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jeudi 24 septembre 2015

EDDIE BOYD



EARLY EDDIE BOYD



            Chanteur policé et urbain, Eddie Boyd a représenté dans le Chicago blues de l'après-guerre une manière de continuation du Bluebird blues, mâtiné de fortes influences du blues californien, beaucoup de ses morceaux étant directement influencés par la manière et le style de Charles Brown.
Eddie est un fort bon pianiste aux deux mains solides, dans la tradition de son maître Big Maceo, un chanteur merveilleux à la voix embrumée et un excellent compositeur de beaux blues profonds comme le classique Five long years ou 24 hours, Third degree, I'm a prisoner. Né près de Clarksdale (Ms) le 25 novembre 1914, Eddie Riley Boyd partage très jeune son temps entre la métaierie de ses parents et les juke joints locaux où il joue de la guitare et de l’harmonica. A la suite d’un grave incident dans lequel il est impliqué, Eddie quitte précipitamment le Mississippi, s’attarde à Memphis le temps d’apprendre à jouer du piano avec plusieurs musiciens locaux avant de gagner Chicago en 1941.
Remarqué d’emblée par Lester Melrose, Eddie Boyd participe à plusieurs séances d’enregistrement du Bluebird blues (avec John Lee Sonny Boy Williamson, Tampa Red, Jazz Gillum et bien sûr Big Maceo après l’attaque qui handicapa beaucoup ce dernier). Parallèlement, il enregistre substantiellement sous son nom une œuvre plus en phase avec les changements de goûts musicaux de la société noire urbaine. Les frères Chess éconduisent Boyd venu auditionner pour leur label. C'est donc la petite marque JOB qui enregistre en 1952 Five long years, qui atteint la première place du Top 40 R&B! Malgré une antipathie immédiate pour l’ombrageux Eddie Boyd, Chess change alors d'avis et lui fait enregistrer durant les années 50 une prolifique et très belle oeuvre à l'atmosphère sophistiquée et jazzy.
            Après 1958 et un accident de voiture qui l’éloigne des clubs, la popularité d'Eddie Boyd s'estompe. Chess ne renouvelle pas son contrat et le bluesman va enregistrer pour de petits labels, là aussi une oeuvre très conséquente en compagnie de certains des meilleurs sidemen de Chicago comme Robert Jr Lockwood. Il a la chance de participer à la tournée de l'American Folk Blues Festival en 1965, grave un très bel album avec Buddy Guy pour Lippman et Rau, devient un instant la coqueluche des jeunes bluesmen anglais (comme Peter Green). Boyd
décide alors s'installer en Europe, notamment en Finlande où il résidera jusqu'à sa mort à Helsinki le 13 juillet 1994, enregistrant encore plusieurs albums.
            Sa première œuvre est aujourd’hui difficilement disponible et nous la proposons ici. Tous nos remerciements à Steve Wisner et Alan B. qui ont généreusement fourni les titres les plus rares ainsi qu’à Jean Buzelin qui a en premier défriché la première œuvre de cet important bluesman.
                                                                       Gérard HERZHAFT

Eddie Boyd has been an important link between the Bluebird blues of the 1940’s and the post war Chicago blues with an urban and sophisticated sound, a cool and misty singing who draws a lot from the West Coast blues and Charles Brown in particular. Eddie can also be a two-fisted pianist, clearly influenced by one of his master, Big Maceo. Moreover he has composed many wonderful blues with strong and striking lyrics (Five long years, 24 hours, Third degree, I'm a prisoner …)
Born near Clarksdale (Ms) on November, 25th, 1914, Eddie Riley Boyd helps his sharecropping family while playing a little bit of guitar and harmonica in the local juke joints. Involved in a lethal brawl with a white farmer, he goes to Memphis, working there and learning how to play the piano, before reaching Chicago in 1941.
            Eddie’s talents are quickly noticed by Lester Melrose who uses him on several recording sessions behind blues stars of the era like John Lee « Sonny Boy » Williamson, Tampa Red, Jazz Gillum and of course Big Maceo after the master suffered a severe stroke. He also records under his own name from 1947 for major labels like Victor. He hits big in 1952 with Five long years, his signature tune issued by the tiny JOB label that reaches number 1 of the R&B Top 40. Although there are no sympathy between Len Chess and the touchy Eddie Boyd, the success is such that he is enrolled on the Chess roster list of artists for whom he will records many first rate blues during the following years. After an accident in 1958, Eddie can’t play in the clubs for a while. Dropped by Chess, he nevertheless manages to record for several small Chicago labels.
            His luck comes when he is enrolled on the AFBF European tour of 1965, alongside John Lee Hooker, Big Mama Thornton, Mc Dowell and such. He then records a wonderful album for the German L&R label, becomes a favorite of the thriving British blues scene, waxing several albums in this company (particularly with Peter Green) and decides to settle in Helsinki, Finland where he will live until his death on July, 13th 1994, touring all over Europe and recording several other LP’s.
            We have gathered the complete recordings of his first decade (the remainder is now easily available on CD). A lot of thanks to Steve Wisner and Alan B. who generously provided the rare missing tracks and to Jean Buzelin who first unearthed the 1940’s recordings.
                                                           Gérard HERZHAFT


