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vendredi 27 juin 2014

KOKO TAYLOR: The Beginnings





KOKO TAYLOR: Early Recordings

           
Née Cora Walton à Bartlett, Tn le 28 septembre 1928 ou 1935 mais venue très jeune habiter dans le South Side de Chicago, celle qui allait devenir la principale figure féminine du Chicago Blues a commencé adolescente une carrière de chanteuse de blues et de Rhythm & Blues sous l'aile (très) protectrice de Willie Dixon qui la façonne et la lance. Koko fait ses premières armes en club avec Junior Wells et Buddy Guy et Robert Nighthawk, démontrant un évident penchant pour le blues profond. Mais nous sommes au début des années 1960 et Dixon qui sent les changements de goûts du public noir mais n'est pas vraiment capable de s'y adapter, préfère lui faire interpréter des thèmes plus ou moins pop-jazz dans le moule de ce qu'il avait fait durant les années 40 avec le Big Three Trio.
            Koko fait donc de bien modestes débuts discographiques produits par Dixon sur le label USA, grave quelques titres informels très down home (et fort réussis) accompagnée de Homesick James. Mais c'est en la prenant dans l'écurie Chess que Dixon la fait enregistrer substantiellement pour un label important qui bénéficie d'une excellente distribution. Elle enchaîne ainsi les séances toujours produites par Dixon qui lui fait alterner des moments de pur Chicago blues avec des pièces pop qui apparaissent bien désuètes y compris à l'époque. Les succès sont d'abord modestes mais en 1966, Dixon demande à Koko d'enregistrer Wang Dang Doodle, une composition qu'il avait écrite pour Howlin' Wolf. Le tempo est encore accéléré par rapport à la version du Wolf et les riffs de guitare, le superbe solo du saxophoniste Gene Barge permettent à ce titre de grimper dans les classements des Hit Parades. Koko devient presque instantanément une vedette et elle enchaîne concerts, tournées (une apparition timide à la tournée de l'AFBF en 1967) et enregistrements. Mais Dixon qui semble tourner un peu en rond ne réussit pas à rééditer le succès de Wang Dang Doodle. Après un album inégal en 1971 et tandis que Chess disparaît plus ou moins, Koko quitte Dixon et décide de voler de ses propres ailes.
            C'est à ce moment qu'elle s'affirme vraiment comme une blueswoman de tout premier plan. Sa voix est puissante, pathétique ou enjouée, sa plume est sûre et signe de belles compositions personnelles, son sens du swing est permanent et sa présence scénique impressionnante. Elle tourne en Europe très souvent après 1967, au Chicago blues festival, triomphe à Montreux en compagnie de T-Bone Walker et Muddy Waters, excelle à Ann Arbor! Elle grave en France un album tout blues avec les frères Myers. Mais c'est surtout l'avisé producteur Bruce Iglauer qui saura mieux que quiconque capturer toutes ses qualités, la laisser affirmer son tempérament et lui permettre ainsi de s'exprimer complètement. Elle enregistre une série de disques pour Iglauer et son label Alligator à partir de 1975 qui lui valent vraiment sa réputation de grande maîtresse du Chicago blues. I got what it takes est un grand album où Koko est dans une forme époustouflante, accompagnée par le grand guitariste Sammy Lawhorn; The Earthshaker est presque du même niveau; From the heart of the woman, plus soul, est aussi très réussi; Queen of the blues,  An audience with the Queen... Tous ses albums Alligator sont réussis. Koko, très affectée par la mort de son mari qui était aussi son manager, a continué d'apparaître sur les scènes du monde entier presque jusqu'à son décès le 3 juin 2009 à Chicago.
            Sa première oeuvre dont nous proposons pour la première fois l'intégrale est certes inégale mais recèle de très bons moments et permet de mieux saisir le cheminement de cette grande "Reine" du Chicago blues.
                                                                       Gérard HERZHAFT
Merci à Xyros, Steve Wisner et Friedrich Svacina pour leur aide et leur prêt de titres rares.
Merci aussi de vos commentaires qui me prouvent que ce blog - un travail important et totalement désintéressé - apparaît utile.

