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jeudi 19 mars 2015

NEW YORK CITY/ The Blues Yesterday Vol. 5



NEW YORK CITY/ The Blues Yesterday/ Vol. 5


               Retournons à New York pour un cinquième volume de cette série New York City/ The Blues Yesterday.
               La scène du blues et du R&B dans le New York d'après guerre a été foisonnante et extrêmement variée, allant d'un pur Country blues, largement dérivé du Piedmont blues de Blind Boy Fuller aux morceaux de R&B avec accompagnement d'orchestres de jazz (une des grandes spécialités de Harlem depuis toujours), nombre de pièces flirtant avec la pop et encore davantage annonçant ou faisant partie du Rock'n'roll. A côté de vedettes et d'artistes reconnus, la discographie blues/R&B de New York - avec sa myriade de labels, majors, petits voire minuscules - nous lègue aussi une grande quantité de noms peu connus voire inconnus. Ce qui ne signifie nullement que leurs disques ne sont pas bons voire excellents.

               Luther Thomas demeure largement un mystère. Chanteur (et peut-être guitariste), il a enregistré à coup sûr trois 45t sous le pseudonyme de Little Luther. Son quatrième (Eenie Meenie Moe/ The twirl) paru sur Chess en 1964 est l'objet d'une controverse parmi les spécialistes. Certains attribuent ce titre au même Little Luther (Thomas) new-yorkais mais la plupart (dont The Blues Discography et le site keep on living, généralement bien renseigné http://www.keeponliving.at/artist/luther_johnson.html) identifient le chanteur/guitariste comme étant Luther "Georgia Boy" Johnson qui sera longtemps le guitariste de Muddy Waters. Johnson avait lui-même revendiqué ce titre pour Chess que j'avais d'ailleurs inclus dans Chicago/ The blues yesterday Volume 4. Je le remets ici pour permettre à tous de se faire une meilleure idée dans un contexte différent. Par la suite, Luther Thomas a encore gravé quelques 45t pour des labels new-yorkais et cette fois sous son vrai nom mais là aussi, certains pensent qu'il s'agit d'un autre Luther Thomas tandis que la majorité identifie ce Luther-là au Little Luther Thomas! Quoi qu'il en soit et quel qu'il soit, ce (ou ces) Luther(s) nous laisse(nt) une belle oeuvre entre blues, R&B et Soul naissante qu'il serait dommage de ne pas pouvoir apprécier.

              
The Du-Droppers avec Big Bob Kornegay (debout à gauche)
On connaît bien mieux Big Bob Kornegay (1925-85) qui a commencé comme le chanteur basse de plusieurs groupes vocaux, tels les Du Droppers, The Bells ou The Ravens. Kornegay s'est ensuite lancé dans une carrière personnelle en tant que chanteur de l'orchestre du saxophoniste de jazz/R&B Julian Dash avant d'enregistrer une oeuvre relativement copieuse sous plusieurs sobriquets (Big Bob Kornegay, Big Daddy, The Wanderer). Son savoureux 45t de 1957 The man in the phone boothe a monté dans les Hit Parades avant de s'essouffler à cause d'un problème juridique entre deux compagnies discographiques. Il semble que Kornegay n'ait plus enregistré après 1959 et qu'il a certainement abandonné la musique.

               Enfin, pour B.B. King Jr, le mystère est total. On est certain que cet excellent chanteur/guitariste qui a enregistré un seul 45t connu (avec les Blues Messengers) n'a rien à voir avec B.B. King ni même avec Andrew "B.B. Jr" Odom. La seule trace que j'ai trouvée de cet énigmatique bluesman est l'annonce dans un journal New-yorkais de son passage au Cotton Club de New York.

                                                                          Gérard HERZHAFT

            Let's go back to New York City for the 5th opus of this series New York City/ The blues yesterday.
            The African-American musical scene in post war New York was certainly abundant and extremely varied, spanning all styles, from the pure East Coast country blues largely derived from Blind boy Fuller to R&B pieces with big or small bands, jazz blues, pop blues, honking saxes, stinging guitars, proto-Rockabilly or real Rock n' roll... And aside well known big names, the myriad of NYC labels, majors, small or extremely tiny have recorded hundreds of little known or still unknowns blues and R&B artists... That of course doesn't mean their musical heritage is insignificant, far from it!

