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lundi 15 décembre 2014

HONEYBOY EDWARDS/ Early Recordings


HONEYBOY EDWARDS/ Early Recordings


 Honeyboy Edwards a été un acteur important de l'histoire de la migration du blues du Delta vers Chicago. Né à Shaw (Ms) le 28 juin 1915 au coeur du Delta, David Edwards a longuement voyagé avec Robert Johnson et Big Joe Williams, Forgeant son propre style au contact de ces deux compères ainsi que d'autres dont il a croisé la route un moment, tels Charlie Patton, Son House, Tommy Mc Clennan, Tommy Johnson, Robert Petway et bien sûr son voisin Muddy Waters. Guidés par John Work, les Lomax découvrent Edwards en 1942 sur la plantation Stovall où il est manoeuvre agricole et l'enregistrent à Clarksdale. Cette superbe série de titres non commerciaux enregistrés pour la Bibliothèque du Congrès révèlent en Edwards un des plus doués de ces bluesmen du Delta de ces années 1940, avec un jeu de guitare en fingerpicking fluide, imaginatif et substantiellement moderne.
        
Honeyboy Edwards. Clarksdale 1942
   
Comme Muddy Waters, Honeyboy aurait dû émigrer vers Chicago mais il préfère traîner au Texas, le temps de graver un beau Build myself a cave pour un obscur label local. Il remonte à Memphis où il enregistre pour Sam Phillips une des plus belles versions de Sweet home Chicago qui restera inédite pendant deux décennies et qui sera même un temps attribué au pianiste Albert Williams! Mais Edwards est aussi à Chicago, attire l'attention des frères Chess qui le font enregistrer quelques grands titres (Drop down mama) mais décident de ne pas les exploiter pour ne pas concurrencer Muddy Waters! Il reste encore au moins trois titres inédits dans les archives de Chess si celles-ci existent encore quelque part!
            Par la suite, Honeyboy fait partie des premiers Aces avec Fred Below et les frères Myers mais les quitte juste avant qu'ils n'enregistrent. Il est du premier Blues Revival mais la plupart des séances que produit à l'époque Pete Welding resteront aussi inédites. La malchance frappe encore lorsque Honeyboy est en 1969 dans les studios Chess avec Fleetwood Mac et que les deux titres qu'il enregistre alors ne sont pas retenus sur l'album original!
            Heureusement, Honeyboy, grâce à sa longévité, finira par enregistrer plusieurs albums la plupart du temps en solo, apparaître dans les grands festivals, faire des tournées internationales, un des derniers témoins du passage du blues du Delta à celui de Chicago.
            Il décède le 22 août 2011 à Chicago après avoir publié en 1997 sa superbe autobiographie (The world don't owe me nothing) que nous recommandons chaudement.
Autobiography

                                     Gérard HERZHAFT

            Born in Shaw (Ms) on June 28th, 1915, David "Honeyboy" Edwards has known and played with most of his local contemporaries, Robert Johnson, Big Joe Williams, Tommy Mc Clennan, Robert Petway and of course his neighbour Muddy Waters. He also learned from Charlie Patton, Tommy Johnson and Son House, all of whom he met and sometimes played with.
            Lead by African American musicologist John Work, John and Alan Lomax discovered Edwards on Stovall Plantation where David was a sharecropper. Work noted that here was "a skilled blues singer and guitarist as well as a clever young man". Thus Edwards was quite extensively recorded for the Library of Congress during two days of July 1942 in Clarksdale. Those recordings show an excellent singer and a very fluent, imaginative fingerpicking guitarist with a more modern approach than most of his local fellow bluesmen.
            Like Muddy Waters and so many others, Honeyboy should have migrate to Chicago and probably he would have started to record a thicker work and maybe become an important name of the post-war Chicago blues. But instead he preferred to drift here and there, working as a field hand a little bit everywhere in the Southern States and playing his music in juke joints and venues. His recorded output during the 1950's is unfortunately quite thin but of a very high quality. He waxed four sides in Texas (only two were issued), one striking version of Sweet Home Chicago in Memphis for Sam Phillips that will stay unissued for decades and even attributed to piano player Albert Williams (!)... When he hit Chicago in 1953, he eventually recorded for the Chess label four titles that Chess didn't issue because they thought Edwards's style was too close to Muddy Waters', which was of course true. Only one (Drop down mama) has been issued on LP, the remainder lays somewhere in the Chess vaults if there still is such a thing today!
            And that's it for his commercial recordings for the African American blues market! Honeyboy will also ne a member of the Aces with Below and the Myers brothers but once again won't record with them. He'll have to make a living outside of music during the 50's and 60's. And when Pete Welding brought him in the studio in 1964 and 1967 for the new public of the Blues Revival, most of the tracks Honeyboy recorded then would stay unissued until the CD years. In 1969, Edwards is part of the Fleetwood Mac's Chess sessions but - guess what - the two titles he takes as a leader will stay once again in the vaults until the 1990's!
            But at last, during the 1980's, Honeyboy's talents will be recognized. Edwards, as an elder witness of the henceforth legendary road that brought the Delta blues to Chicago and as an old partner of Robert Johnson, will record several CD's, be on major festival stages, tour Europe. He even will write in 1997 a gripping autobiography (The world don't owe me nothing) that should be in all blues libraries.
            Honeyboy Edwards died in Chicago on 22 August 2011.
                                                                       Gérard HERZHAFT


