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dimanche 8 juin 2014

EARLY EDDY CLEARWATER




EDDY CLEARWATER/ Early Recordings


           Jadis quelque peu considéré uniquement comme un imitateur de Chuck Berry, Eddy Clearwater (né Eddie Harrington le 10 janvier 1935 à Macon, Ms de parents Noirs et Cherokees) est aujourd'hui reconnu à juste titre comme un des derniers grands représentants toujours actifs du Chicago blues traditionnel de l'après-guerre.
           Il est vrai que Clearwater a été aussi prolifique et versatile dans sa vie que dans sa musique: plongeur, videur, chauffeur de taxi, éducateur, producteur, éditeur de disques mais toujours musicien, Eddy Clearwater a aussi pratiqué toutes sortes de musiques, des blues profonds à la Country Music, du Rockabilly au Gospel, etc... Il cite d'ailleurs parmi ses influences marquantes Hank Williams, Louis Jordan, Muddy Waters ou Chuck Berry.
           Il arrive à Chicago en 1950 après un passage à Birmingham (Alabama) ou il a joué et chanté dans plusieurs groupes de Gospel. A Chicago, il est hébergé et influencé par son oncle Houston Harrington, un amateur (et bientôt fondateur des disques Atomic-H) de blues grâce auquel il connaît de nombreux autres jeunes bluesmen comme Otis Rush, Magic Sam, Morris Pejoe.. ainsi que son cousin l'harmoniciste Carey Bell Harrington.
           A partir de 1953, c'est sous le nom de Guitar Eddy qu'il entame une carrière de musicien sur le marché aux puces de Maxwell Street ainsi que dans les bars de Chicago. C'est sur le label de son oncle (et sous le surnom de Clear Waters pour concurrencer Muddy Waters!) qu'il enregistre ses premiers disques en 1958, en particulier le savoureux Hillbilly blues qui est un petit succès dans le classement Country local!. Mais c'est son A minor Cha Cha, un instrumental très inspiré de Jody Williams qui lui vaudra l'attention des fans de blues du monde entier.
          
En 1959, Clearwater contacté par Eddie Blazonczyck (1941-2011: un immigré polonais qui deviendra un nom majeur de la musique américano-polonaise), devient le guitariste noir (une rareté à l'époque même à Chicago) du groupe (blanc) de Rock'n'roll que fonde Blazonczyck et trois amis sous le nom de Eddy Bell and The Hill Boppers qui deviendront très vite les Belairs (ou Bel-Airs). Clearwater enregistre substantiellement avec Eddy Bell, démontrant sa capacité à émuler les guitaristes de Rockabilly, ce qui lui vaut d'ailleurs toujours une certaine aura dans ces cercles.
           Parallèlement, il continue à jouer du blues sous son nom dans les bars de Chicago, enregistrant sporadiquement des 45t pour de petits labels sans grande distribution.
           Ce n'est en fait qu'en 1973-74 et son association avec le pianiste Bob Riedy qu'Eddy Clearwater peut réellement développer sa propre carrière de bluesman. Il enregistre de magnifiques albums comme The Chief pour Rooster, le label de Jim O'Neal avant de graver d'autres excellents disques pour Delmark, MCM, Charly, Blind Pig, Bullseye...
           Cette visibilité lui permet de participer à de nombreuses tournées européennes où son dynamisme, la qualité de sa musique, son jeu de guitare et son sens de la scène lui assurent un constant succès.
           Nous avons ici regroupé la quasi-totalité des premiers 45t qu'il a enregistrés avant ses premiers albums (il manque deux titres: merci à ceux qui pourront nous les faire parvenir!) auxquels nous avons ajouté certains des disques gravés en compagnie de Eddy Bell.
                                                                 Gérard HERZHAFT

          