           
Born Cora Walton at Bartlett, Tennesse on September 28th, 1928 (or 1935?) but coming to Chicago at an early age, Koko started to sing in the Chicago clubs alongside Junior Wells, Buddy Guy or Robert Nighthawk before being taken under the (maybe too?) protective wing of Willie Dixon.
            In the 1960's, Dixon is willing to cope up with the new tastes of the African-American record buyers and he tries a lot of formulas with his new protégée, from solid Chicago blues to jazz-pop numbers recreating his Big Three Trio days.
            After a tepid session for the small USA label, Koko waxes a couple of excellent informal down home tracks, backed by Homesick James and then is brought to Chess by Dixon who records her substantially from 1964 to 1971. The commercial success comes in 1966 with a re-working of Wang Dang Doodle, a number penned by Dixon for Howlin' Wolf. With an hypnotic guitar riff, a swinging tempo and an exemplary sax solo by Gene Barge, the title climbs quickly on the charts. For some times, Koko is in demand in concerts, tours (she comes to Europe as early as 1967 with the AFBF tour) and of course in the Chess studios. But despite excellent backing musicians, she is unable to have another Hit. Although Koko is never better than as a Chicago blues singer, deeply rooted in the tradition, Dixon persists to believe she should be a jazz pop singer with sometimes ultra corny numbers that sounded very old fashioned even at that time. After a last uneven rare album (her first) in 1971 and the end of the Chess label, Koko decides to be herself. At last on her own, she appears as a first rate blueswoman: a powerful voice, a commanding stage presence and a true blues feeling infusing everything she sings, whether Chicago blues standards or personal witty compositions. She tours Europe quite often after 1967, recording an all-blues album in France with the Myers Brothers and Jimmy Rogers, a live session at Montreux and performing in the main US festivals like Ann Arbor.
            But this is really when she signs with the wise producer Bruce Iglauer (who really understands the lady and what she is able to deliver) that Koko will really give her full potential as a major Chicago blues name. She records a dozen of excellent albums for the Alligator label, beginning with the stunning I got what it takes, certainly one of the best Chicago blues albums of this era. Koko, although very affected by the death of Pops Taylor, her husband and manager for years, will anyway sing her blues all over the world, almost until her death on June, 3d, 2009 in Chicago.
            Her first recordings, although certainly not as successful as her Alligator LPs, have anyway good moments To be able for the first time to listen to them in a chronological order, allows to follow her formative years and how she finally would become a major Chicago blues name.
                                                           Gérard HERZHAFT
Thanks to Xyros, Steve Wisner and Friedrich Svacina for their help and the loan of quite rare records.
Thanks also for your feedback that would prove this "work"  (utterly without any profit) be useful!

KOKO TAYLOR: Complete Early Recordings Volume 1
Koko Taylor, vcl; Jarrett Gibson, b-sax; J.B. Lenoir, g; Lafayette Leake, pno; Milton Rector, bs; Clifton James, dms. Chicago, 23 juillet 1963
01. Like heaven to me
02. It's like heaven to me
03. Honky Tonky I
04. Honky Tonky II
Koko Taylor, vcl; Homesick James, g; Evans Spencer, g; Willie Dixon, perc. Chicago, Ill. 26 mars 1964
05. What kind of man is this?
06. Which a way to go
07. I'm looking for a man
Koko Taylor, vcl;Big Walter Horton, hca; Buddy Guy, g; Robert Nighthawk, g; Lafayette Leake, pno; Jack Myers, bs; Clifton James, dms. Chicago, Ill. 30 juin 1964
08. I got what it takes
09. What kind of man is this?
Koko Taylor, vcl; Buddy Guy, g; M.T. Murphy, g; Lafayette Leake, pno; horns; Willie Dixon, bs; Clifton James, dms. Chicago, Ill. 20 janvier 1965
10. Lovesick tears
11. Don't mess with the messer
12. Whatever I am you made me
Koko Taylor, vcl; band. Chicago, Ill. août 1965
13. I'm a little mixed up
Koko Taylor, vcl; Buddy Guy, g; Johnny Twist, g; Gene Barge, t-sax; Lafayette Leake, pno; Jack Meyers, bs; Fred Below, dms; Willie Dixon, vcls. Chicago, Ill. 7 décembre 1965
14. Wang dang doodle
15. Blues heaven
16. I got all you need
17. Tell me the truth
Koko Taylor, vcl; Johnny Twist, g; band. Chicago, Ill. 29 juin 1966
18. Good advice
Koko Taylor, vcl; Rufus Crume, g; johnny Twist, g; Gene Barge, t-sax; Dillard Crume, bs; Al Duncan, dms; Willie Dixon, vcls. Chicago, Ill. 16 décembre 1966
19. The egg or the hen
20. Just love me
21. All money spent

