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mardi 26 août 2014

SONNY BOY WILLIAMSON (Rice Miller)



SONNY BOY WILLIAMSON (Rice Miller)
The Complete Studio Sessions


    
        Bonimenteur et showman autant que bluesman, ce Sonny Boy-là - qui a emprunté l'identité du célèbre bluesman John Lee "Sonny Boy" Williamson - a entouré son existence d'un tel épais tissu de bobards qu'il a fallu un travail de limier de chercheurs britanniques pour démêler la fiction de la réalité. Et encore: que demeurent d'incertitudes sur Sonny Boy n° 2, à commencer par sa date réelle de naissance! Lors de sa première tournée en Europe, son passeport donnait 1897 comme année de sa naissance, d'autres sources ont affirmé 1890, 1899, 1901... Certains, récemment, le font naître un 5 décembre en 1903 ou 1909, ce qui paraît quand même peu crédible vu son apparence d'homme âgé en 1963-64. Mais quid?
            Né dans le Mississippi, fils illégitime de Millie Ford qui le prénomme Aleck, il est élevé par son beau-père Mr Miller dont il prendra le nom. Son surnom de "Rice" viendra du travail régulier qu'il effectue un temps dans les rizières à la frontière de la Louisiane et du Mississippi. Quoi qu'il en soit, Aleck Ford ou Rice Miller, préfère aux travaux agricoles la vie de musicien itinérant. Il apprend l'harmonica et la guitare et vagabonde dans tout le Sud dans les années 20, gagnant sa vie en jouant le blues et en racontant des histoires, soit seul, soit au sein d'un medicine show, soit en compagnie d'autres bluesmen comme Robert Johnson, Robert Jr Lockwood, Elmore James, Robert Nighthawk ou Howlin' Wolf. Lorsqu'à partir de 1937, John Lee "Sonny Boy" Williamson engrange succès sur succès avec ses disques pour Bluebird, Rice Miller usurpe son identité, se faisant ainsi mieux payer dans les bars locaux. Il réussit grâce à cela à devenir l'animateur régulier d'un programme radiophonique diffusé depuis Helena dans l'Arkansas qu'il rendra célèbre, le King Biscuit Show sponsorisé par la marque de farine "Sonny Boy"! L'émission rend très populaire Rice Miller dans le Sud et des échos de ce succès arrivent jusqu'à Chicago. Le vrai Sonny Boy tentera, pistolet à la ceinture, de corriger l'imposteur. Mais en vain! La rencontre entre les deux Sonny Boy n'aura jamais lieu.
            Bien qu'il ait toujours prétendu avoir fait des disques dès les années 20, Rice Miller doit en fait attendre 1951 pour enregistrer ses premiers 78t pour le label Trumpet, une vingtaine de grands blues: expressivité instrumentale, capacité à créer en quelques secondes un climat tendre ou dramatique, ton sarcastique qui insinue avec malice des compositions toujours originales, emplies de verve et d'humour. Grand bluesman, poète satirique, la voix, le texte et l'harmonica ne font qu'un. Ces qualités sont encore portées à la perfection lorsque Sonny Boy signe, en 1955, un contrat avec les frères Chess. Il enregistre alors à Chicago, entouré des meilleurs musiciens de la ville, une des oeuvres les plus accomplies de l'histoire du blues: Don't start me to talkin', The key, Nine below zero, Checkin' upon my baby, Cross my heart, Trust my baby, Bring it on home, Help me et des dizaines d'autres magnifiques blues qui sont devenus des classiques du genre. En 1963, cet harmoniciste habillé d'une tenue d'Arlequin et d'un chapeau haut de forme, sorcier à la barbichette, illusionniste, grand raconteur de bobards saisit à bras le corps le public européen au cours de la tournée de l'American Folk Blues Festival et proclame son désir de s'installer à Londres. C'est le coup de foudre. Il devient ainsi un des favoris de la scène bourgeonnante du blues rock, enregistrant avec les Animals et les Yardbirds dont Eric Clapton fait alors partie. Au cours de ce séjour en Europe, Sonny Boy "Rice Miller" Williamson grave aussi au Danemark et en France trois merveilleux albums semi acoustiques en compagnie de Memphis Slim.
            Mais le mal du pays est le plus fort. Sonny Boy n°2 rentre dans le Sud pour décéder d'une crise cardiaque quelques semaines plus tard. Son oeuvre n'a cessé de grandir avec le temps au point d'apparaître comme l'une des plus abouties de l'histoire du blues. Son style d'harmonica, si personnel qu'il apparaissait a priori inimitable, n'a en fait pas cessé d'inspirer des générations de musiciens comme Junior Parker ou James Cotton.
            Nous avons rassemblé la totalité des titres enregistrés en studio par Rice Miller sous son nom. Sont exclus, les titres "live" (AFBF, séances londoniennes avec les Yardbirds ou les Animals) ainsi que les morceaux captés dans des réunions privées en Europe ou d'après des programmes de radio.
            Ce recueil que nous proposons ici ne pourra certainement pas rester en ligne très longtemps. Aussi si cela vous intéresse, profitez en rapidement.
                                                                       Gérard HERZHAFT

