publié sous le nom de Willie Wright & His Sparklers. (Ecouté du CD Welcome to the club (ACE) et lecture du livret recommandés)
    D’un autre côté la date de la séance signalée par Mc Grath pour « True Love express / You're only a woman » est le 16 septembre 1967. Goldmine Standard Catalog of American Records [Martin Popoff (7th Edition) et aussi Dave Thompson (9th Edition celle de 2016)] signalent aussi 1967 comme date de parution du single. Sur les notes du CD ACE, signées Bill Dahl, la date de parution est aussi 1967.
    Apparemment « Swing too high » / « Get loose when you get loose » (Cadet 5588) ont été enregistrés en décembre 1968 (Uknown musicians) encore selon Mc Grath. Le guitariste cité dans les suivantes séances à partir de 1970 est Bobby Robinson. Est-il possible que ça soit le même Bobby Robinson qui appartenait aux Gems (groupe vocal de Chicago) et qui a enregistré « Dawn » (entre autres) avec David Rockingham Trio en 1963 pour Josie (morceau utilisé comme indicatif de l’émission « Salut les copains » à Europe 1) ? Cet extrême n’étant qu’une possibilité plus que lointaine donnée la coïncidence des noms et pas beaucoup plus.
    Désormais ce qui serait beaucoup plus probable est que le Bobby Robinson dont Mc Grath parle sur sa Soul Discography soit en réalité Bryce Roberson (Rotary Connection, Ben Branch et d’autres chez Cadet/Chess comme su Electric Mud de Muddy Waters) et que ça soit lui a la guitare, pas uniquement sur « Swing too high » / « Get loose when you get loose » mais aussi sur les singles de Jesse Anderson publiés sur Thomas « I got a problem » / « Migthty, mighty » et « Let me back in » / « Readings in astrology » ainsi que pour « Help wanted » / « Send me some lovin’ C.O.D. » Jewell 835, 1972 (signalés sur Soul Discography comme les derniers 45 publiés au nom de Jesse Anderson).

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