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dimanche 20 juillet 2014

CALVIN LEAVY




CALVIN LEAVY/ Cummins prison farm

           
Calvin Leavy a été un des rares bluesmen à avoir un "hit" national avec Cummins prison farm en 1970 (n° 40 au Billboard et n°1 à Memphis).
            Né le 20 avril 1940 à Scott (Arkansas), Calvin est le dernier de 15 enfants d'une famille de métayers et s'initie à la musique et au chant dans le choeur d'Eglise de son frère aîné McKinley Leavy. En 1954, il joue suffisamment de guitare, piano et basse pour faire partie du blues band d'un de ses autres frères, Hosea Leavy. Sous le nom de Leavy Brothers, ils tournent même jusqu'en Californie où d'ailleurs ils s'installent au début des années 60.
            Mais Calvin a le mal du pays et revient s'installer à Little Rock en 1967, forme son propre blues band et joue un peu partout, notamment au 70 Club. En 1968, le journaliste et écrivain local Bill Cole cherche un interprète pour une de ses compositions, Cummins prison farm et demande à Calvin de la mettre en musique. Non seulement Calvin Leavy en fait un blues mais, s'appuyant sur le témoignage d'un de ses frères qui est à ce moment-là emprisonné à Cummins, il ajoute plusieurs versets qui confèrent au morceau un formidable vécu!
            Le succès ne se fait pas attendre avec un lancement commercial qui présente Calvin et sa guitare en tenue de prisonnier!. Presque instantanément, Cummins prison farm monte dans les Hit Parades. Calvin réenregistre le morceau pour un album projeté (qui ne paraîtra que bien plus tard au Japon!) en ajoutant une lead-guitare plus rock, destiné au public des LP's d'alors. Parallèlement, les années suivantes voient Calvin en studio pour de nombreux labels locaux (Acquarius, Soul Beat, Messenger). Calvin et Hosea sont même invités à jouer à l'Université de Little Rock en 1976 pour les fêtes du Bicentenaire.
            Mais, quelles que soient leurs qualités, aucun des 45t gravés par Calvin ne renouvelle le succès de Cummins prison farm qui, entre temps, est devenu un standard du blues, interprété et enregistré par quantité d'artistes.
            Et en 1991, Calvin Leavy est arrêté pour trafic de drogue en réseau organisé plus tentative de corruption de policiers. Condamné à 75 ans de prison, Calvin est cette fois effectivement incarcéré au pénitencier de Cummins! Où il décède le 6 juin 2010.
            Nous avons ici regroupé la presque totalité de son oeuvre intéressante, entre Soul et Blues à l'exception de quatre titres (Nothing but your love; Love is a sign of weakness; It's a miracle; Give me your loving loving loving). Merci d'avance aux lecteurs qui possèderaient ces titres et nous en feraient parvenir une copie .mp3, ce qui complèterait ce recueil. Nothing but your love est maintenant sur ma chaîne YouTube (grâce à un généreux anonyme!)
                                                                       Gérard HERZHAFT

            Calvin Leavy has been one of the few bluesmen to get a "hit" in the early 1970's with Cummins Prison farm , n°40 on the Billboard and n°1 at WDLA Memphis!
            Born on April, 20th, 1940 at Scott (Arkansas), the last of 15 children from a sharecropping family, Calvin has learned to sing and to play piano, bass and guitar with his numerous musical elder brothers, particularly McKinley Leavy who lead a Gospel band and Hosea with whom Calvin formed a blues band, The Leavy Brothers who played as far as California where the two brothers settled in the early 60's.
            But, homesick, Calvin went back to Little Rock in 1967, leading his own blues band and playing extensively in Arkansas, Tennessee, Mississippi, Missouri. In 1968, local writer and journalist Bill Cole asked Calvin to play and record a song he had written about the infamous local Cummins prison farm. Calvin made a strong blues out of it and added some striking verses inspired by the life of one of his brother who, at that time, was serving a sentence in this penitentiary. Cummins prison farm becomes quickly a hit, locally and nationally, Calvin appearing in magazines and local TV with his guitar in inmate suits! Maybe the same year (1968) or later on, Calvin re-record a lengthier version of the song for a projected LP that would only appear years later in Japan. A rock guitar solo is then added (maybe on re-recording) for this purpose.
            The following years, Calvin is a very busy musician, recording many 45s for Acquarian, Soul Beat, Messenger that despite strong lyrics and arrangements are unable to repeat the success of Cummins prison farm that, meanwhile, has become a blues standard sung and recorded by numerous artists. Calvin and brother Hosea even play on stage in 1976 at the University of Little Rock's Centennial Celebration as well as in many clubs and festivals.
            But in 1991, Calvin is charged as a leading figure of a drug dealing gang and for bribery. He gets a 75 years sentence and is jailed this time for real into the Cummins Prison Farm where he dies on June, 6th 2010.
            We have gathered here almost all his recordings but four titles (Nothing but your love - now on my YouTube channel thanks to a generous soul; Love is a sign of weakness; It's a miracle; Give me your loving loving loving) are still missing. If any reader owns those tracks and is willing to share, a .mp3 copy to my mail would be great!
                                                                       Gérard HERZHAFT