De nombreux lecteurs me demandent comment ils pourraient témoigner de leur reconnaissance pour le travail fourni dans ce blog qui est entièrement gratuit et bénévole. Si je dois répondre: achetez mon dernier ouvrage sur le blues (PORTRAITS EN BLUES) en format Kindle (e-book d'Amazon). Vous pouvez installer le système qui lit ce format sur n'importe quelle tablette ou ordinateur sans problème. Ce faisant, vous allez me permettre de sortir plus tard une édition papier.


            Showman, barker, smooth talker and of course bluesman supreme, this particular Sonny Boy - who borrowed his identity to the famous bluesman John Lee "Sonny Boy" Williamson - created such a mystery around him that it took the blues fans of the 60's (particularly the British) sleuth talents to work out the truth from the fibs. And even now many facts remain uncertain: for instance, when really was born our man? His passport (and himself ) gave December 5th 1897 but others including his relatives have given 1890, 1899, 1901.. And more recently even 1903 or 1912!!!... That last date seems anyway hard to swallow for the man who appeared in Europe in 1963-64 was certainly much older than that. But?
            Born Aleck Ford, probably in Glendora, son of an unmarried very young Millie Ford, he was raised by his stepfather, Mr Miller, hence his "official" name Aleck Miller. His nickname Rice would come from one of his regular work in the rice fields of Louisiana. Whatever, Aleck Ford or Rice Miller learned the harmonica and the guitar at an early age and decided to make a living as a travelling musician and showman, either alone or among medicine shows that combed the Southern States during the 1930's. He certainly knew and played with a lot of Mississippi and Arkansas bluesmen Robert Johnson, Lockwood, Robert Nighthawk, Howlin' Wolf (whose sister he might have married for awhile)... But when, after 1937, John Lee "Sonny Boy" Williamson became one of the most famous bluesman and harp player of his time, Miller took his identity, gaining much more gigs and even a radio programme from Helena, the King Biscuit Show. It have been said that the real Sonny Boy Williamson heard about the impostor and had even gone South with a gun to have an explanation with him. But fortunately for us bluesfans the meeting never occured...
            Although he regularly said he recorded since the 1920's (and even behind Bessie Smith, no kidding.. and remind that we swallowed all that!), Rice Miller made his recording debut in 1951 in Jackson (Ms) for the Trumpet label, backed by Elmore James. Well promoted by Lillian Mc Murry (owner of Trumpet) who liked quite much Sonny Boy, his records full of wry humour and originality gained good sales and he waxed more than 20 titles during the subsequent years.
            But it will take 1955 and a contract with Chess with superior backup musicians, studios and promotion for this Sonny Boy to record a long string of masterpieces so well known today and striking examples of classic Chicago blues of the 1950's: Don't start me to talkin', The key, Nine below zero, Checkin' upon my baby, Cross my heart, Trust my baby, Bring it on home, Help me and dozens of others.
            In 1963, this "old man" with a goatee and calling himself "The goat", dressed in a Harlequin suit and a top hat was the true sensation of the annual American Folk Blues Festival throughout Europe and stole every show with his showmanship, his harp wizardry, his intriguing but warm personality and his snarky speeches. His influence on the burgeoning European blues boom, particularly in England, was certainly as strong as Muddy's or Wolf's. He then recorded two brilliant and mostly acoustic albums in Denmark.
            Although he sung he wanted to "make London his home", he nevertheless went back to Helena, Arkansas just to die from a heart attack on May, 25th 1965, leaving one of the most accomplished recorded works of the Postwar blues.
            We have here gathered for the first time all his studio recordings. We have excluded the tracks he recorded live during the AFBF tours, whether on this shows or with British groups like The Yardbirds or The Animals as well as some tapes made while he was at private parties that have cropped up here and there.
            Those .mp3 uploaded files won't certainly be able to last forever. So if you want it, grab it now.
                                                                                  Gérard HERZHAFT