Photo: © Gérard Herzhaft
At first, pigeonholed as a simple Chuck Berry's impersonator, Eddy Clearwater (born Eddie Harrington from Cherokee and African American parents on January, 10th 1935 at Macon, Ms) is justly hailed today as one of the last performing masters of the post-war Chicago blues.
           It's true that Eddy has been as versatile in his life than in his music: dishwasher, bouncer, cab driver, teacher, producer and of course musician... Eddy has also played a lot of musical styles with the same ease, whether Rockabilly, Country Music, Gospel than deep Chicago blues.
           After a stint in Birmingham (Alabama) where he seemed to have played and sung with local Gospel groups, Eddy reaches Chicago in 1950 where he is welcomed by his eccentric uncle Houston Harrington who is also a staunch blues fan and soon blues producer who will create his famed label Atomic-H. Through Houston, Eddy meets and befriends with Otis Rush, Magic Sam, Morris Pejoe, Sunnyland Slim as well as his own cousin, future harmonica ace, Carey Bell Harrington. Eddy learns a lot with and from them as well as listening to R'n'R records, particularly Chuck Berry's.
           He starts to play in clubs and on Maxwell Street under the nickname Guitar Eddy that Uncle Houston will soon turns into Clear Waters, then Clearwater to match with Muddy Waters' popularity! It's also on his uncle's new label Atomic-H that in 1958 Eddy waxes his first 45s, particularly Hillbilly blues which stirs some interests in the Country & Western local circles. But this is the top instrumental A minor Cha Cha (largely derived from Jody Williams) that draws the attention of the blues buffs from around the world, still a classic!
           In 1959, probably through the reputation of Hillbilly blues, Clearwater is approached by Eddie Blazonczyck (1941-2011: a recent polish migrant who will become one of the top names of "Polka" music) who is launching his own Rock'n'roll band, Eddy Bell and The Hill Boppers who will soon turn into Eddy Bell and the Bel-Airs. To be an African American musician with an all-white band is certainly very seldom viewed at that time! Clearwater will then play and record regularly with this successful R'n'R band, demonstrating his skills as a Rockabilly guitarist which earns him a reputation among Rockabilly fans up to this day.
           He anyway manages to play also blues under his name into Chicago clubs and records some 45s for very small labels with poor distribution. He will have to wait until the early 70's and an association with the Bob Riedy's blues band to become a well-known Chicago blues name. He records a wonderful album for Jim O'Neal (The Chief) then a large number of generally excellent LPs and CD's for Blind Pig, Delmark, Charly, MCM, Bullseye... He also tours Europe quite often, gaining a large following thanks to his excellent music, guitar playing and dynamic stage presence.
           We have been able to gather almost all his early recordings (two tracks are still missing: thanks in advance for any .mp3 copy if possible!) to which we have added some of the titles he made with Little Eddy and the BelAirs.
                                                      Gérard HERZHAFT