            Luther Thomas is largely still an enigma. Singer (and probably also guitarist), he has for sure recorded three 45t under the nickname of Little Luther. His fourth (Eenie Meenie Moe/ The twirl) issued on the Chess label in 1964 is controversial among blues critics. Some say this Little Luther is Luther Thomas while the majority (and The Blues Discography as well as the knowledgeable site http://www.keeponliving.at/artist/luther_johnson.html) identify this Little Luther to Chicago blues artist Luther "Georgia Boy" Johnson, from Muddy Waters' band. Johnson himself said he recorded an early 45t under this moniker. We had already included those two titles in Chicago/ The blues yesterday Volume 4 but we propose them here again for a better appreciation in a different context. After that, Luther Thomas has also waxed a handful of 45t under his real name. But once again (!) some think this Luther Thomas is another... Luther Thomas! Whatever and what he (or they) is (are), we have here a first rate musical output between blues, R&B and early Soul that it would be a shame not to be able to fully appreciate.

            Bob Kornegay (1925-85) is much better known. He started his musical career as the bass singer of the fame doo-woop groups, The Du-Droppers, The Bells or The Ravens before launching a personal career first as the singer of Julian Dash's jazz band and then, recording several 45t under different nicknames (Big Bob Kornegay, Big Daddy, The Wanderer). His two-sided The man in the phone booth climbed in the Top40 R&B in 1957 but was cut short by a trade dispute between two record labels. It seems that Kornegay didn't pursue a musical career after the 1960's.



            Our last feature, B.B. King Jr is a complete mystery. He is certainly neither Andrew B.B. Jr Odom nor related to the real B.B. King. He is a good singer and guitarist who recorded only one known 45t with a band called The Blues Messengers. I found one only track of him, the announcement of a show he gave at the famed Cotton Club!
                                                           Gérard HERZHAFT

NEW YORK CITY BLUES YESTERDAY
Volume 5
LITLE LUTHER (THOMAS), vcl; band. New York City, 1960
01. Ever lovin' baby
Cryin' blues
Litle Luther (Thomas), vcl; band. New York City, 1962
02. Du dee squat
03. Sleepin' high
Litle Luther (Thomas), vcl; band. New York City, 1962
04. Doggin' me
05. Automatic baby
Little Luther (Thomas? or Johnson?), vcl/g; band. New York City, 21 février 1964
06. Eenie Meenie Minie moe
07. The twirl
Luther Thomas, vcl; band. New York City, 1966
08. Who slipped out when I walked in?
09. Upset the town
Luther Thomas, vcl; band. New York City, 1967-68
10. She'll stick by me
It hurts me to my heart
My main woman
Stay close
BIG BOB KORNEGAY, vcl; Julian Dash, t-sax; horns; Freddie Jefferson, pno; Carmen Taylor, vcls; Lee Stanfield, bs; Sonny Payne, dms. New York City, octobre 1951
11. Can't understand it
12. Blue velvet
Big Bob Kornegay, vcl; Porkchops, band. New York City, 1956
13. Everythin's cool
14. I wanna see my baby
Big Bob Kornegay, vcl; Count Hastings, t-sax; Elwyn Frazier, b-sax; Skeeter Best, g; Kelly Owens, pno; Carl Pruitt, bs; Calvin Shields, dms. New York City, 11 janvier 1957
15. Bacon Fat
16. Bad boy
Big Bob Kornegay, vcl; band. New York City, 1957
17. The man in the Phone Booth (Hello baby)
18. The man in the Phone Booth (Hello Mama)
19. Bullfrog
20. Hocus Pocus Voodoo
21. Humdinger
22. Stay with me baby
Big Bob Kornegay, vcl; Leroy Kirkland, g & Orchestra. New York City, 1958-59
23. At the house of Frankenstein
24. What am I
25. Your line was busy
B.B. KING Jr, vcl/g; The Blues Messengers, band. New York City, 1964
26. Ain't that loving you baby
27. I am so glad it's all over
Il y a eu une interversion de morceaux concernant le 02 (Du Dee Squat) que je viens de corriger. Merci à Olivier de me l'avoir signalé/ I have made a mistake with track 02 (Du Dee Squat), interverting it with another tune. Now it is fixed and thanks to Olivier for telling me about