32 commentaires:

  1. Sonny Boy (Rice Miller)
    CD A: https://mega.co.nz/#!s0YD3JqI!REpZKBvLAb9j12w1JjLNV-IXIaHmk9ihcwzS-HMMKTU

    CD B: https://mega.co.nz/#!toQATbxT!6-5FyNimicnGGGuV7qhh0yu5ntPjzOLf9U9IMiX4jOY

    CD C: https://mega.co.nz/#!tloF2AwL!edEyCtvZ2OPWxweimnYigMU9R-4bzgojAyi1iJOPBDQ

    CD C2: https://mega.co.nz/#!9x4FDYIb!R-wB6s3zTauQssD26-x7k0QWpjz8TgKaUJEl1gAToLw

    CD D: https://mega.co.nz/#!Z4pjHCyD!w_qfQtSrfZ4If2FCbDGwgMMWb9YX-oNi_Xi0XeombHE

    CD E: https://mega.co.nz/#!VpAFWBxS!Z1MRUrIMPoRs-kTWjdJbbTgRISFC1y0Cw5zT-ELhLO8

    CDF: https://mega.co.nz/#!Y4gRjAjL!ePPSX377f5Ugvk8nza3i1a9Y7RJEZJpkw-ifcyq4mhw

    No zippys for those

    OK?

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    1. Some of you seem to have problems with Mega. Whether the cause, it's beyond my reach. For me (and for many) it works very fine without any trouble. It seems to use a very different and modern system than the others and maybe those who have trouble should check their computer first. Recently, Zippy has wiped out several of my posts (i.e. Calvin Leavy) without any warning nor any given reason (those files were regularly and daily downloaded), so I've dlded the very huge files for the Big joe Turner and the SBW through Mega.

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    2. Gerard
      Moi aussi j'ai eu des Pb avec Mega il semble que le téléchargement à l'unité sans rien faire d'autre est la solution
      (J'ai un ordi costaud d1 an)
      André

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    3. http://veilleweb2.fr/p-651-mega-est-maintenant-compatible-avec-firefox-via-une-extension-a-telecharger/

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    4. @Gerard; i d/l SBW today, just to check i missed a track, but i think i got 2 different versions of She's Crazy ; i didn't check the whole song, but the start is a little different;

      http://www78.zippyshare.com/v/30835093/file.html

      greetings
      kempen

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    5. Thank you, Kempen. I guess I've skipped this alternate version of "She's crazy". I don't remember if I did it for purpose or by chance...

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  2. Gerard:

    Let me be the first to congratulate you on providing this very important service to all of us who love Sonny Boy II and the blues. He has be neglected by record companies, and apart from the Charly box and some other CD's his complete work is hard to find. Thanks again for this.

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    1. This is why I've done that. "A lot of people is talkin' but mighty few people know".

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  3. Thank you very much Gerard for this Herculean effort.

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  4. Gerard, many many thanks for this wonderful posting. Don't know how you find the time and energy to put your postings together.

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    1. Thanks Xyros. I'm quite an older man by now and I've gathered sometimes with difficulty so much material upon blues and folk (among others) during 50 years that I don't see why I wouldn't share this work with people hooked on those great artists (and also human beings). That's all

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  5. "you don't know, you better aks somebody"

    thanks, breaux

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  6. Je me suis procuré , pour une somme modique, votre excellent livre "Portaits en blues" . Super
    andré

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    1. Merci André et j'espère que ce nouvel ouvrage vous plaira et vous sera utile.

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  7. Merci pour ce travail magnifique !

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  8. I imagine you saw Sonny Boy live in Europe Gerard. I'd be interested in knowing where you saw him perform and who was backing him.