samedi 12 septembre 2015

NEW YORK CITY FOLK & BLUES FESTIVAL 1965





NEW YORK CITY FOLK & BLUES FESTIVAL 1965


            C'était l'époque du Folk Boom et des grands festivals folk et blues, tout acoustiques bien sûr. On pouvait voir sans difficulté le Révérend Gary Davis chanter à Harlem, Sweet Daddy Stovepipe hanter Central Park où chaque week end, guitaristes, chanteurs, musiciens folk venaient échanger musiques, disques, conseils, informations sur tel ou tel musicien...
            Ce festival qui a eu lieu en août 1965 dans Central Park à New York - concocté et présenté par Alan Lomax - permet d'entendre plusieurs artistes de New York en compagnie d'autres venus du Sud pour l'occasion. On trouve ici uniquement des artistes Africains Américains qui représentent une large palette des musiques folk encore vivantes un peu partout dans le Sud des Etats Unis.
            Inédit en disque, ce festival est un excellent témoignage de la scène musicale du folk et blues revival du milieu des années 60.
            Tous nos remerciements à la Fondation Lomax et à http://www.culturalequity.org/
                                                                       Gérard HERZHAFT

            It was the Folk Boom/ Blues Revival era of the mid-60's, all acoustic of course. One could easily hear and see the Reverend Gary Davis singing for tips in Harlem and beyond, Sweet Daddy Stovepipe playing in Central Park where every week end musicians, singers and fans were gathering a little bit everywhere, swapping songs, records, informations on where to see and hear who in the NYC area.
            This very festival was held during August 1965 in Central Park, NYC. It was apparently set up by Alan Lomax who also MC'd the event. Some artists featured were familiar of the New York City folk scene, others were brought from the South for this event and probably other venues on coffeehouses and such. They were only African-American performers who displayed a wide range of deep musical traditions still living and played a little bit everywhere in the Southern States.
            Unissued on record, this festival is an excellent testimony of what was happening on the Folk scene during the mid-60's.
            A lot of thanks to the Lomax Foundation and http://www.culturalequity.org/
                                                           Gérard HERZHAFT

Reverend Gary Davis, vcl/g/bjo; Bessie Jones, vcl; Mable Hillery, vcl; John Davis, vcl; Peter Davis, vcl; Emma Ramsay, vcl; Ed, Lonnie & Lonnie Young Jr, fife and drum band; Georgia Sea Island Singers; Roger Phoenix, g. New York City, August 1965
01. Intro (by Alan Lomax)
Ed Young's Fife and Drum band.
02. Young's tune (Ed Young)
03. Jim and John
04. Ida Red
05. Sitting on top of the world
Bessie Jones & Georgia Sea Island Singers.
06. Buzzard lope
07. Old Lady from Brewser
08. Little Johnny Brown
John Davis & Georgia Sea Island Singers
09. Riley
10. Raggy levee
11. Row the boat child
12. Sink'em low
Reverend Gary Davis.
13. Kitty wants a corner
14. Candy man
15. Sally where you get your liquor from?
16. Twelve stick rag
17. Buck dance
18. Twelve gates to the City
19. Samson and Delilah
John & Peter Davis.
20. Carrie Belle
21. O Day
Mable Hillery & Ed Young
22. Chevrolet
Mable Hillery & Roger Phoenix.
23. How long blues
Bessie Jones & Gary Davis.
24. Whoa mule
Finale (all together)
25. Got on my travelling shoes