mercredi 4 mars 2015

JOHNNY YOUNG/ Complete Recordings





JOHNNY YOUNG/ Complete Recordings

           
Né le 1er janvier 1918 à Vicksburg (Ms), Johnny Young a été un des très rares mandolinistes du blues de l'après-guerre. Il a développé sur cet instrument un style proche des guitaristes électriques. Excellent chanteur, voix chaude et expressive, il est aussi un guitariste rythmique très solide qui a contribué à la réussite de nombreux disques.
            Johnny apprend la mandoline avec son oncle Anthony Williams et écoute les disques des Mississippi Sheiks et de Charlie Mc Coy. A Memphis dans les années 30, Young fréquente Sleepy John Estes et Yank Rachell. Il s'installe à Chicago en 1940 et exerce ses talents au marché aux puces de Maxwell Street avec Floyd Jones, Snooky Pryor, Little Walter, Moody Jones et son cousin Johnny Williams. C'est avec ce dernier qu'il enregistre deux 78t en 1947-48 pour de minuscules labels comme Ora Nelle et Planet. Bien qu'il ne fasse plus de disque entre 1948 à 1963, Young demeure une figure familière des clubs du South Side et de Maxwell Street. C'est là que le trouve Pete Welding qui l'enregistre alors substantiellement pour son label Testament. Sa participation à la célèbre série Chicago/ The blues today lui permet de tourner en Amérique et en Europe pour le nouveau public du Blues Revival qu'il séduit par sa faconde, son dynamisme et sa rondeur bonhomme. De 1969 à sa mort d'une crise cardiaque à Chicago le 18 avril 1974, Young a fait partie de l'orchestre du pianiste Bob Riedy avec lequel il a enregistré de belles séances. Young a toujours dû gagner sa vie en dehors de la musique!
            Quelque peu oublié aujourd'hui, il a été un des pionniers du Chicago blues de l'après guerre et nous a légué une oeuvre importante en nombre et en qualité que nous proposons dans son intégralité ici.
            Tous nos remerciements pour leur aide à Alain M., Marc (Fr) et Steve Wisner sans lesquels cette intégrale ne le serait pas.
                                                                       Gérard HERZHAFT

            Born 1st January 1918 in Vicksburg (Ms), Johnny Young has been one of the very few post-war blues mandolinist. He has developed on this instrument a peculiar style, more modern and quite close to what an electric guitar could play. A deep singer with a warm voice, he could also play a very solid and reliable rhythm guitar that made successful many sessions by him and his bluesmen friends.
            Johnny learned the mandolin with his uncle Anthony Williams, taking many ideas also from the Mississippi Sheiks and Charlie Mc Coy. He worked in Memphis in the 1930's and was then part of the musical scene, meeting Yank Rachell who showed him more tricks. Young went to Chicago in 1940 working in the industry (he will never be a full time musician) but playing during the week ends on Maxwell Street Market alongside Floyd and Moody Jones, Snooky Pryor, Little Walter and his own cousin Johnny Williams with whom he will be recording a couple of tracks for tiny labels in 1947-48. Although he won't record again until 1963, Young never gave up playing and was a mainstay of the Maxwell Street blues scene. This is where blues researcher and producer Pete Welding found him. Johnny then became a favorite of the coffeehouses, campuses and recorded quite extensively for Pete with many Chicago blues masters. His participation to the world wide acclaimed Chicago/ The blues Today series brought him more recognition and Johnny toured Europe several times.
            A sensitive and heartfelt man, Johnny Young was a member of the excellent Bob Riedey's blues band and made several more excellent albums until his death from an heart attack in Chicago on 18 April 1974.
            A little bit neglected today, Johnny Young has nevertheless been a true pioneer of the post-war Chicago blues and he leaves us a strong recorded legacy.
            A lot of thanks to Alain M., Marc (Fr) and Steve Wisner for their help and generosity.
                                                           Gérard HERZHAFT

Johnny Young discography

At that time, there is no Johnny Young's album still currently available