KOKO TAYLOR: Complete Early Recordings Volume 2
Koko Taylor, vcl; Buddy Guy, g; Johnny Twist, g; Lafayette Leake, pno/og; Gene Barge, t-sax; Dillard Crume, bs; Al Duncan, dms; Willie Dixon, vcls. Chicago, Ill. 1967
22. Fire
23. Insane asylum
Koko Taylor, vcl; band. Chicago, Ill. octobre 1968
24. Separate or integrate
25. I don't care who knows
26. Love you like a woman
27. Yes it's good for you
Koko Taylor, vcl; Big Walter Horton, hca; M.T. Murphy, g; Buddy Guy, g; Sunnyland Slim, pno; Jack Myers, bs; Willie Dixon, bs; Fred Below, dms. Chicago, Ill. 23 avril1969
28. Twenty nine ways
29. Nitty gritty
30. He always knocks me out
31. I love a lover like you
Koko Taylor, vcl; Mighty Joe Young, g; Lafayette Leake, pno; horns; Willie Dixon, bs; Clifton James, dms. Chicago, Ill. août 1970
32. Mighty love
33. Instant everything
Koko Taylor, vcl; Gene Barge, t-sax; horns; Mighty Joe Young, g; Reggie Boyd, g; Louis Satterfield, bs; Clifton James, dms; Willie Dixon, vcls. Chicago, Ill. 24 novembre 1971
34. Love me to death
35. I need you more and more
36. Uh Uh My baby
37. It's a poor dog
38. That's the way love is
39. Tease your man
40. Violent love
41. Bills bills and more bills
42. Blues prelude
43. Pollution
44. Let me love you baby
Those studio recordings don't include the "live" AFBF 1967 concert

16 commentaires:

  1. Koko Taylor/ Complete Early Recordings

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    OK?

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  2. Nice one Gerard, many thanks, I've got another motoring trip next Monday so I'll be giving this lot a good listen.

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  3. great post! i'm very curious about these tracks; lots of them i never heard before;

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  4. On the Chicago Blues LP (Spivey LP 1003) her name was Cocoa Taylor, I often wondered is somebody just screwed up or if at some very early stage in her career Koko used an alternative spelling.

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    1. She is Cora Walton and I think Willie Dixon named her first "Cocoa" and then Koko. As far as I happened to know her a little bit, Ms Taylor certainly didn't like to be nicknamed "Cocoa"...

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  5. Merci beaucoup . great stuff as always , thank you very much !

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    1. Merci Marc! Je n'oublie pas Elmore Nixon mais comme il me manque encore plusieurs titres, je mets en attente ce projet!

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  6. As always Gerard thank you for your hard work in putting together these comps! DrHepcat

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  7. As always, Gerard, greatly appreciated. Marty

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  8. Inconnue au bataillon ! Merci pour toutes ces découvertes !

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  9. Merci pour toutes ces découvertes. Votre blog est fantastique.

    Musicalement.

    Knud.

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  10. merci pour toute cette très bonne musique.
    Herve

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