HONEYBOY EDWARDS/ Complete Early Recordings
Honeyboy Edwards, vcl/g/hca. Clarksdale, Ms. 20 juillet 1942
01. Spread my raincoat down
02. Chain Gang song 1 (You got to roll)
03. Chain Gang song 2
04. Stagolee
05. Just a spoonful
06. I love my Jelly roll
07. Hellatakin' blues
08. Worried life blues
09. Water Coast blues
10. The Army blues
11. Tear it down rag
Honeyboy Edwards, vcl/g/hca. Clarksdale, Ms. 22 juillet 1942
12. Wind howlin' blues
13. Roamin' and ramblin' blues
Honeyboy Edwards, vcl/g; Thunder Smith, pno. Houston, Tx. 1950
14. Build a cave
15. Who may your regular be?
Honeyboy Edwards, vcl/g; Albert Williams, pno; Joe Willie Wilkins, g; Dickie Houston, dms; James Walker, wbd. Memphis, Tn. 1952
16. Sweet home Chicago
Honeyboy Edwards, vcl/g; Gus Jenkins, pno; Willie Nix, dms. Chicago, Ill. 9 janvier 1953
17. Drop down mama
Honeyboy Edwards, vcl/g; John Lee Henley, hca. Chicago, Ill. 17 mars 1964
18. My baby's gone
19. Angel Child
20. Highway 61
21. Love me over slow
Honeyboy Edwards, vcl/g. Chicago, Ill. 29 juillet 1967
22. Just like Jesse James
23. Sweet home Chicago
24. Blues like showers of rain
25. Long tall woman blues
26. Love me over slow
27. Crawling kingsnake
28. Skin and bones blues
29. Bull cow blues
30. Worryin' woman blues
Honeyboy Edwards, vcl/g Big Walter Horton, hca; Buddy Guy, g; Peter Green, g; Willie Dixon, bs; Mick Fleetwood, dms. Chicago, Ill. 4 janvier 1969
31. My baby's gone
32. Honeyboy blues

jeudi 4 décembre 2014

DELTA BLUES/ Anthology of the blues


DELTA BLUES/ Anthology of the Blues



           Tous les amateurs de blues du monde entier ont une affection particulière pour la région du Delta. Bien que personne nulle part n'en ait jamais apporté le moindre début de preuve - le blues ne serait-il pas bien davantage né parmi les songsters des medicine shows? -, le Delta passe pour avoir été le berceau du blues. Il s'agit d'une bande de terre située au sud de Memphis, entre le fleuve Mississippi et la rivière Yazoo. Ce territoire, paysage plat et désolé sauf dans le nord collineux, espèce de petite plaine alluviale soumise jadis à tous les caprices du fleuve, possède une atmosphère indéfinissable qui a frappé tous les visiteurs. On y hume des odeurs exotiques et épicées, proches de certains fonds des îles Caraïbes les plus reculées. Le blues semble baigner l'atmosphère des campagnes et des bourgades.
           Le Delta blues est généralement rythmique, lancinant, hypnotique avec une figure de basse répétitive, souvent sur un seul accord décomposé en boucle. Très peu de ligne mélodique pour des textes singuliers et évocateurs. Plus qu'une histoire bien construite, le bluesman du Delta enfile des "versets flottants", tissant une trame poétique irrésistible. Cela confère à ce type de blues une qualité "ethnique" considérable qui a fasciné des générations de musiciens et d'amateurs. Il faut aussi noter que, même sur un territoire limité comme le Delta, l'unité de style est largement battue en brèche par des particularismes locaux importants. Le Nord de la région, Hill County, a donné naissance à un blues encore plus rythmique et encore moins mélodique avec, d'évidentes survivances des musiques Cherokees (le Delta était un territoire indien jusque dans les années 1880!). Dans la région de Bentonia, c'est un autre type de blues qui a vu le jour, presque entièrement joué en mode mineur, avec une ligne mélodique plus prononcée. On note aussi, dans les premiers enregistrements en provenance du Delta, l'existence de songsters, très influencés par l'old Time Music des nombreux immigrants Scots-Irish adeptes d'un fingerpicking régulier et d'un répertoire presque entièrement composé de folk songs et de pièces du Music Hall: Mississippi John Hurt, Joe Callicott et même, sur certains titres, Charlie Patton!...
          