EDDY CLEARWATER
Early Recordings
Eddy Clearwater, vcl/g; Lazy Bill Lucas, pno; John Hudson, g; bs; Richard Rogers, dms. Chicago, Ill. mai 1958
01. Boogie woogie baby
02. Hillbilly blues
03. Jumpin' at Charley's
04. Neckbones everyday
Eddy Clearwater, vcl/g; Rayburn Williams, pno; Chuck Slmith, t-sax; b-sax; Jimmy Lee Robinson, bs; Richard Rogers, dms. Chicago, Ill. février 1959
05. I don't know why
06. A-minor Cha Cha
07. Ain't that a shame
08. Dancin' time
Eddy Bell & The Rock-A-Fellas: Eddie Blazonczyck Sr, vcl/dms; Eddy Clearwater, g; The Rock-A-Fellas, band.  Chicago, Ill. 18 mai 1959
09. Counting the days
10. Night party
Eddy Clearwater, vcl/g; Lee Jackson, g; Sunnyland Slim, pno; Tom Archia, t-sax; Corky Robertson, bs; Jump Jackson, dms. Chicago, Ill. July 1960
11. Hillbilly blues
12. Wanna be cool
Eddy Bell & The Bel-Aires: Eddie Blazonczyck Sr, vcl/dms; Eddy Clearwater, g; band. Chicago, Ill. septembre 1960
13. The masked man (Hi Yo Silver)
14. Anytime
Eddy Bell & The Bel-Aires: Eddie Blazonczyck Sr, vcl/dms; Eddy Clearwater, g; band. Chicago, Ill. février 1961
15. Knock knock knock
Eddy Clearwater, vcl/g; Rayburn Williams, pno; Jesse Pariles, g; Chuck Smith, t-sax; b-sax; bs; Pete Perez, dms. Chicago, Ill. mai 1961
16. Cool water
17. Cool clear water
18. Baby please
Eddy Bell & The Bel-Aires: Eddie Blazonczyck Sr, vcl/dms; Eddy Clearwater, g; band. Chicago, Ill. octobre 1961
19. Johnny B. Goode is in Hollywood
Eddy Clearwater, vcl/g; Mitchell Robinso, pno; Hank Marr, og; Freddy King, g; Osborne Whitfield, t-sax; Laurence Frazier, bs; Philip Paul, dms, vcl grp. Chicago, Ill. 21-22 novembre 1961
20. A real good time
21. I was gone
22. Twist like this
23. Hey Bernardine
Eddy Bell & The Bel-Aires: Eddie Blazonczyck Sr, vcl/dms; Eddy Clearwater, g; band. Chicago, Ill. décembre 1961
24. The great great pumpkin
25. I'm still in love with you
Eddy Bell & The Bel-Aires: Eddie Blazonczyck Sr, vcl/dms; Eddy Clearwater, g; band. Chicago, Ill. 1962
26. Rock'n'roll USA
Eddy Clearwater, vcl/g; g; Ernest Gatewood, bs; dms. Chicago, Ill. 1965
27. Momee momee
28. The duck walk
Honey bee
Eddy Clearwater, vcl/g; Mighty Joe Young, g; tpts; Chuck Smith, t-sax; Bob Little, b-sax; Mac Thompson, bs; Louis Batista, dms. Chicago, Ill. 1 mai 1969
29. Doin' the model
I don't know why #2
Eddy Clearwater, vcl; Bob Riedy, pno; John Reda, g; Dan Draher, g; Mark Gaston, tpt; Mike Cogan, t-sax; Mike Williams, a-sax; Bob Falvey, bs; Richard Robinson, dms. Chicago, Ill. juillet 1974
30. Pretty baby
31. Caldonia
Eddy Clearwater, vcl/g; Chuck Smith, t-sax: Abb Locke, t-sax; Bob Riedy, pno; Allen Batts, og; Bob Falvey, bs; Richard Robinson, dms. Chicago, Ill. novembre 1974
32. True love
33. Lonely nights

14 commentaires:

  1. Early Eddy Clearwater:

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    O.K.?

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  2. Thank you once again for a great compilation.

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  3. Jamais entendu ses premiers enregistrements, mille mercis pour ces raretés et, de manière plus générale, pour la qualité de vos posts, un vrai bonheur de lecture.

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    1. Merci. C'est le but de ce blog: documenter le jamais (ou presque) documenté et auxquel aucun label "officiel" ne s'intéresse.

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  4. Thanks again Gerard for the great music. Your site is one of the best music blogs out there.

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    1. I'd like to return the compliment to you, Gyro. And a lot of thanks for what you did for me when started this blog

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  5. Aaaaaaaah! Gerard Santa Claus is back in town!!! Merci !!!

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  6. thank you, Gerard, for a great music blog!

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  7. Thank you so much for keeping such music alive and, equally important, providing the historical background. The work you and Gyro, as well as Show Me The Way Honey, are doing is so important to learning about a music that frankly does get sufficient airplay anymore here in the United States. To me, all of your work amounts to an education in the blues for which I am very grateful. I have two of your books but it is the music that makes your words live in my ears. Milles mercis, et comme on dit en la langue irlandaise, Go raibh mile maith agat!

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  8. De sincères remerciements sont de mise. C'est du beau travail et l'écoute ne sera que plaisir.
    Ralph11

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