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    1. I saw the American Folk Blues Festival 1964 in Paris, I think around october. Sonny Boy was backed by Hubert Sumlin, Sunnyland Slim, Willie Dixon and Clifton James (if my memory is right)

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  9. Merci beaucoup Gérard pour votre formidable travail !
    Les titres des 2 albums Mercury qu'il partage avec Josh White sont ils inclus?

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    1. Non bien entendu... Je n'inclus que les titres enregistrés en tant qu'artiste principal et non comme accompagnateur. Voyez la disco à télécharger sur le lien à la fin du blog. Mais je retiens l'idée: les deux albums enregistrés par Josh White avec un petit orchestre de Chicago dont Sonny Boy à l'hca sont introuvables

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  10. hello Gerard,
    Thanks for this tremendous compilation.
    I think I responded before but it may not have gone through.
    I have a question with regard to The Goat. I understand that Frank Frost was one of the guitar players on this track. he confirmed this to me once, and I think I saw it in print somewhere. Have you checked this? just curious.
    best,
    B flat

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    1. Thanks. As you may have seen in the disco that I've posted separately with the music, the chess files indicate for the session that gave The Goat the following musicians:
      Sonny Boy Williamson, vcl/hca; Robert Jr Lockwood, g; Luther Tucker, g; Otis Spann, pno; Willie Dixon, bs; Fred Below, dms.
      Chicago, Ill. novembre 1959
      89. The goat #1
      90. The goat #2
      91. Cool disposition #1
      92. Cool disposition #2
      93. Cool disposition #3
      94. I never do wrong
      95. It's sad to be alone
      I feel very dubious that Frank Frost would have played on this number recorded in Chicago... He might have played with Sonny Boy on stage or whatsoever...

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  11. hi, Gerard: excuse me but i have a problem: i have downloaded all the files but not the CD-C2. i use chroome. thank you for all your magnificent works !

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    1. It works well for me.... As I told before all those download problems are beyond my reach. Retry again.

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  12. thanx 4 xcellent post. took over 6 hrs w many re-starts. it was worth it tho.u gotta keep trying. never seen mega so slow & difficult

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  13. Excellente intégrale !
    Super site ! ( l'intégrale de la 1ère période de Fenton Robinson ...TOP ! )
    J'avais découvert le Blues via Chuck BERRY et surtout votre fantastique "Encyclopédie du Blues"...dans les 80's.

    Sonny Boy : I'alternate de " I DON'T KNOW " de 1957 est manquante.

    Elle figure sur un CD CHESS/MCA de 1991 CHESS BLUES VOL 6.

    Continuez de nous enchanter avec vos compil !

    MERCI !
    BIEN A VOUS

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  14. Merci pour ce travail gigantesque, mais où sont les pistes SBW065 jusqu'à SBW101?

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    1. Je ne comprends pas. Voyez les références Mega dans le premier commentaire. Tout y est de A à F. (Merci de ne pas signer Unknown ou Anonyme si vous souhaitez une réponse)

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    2. CD C + CD C2 contiennent ensemble les mêmes pistes que CD A + CD B: SBW001 jusqu'à SBW064 ..............
      Et je m'excuse pour ma "signature": Google fait cela!

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    3. Mais non, pas du tout. Le CD C contient les pistes 66 à 92 et le CD C2 les pistes 92 à 102.... Je viens de les re-télécharger sans aucun problème.
      CDC: https://mega.co.nz/#!tloF2AwL!edEyCtvZ2OPWxweimnYigMU9R-4bzgojAyi1iJOPBDQ

      CDC2: https://mega.co.nz/#!9x4FDYIb!R-wB6s3zTauQssD26-x7k0QWpjz8TgKaUJEl1gAToLw

      Vous avez dû faire une erreur quelque part

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  15. Gerard, you are my hero! But unfortunately I'm unable to download CD A (the others are OK). I'm getting an error message that says the file is no longer available.

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    1. Thanks. I've re-uploaded the CD A here:
      http://www53.zippyshare.com/v/229AqsAv/file.html
      but grab it while it lasts. Cause if it's deleted onece again, I won't be able to re-up again...

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  16. Really no chance of a re-up of disc one? :-(

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