Napoleon Strickland (né le 1er octobre 1919 à Como (Ms)- † le 21 juillet 2001 à Senatobia (Ms)) est surtout connu pour avoir dirigé un des principaux "fife and drum bands", sortes d'orchestres sans cordes, tambours et flutes, comme on en trouve aussi beaucoup dans les communautés amérindiennes d'Amérique Centrale et du Sud. Mais il était aussi un excellent harmoniciste et guitariste fort influencé par son excellent voisin et ami Fred Mc Dowell. Les titres présentés ici sont pour la plupart inédits et permettent d'apprécier la variété des talents de cet important bluesman du Delta.       

Belton Sutherland (né le 14 février 1909 à Holmes (Ms) - † le 7 octobre 1983 à Camden (Ms)) est un excellent bluesman qui n'a malheureusement été que brièvement enregistré chez lui en 1978.
           Enfin, Avery Brady, né le 25 août 1912 autour de Clarksdale (Ms) a connu plusieurs grands créateurs du Delta blues, en particulier Charlie Patton avant de venir travailler à Chicago durant la guerre. Il n'a jamais été un musicien professionnel, ne jouant que pour ses amis et voisins. Découvert par Pete Welding, Brady a pu démontrer son jeu de guitare original (Poor Kennedy par exemple avec un doigté sur la gamme de Do) et sa capacité à composer des blues originaux tout en restant ancrés dans la tradition. Il avait certainement le potentiel d'enregistrer davantage et de se produire dans les festivals. Il est décédé à Chicago le 4 février 1977.
                                                      Gérard HERZHAFT


           Every blues (and Rock) fan all over the world owes something to the "Delta blues". The Delta - without real evidence in fact - pass often for the true birthplace of the blues. The Delta is a region lately included inside the State of Mississippi, just South of Memphis, where the Mississippi and the Yazoo River form more or less the letter Δ. This territory was for a long time very isolated, frequently flooded and considered unsuitable for cultivation and thus left to the Cherokees and the Choctaws. The Delta was in fact an Indian territory until the 1880's when the new technologies opened it to colonization from other States and transformed this inhospitable land in a rich and fertile ground. The Native Americans were soon considered "colored" people and melted with numerous African Americans who came to work in the fields. And the music itself is the result of those mixed influences.
           The Delta blues is generally rhythmical with very often a modal construction, hypnotic bass figures, floating verses... a music that remains in your head. But of course, even on a limited territory like the Delta, there was much more than one style of blues: if the North Hill Country fits quite well with the aforementioned description, the so called "Bentonia style" is quite different, more melodic. And since the very beginning, recordings coming from this area featured many songsters with a nimble fingerpicking like Mississippi John Hurt, strongly influenced by the music of the many Scots-Irish fiddlers and such who came there from Ulster during the XIXth Century.
           Napoleon Strickland (1st October 1919, Como, Ms - † 21st July 2001, Senatobia, Ms) is mostly known for the recordings he made with his fife and drum band, an ensemble without strings very similar of bands found in Central and South America among Native Americans. Several of those bands were still playing into the 1960's in remote Southern areas. But Napoleon was also a very fine singer, harmonica and guitar player strongly influenced by his neighbour Fred Mc Dowell as can be appreciated here on those mostly unissued titles.
          
Belton Sutherland (14 February 1909 in Holmes, Ms - † 7th October 1983, Camden, Ms) is quite an excellent Delta bluesman who has only been briefly recorded at home.
           Avery Brady, born August, 25th, 1912 around Clarksdale met and knew several "Delta blues founders" like Charlie Patton before going to Chicago for better job opportunities during the war years. Never a professional musician, Brady played mostly for friends and neighbours. He nevertheless was a very original guitar player (Poor Kennedy for instance) and blues composer and was discovered and recorded by Pete Welding in Chicago in the mid-60's. He certainly had much more to give but never found again the path of the studios or the festival stages and died, mostly unknown, in Chicago on February, 4th, 1977.
                                                      Gérard HERZHAFT

NAPOLEON STRICKLAND, vcl/g/hca/d-bow. Como, Ms. 29 août 1978
01. Baby please don't go
02. Black Mattie
03. Diddley Bow medley
04. Louise
05. Rock me all night long
06. Sitting on top of the world
07. Woke up this morning
Napoleon Strickland, vcl/hca. Como, Ms. 20 octobre 1980
08. Banty rooster
09. Cryin' won't make me stay
BELTON SUTHERLAND, vcl/g. Canton, Ms. 3 septembre 1978
10. Belton's blues
11. Got a sleeping
12. I have trouble
13. Kill the old grey mule
AVERY BRADY, vcl/g. Chicago, Ill. 15 may 1964
14. Bad weather
15. City of New Orleans
16. Gangster blues
17. I have a woman
Avery Brady, vcl/g. Chicago, Ill. 5 june 1964
18. Poor Kennedy I
19. Poor Kennedy II
20. Bad weather blues
Avery Brady, vcl/g. Chicago, Ill. march 1965
21. Let me drive your Ford
22. I don't want you no more
23. Gonna let you down
24. Goin' home with my baby
25. Uncle Sam's own ship