CALVIN LEAVY
Complete Recordings
Calvin Leavy, vcl/g; t-sax; Hosea Leavy, bs; dms. Stuttgart, Ark. 1967
Nothing but your love (cf my YouTube channel)
01. I won't be the last to cry
Calvin Leavy, vcl/g; Ted Seibs, og; Robert Tanner, g; Hosea Leavy, bs; Maurice Haygood, dms. Little Rock, Ark. 1968
02. Cummins prison farm I
03. Cummins prison farm II
04. Brought you to the city
05. That's where I am
Calvin Leavy, vcl/g; band. Nashville, Tn. 29 avril 1970
06. One minute before midnight
Love is a sign of weakness
Calvin Leavy, vcl/g; Paul Brown, og; B.T., bs; Maurice Haugood, dms. Memphis, Tn. 1971
07. Give me a love that I can feel
08. Born unlucky
Calvin Leavy, vcl/g; Hosea Leavy, bs; Pat Brown, dms. West Memphis, Ark. juin 1973
09. It hurts me too
10. I've got troubles (Heart trouble)
11. Goin' to the dogs I & II
Calvin Leavy, vcl/g; Paul Brown, og; Leroy Campbell, g; Hosea Leavy, bs; Pat Brown, dms. West Memphis, Ark. octobre 1973
12. Is it worth?
13. Funky Jam
Calvin Leavy, vcl/bs; Leroy Campbell, g; Paul Brown, og; Cyrus Hayes, hca; Pat Brown, dms. West Memphis, Ark. novembre 1973
14. Big Four
It's a miracle
Calvin Leavy, vcl/g; Leroy Campbell, g; Aristair Akerson, t-sax; Paul Brown, og; Hosea Leavy, bs; PatBrown, dms. West Memphis, Ark. 1974
15. What kind of love
Give me your loving loving loving
16. Nine pound steel
Calvin Leavy, vcl/g; band. Memphis, Tn. 1976
17. Free from Cummins Prison farm
18. Enjoy being hurt by you
19. Thieves and robbers
20. If life last luck is bound to change
Calvin Leavy, vcl/g; The Cummins Prison Farm Singers. Cummins, Ark. 1976
21. He walks with me I & II

mercredi 9 juillet 2014

NEW YORK CITY/ The Blues Yesterday Vol. 4



NEW YORK CITY/ The Blues Yesterday
Volume 4

          
  Retournons un peu à New York... hier et avant hier et pour une quatrième fois.
            Wild Jimmy Spruill (1934-1996) est né à Fayetteville en Caroline du Nord dans une famille de métayers. Il a appris très jeune la guitare en écoutant les programmes de Country Music à la radio. Quant il arrive à New York en 1955, Spruill est déjà un guitariste assez aguerri pour émarger à quantité de séances d'enregistrement en studio autant en rock, blues, pop, R&B, en particulier pour les frères Bobby et Danny Robinson qui utilisent abondamment sa guitare précise, cinglante, efficace et très virtuose. Le jeu de Spruill apporte énormément à tous les morceaux auxquels il collabore et il participe à de nombreux grands succès aux Hit Parades pour Dave Cortez, Wilbert Harrison, Bobby Lewis, The Shirelles, Buster Brown, Noble Watts, June Bateman, etc.... Il enregistre aussi quelques 45t sous son nom qui ont acquis un statut légendaire auprès des amateurs de blues. En fait, son jeu peut être davantage comparé avec les grands guitaristes de Country des années 50 et 60 comme Hank Garland, Jimmy Bryant ou Joe Maphis qu'aux solistes du blues. Redécouvert brièvement dans les années 1980, Jimmy Spruill est décédé d'une crise cardiaque dans sa chambre d'hôtel alors qu'il était en tournée dans le Sud.
           
Nous avons réuni presque tous les titres enregistrés sous son nom par Jimmy Spruill sauf trois titres qui nous échappent encore. Merci d'avance à ceux qui souhaiteraient partager ces rares morceaux sur ce blog.
            Nous avons joint à ces titres de Wild Jimmy Spruill le 45t gravé sous le nom de Charlie Lucas Combo. Lucas était le bassiste de Spruill alors qu'il se produisait en club et ces deux titres présentent Jimmy de façon très proéminente.
            Walter Rhodes (1939-1990) est lui aussi originaire de Caroline du Nord et est venu tenter sa chance à New York à la fin des années 1950. Il enregistre avec le groupe vocal The Memos, participe à de nombreuses séances comme accompagnateur et en vedette sous différents noms (Little Red Walters, The Blond Bomber, Walter Rhodes) alternant des blues et de pièces plus proches du Rock'n'roll. Nous avons réuni ici tous ses 45t à l'exception d'un titre. Lui aussi redécouvert dans les années 1980, il a fait une deuxième carrière surprenante comme chanteur/ guitariste solo acoustique, enregistrant deux excellents albums pour le label néerlandais Swingmaster.
                                                                       Gérard HERZHAFT

            Let's go back to New York City yesterday for a fourth compilation!
            Wild Jimmy Spruill (1934-1996) is born in Fayetteville (North Carolina) among a sharecropping family, learning the guitar while listening to Country Music radio programmes, a strong and lasting influence. When arriving in New York in 1955, Spruill is already a masterful guitarist and quickly finds the path of the local studios, particularly those of Bobby and Danny Robinson for whom he recorded a lot of sessions. His clean, sharp, precise, virtuoso and expressive guitar is on the forefront of many records and Hits by Dave Cortez, Wilbert Harrison, Bobby Lewis, The Shirelles, Noble Watts & June Bateman ... He also records some 45s under his name that are highly rated by blues fans all over the world. Anyway, Spruill is certainly not confined to the blues genre and those loving his style should certainly lend an ear to those great Country guitarists of the era like Hank Garland, Joe Maphis or Jimmy Bryant who are in similar style than Spruill. We have gathered here almost all of his recorded output (under his name that is) but, despite our and friends' efforts, I'm still missing three titles. Thanks to anyone who would own it and willing to share on this blog. Rediscovered briefly by some British collectors in the 1980's, Spruill died from a heart attack in his Motel room while he was on tour in the Southern States.
            We have included also here the only single by the Charlie Lucas Combo in which Spruill is heavily featured. In fact, Lucas was the one-time bass player of the regular Jimmy Spruill's band.
          
  Walter Rhodes (1939-1990) came also from North Carolina to New York at the end of the 1950's. He plays guitar and harmonica on several sessions, recording as a member of The Memos, a vocal group and then under different names (The Blonde Bomber, Little Red Walters, Walter Rhodes), alternating blues and more rock or even pop-oriented pieces. We have gathered all his recordings minus one title (Cotton Pickin') that would be nice to feature here if anyone is willing to share. Rhodes has also been rediscovered in the 1980's, touring Europe quite often as a surprising country blues solo acoustic number. He waxed two excellent albums in this style for the Dutch Swingmaster label.
                                                                       Gérard HERZHAFT

NEW YORK CITY/ The Blues Yesterday
Volume 4
WILD JIMMY SPRUILL, g; King Curtis, t-sax; band. New York City, 1958
Honky Tonk hucklebuck
Jumping in
Those extremly rare first two titles are now on my YouTube channel (see link at right).
01. Scratch'n'twist
02. Slow draggin'
Wild Jimmy Spruill, g; band. New York City, 1959
03. Kansas City march
04. Hard grind
Wild Jimmy Spruill, g; Dave Cortez, og/pno; band. New York City, 1960
05. Lonely island
Chico Cha Cha
This extremely rare track is now on My You Tube Channel thanks to Pierre Monnery
Wild Jimmy Spruill, vcl/g; Bam Walters, t-sax; Horace Cooper, pno; John Robertson, dms; vcls. New York City, 1964
06. Country boy
07. Scratchin'
Wild Jimmy Spruill, g; Irving Johnson, vcl; band. New York City, 1964
08. The rooster
09. Cut and dried
10. Lonesome melody
11. Raisin' hell
Wild Jimmy Spruill, g; band. New York City, c. 1969
12. Party Hardy
Wild Jimmy Spruill, vcl/g; Larry Dale, vcl/g; Charles Collins, kbds/bs/dms. New York City, 1987
13. I got a brand new mojo
CHARLIE LUCAS COMBO: Wild Jimmy Spruill, g; Horace Cooper, pno; Ben Walters, t-sax; Charlie Jackson, t-sax; Charlie Lucas, bs; John Robertson, dms. New York City, 1963
14. Jump for joy
15. Walkin'
WALTER RHODES, vcl/g; The Memos, vcl group; band. New York City, 1959
16. The Biddy Leg
17. My type of girl
Walter Rhodes, vcl/g; saxes; Walking Willie, pno; Leonard Edwards, g; bs; Leo Price, dms. New York City, mai 1960
18. Strollie bun
19. I am to blame
Walter Rhodes (as Little Red Walters), vcl/g/hca; t-sax; Walking Willie, pno; Leonard Edwards, bs; Freddie Shwakes, dms. New York City, décembre 1960
20. Aw shucks baby
21. I'm mad
Pickin' cotton
22. Ain't nothing but gossip
Walter Rhodes, vcl/g; band. New York City, 1962
23. You can run but you can't hide
Walter Rhodes, vcl/g; band. New York City, 1963
24. I worship the ground you walk on
25. Uncle Sam
Walter Rhodes, vcl/g/hca; band. New York City, 1971
26. It's not what you do
27. Message to my woman