mardi 1 septembre 2015

KING KARL/ LOUISIANA SWAMP MUSIC


KING KARL/ LOUISIANA SWAMP MUSIC


            Avec King Karl, nous retournons en Louisiane pour un genre entre blues, rock, pop, cajun etc... communément appelé Swamp Pop et dont Bernard Jolivette (dit King Karl) est l'un des indiscutables créateurs.
            Bernard naît à Grand Coteau le 22 décembre 1931. En musique, son mentor est son oncle John Abes, pianiste et accordéoniste renommé de la musique La La qu'on peut considérer comme l'ancêtre du Zydeco. Bernard Jolivette apprend le saxophone, la guitare mais se concentre sur son chant et commence à se produire en public à Beaumont (Texas) en 1949 au sein de divers orchestres dont celui de Lloyd Price.
            La musique ne le nourrissant pas, Jolivette s'installe à Lake Charles et travaille dans le bâtiment. Après un service militaire en Corée, il revient en 1955 à Grand Coteau où il s'associe avec le guitariste Guitar Gable (Gabriel Perrodin) pour former les Swingmasters qui deviendront les Musical Kings avec Bernard comme chanteur/arrangeur et principal compositeur sous le nom de King Karl ainsi que Fats Perrodin (le frère de Gable) à la basse et du grand Clarence "Jockey" Etienne à la batterie. La renommée de ce groupe est bientôt telle qu'ils tournent sans cesse.
            King Karl alimente le répertoire (il a la réputation de composer un titre en quelques minutes) de l'ensemble et en 1956 puis 1957, Gable et Karl enregistrent à Crowley pour l'infatigable J.D. Miller les morceaux les plus plébiscités de l'orchestre comme Congo Mumbo (adapté en fait de Frankie and Johnnie), Irene, Cool, calm and collected, This should go on forever ou Life problem qui montent aussi dans les Hit Parades locaux et, pour certains, nationaux. Ces titres sont repris ou réarrangés par quantité d'artistes comme Johnnie Allan, Rod Bernard, Lonnie Brooks (Guitar Jr), Jimmy Clanton... et sont devenus des classiques de la musique louisianaise.

            Miller pense tant de bien des Musical Kings qu'ils deviennent quelque temps l'orchestre-maison qui accompagne presque tous les artistes lors de nombreuses séances d'enregistrement!
            Quand en 1960, Guitar Gable part dans l'armée, Clarence Etienne passe dans le grand circuit du R&B et bientôt de la Soul (Solomon Burke, Joe Simon). King Karl, lui, va enregistrer à Nashville sous le nom de Chuck Brown puis pour divers labels mais sans beaucoup d'impact. Il est bientôt obligé de travailler dans la sécurité à Lafayette pour faire vivre sa famille.
            Affligé d'un asthme sévère, Karl décide de quitter le climat humide de la Louisiane du Sud pour s'installer dans l'Arizona en 1992 où il vivra en dehors de la musique avant d'être redécouvert par l'excellent harmoniciste Bob Corritore qui le refera tourner et enregistrer.
            King Karl décède le 7 décembre 2005 à Mesa (Arizona).
                                                                       Gérard HERZHAFT

            Let's go back to South Louisiana, this time for a ride with King Karl (Bernard Jolivette), one of the true creators of the so-called Swamp Pop, mixture of blues, rock, pop, Cajun and almost whatever you think of!
            Born in Grand Coteau on December, 22nd, 1931, Bernard is musically influenced by one of his uncle, accordion player John Abes, locally renown as a La La (ancestor of the Zydeco) master. Even learning to play guitar and saxophone, Bernard prefers to concentrate himself on singing and composing songs, having learned to write music. In 1949, he tries his luck in Beaumont (Tx) and plays with several bands, including Lloyd Price's. But he has to make a real living as a construction worker in Lake Charles before being drafted and sent to Korea.
            When back in Grand Coteau in 1955, he join forces with another young ambitious musician, Guitar Gable (Gabriel Perrodin) and launch the Musical Kings, a band with Gable's brother, Fats Perrodin on bass and the great Clarence "Jockey" Etienne on the drums. For the Musical Kings, Bernard Jolivette becomes King Karl and is the singer, arranger and prolific composer of the band (he is able to write and arrange a new song in a couple of minutes!). The Musical Kings gain quickly a strong following and they record in Crowley for J.D. Miller in 1956-57 most of their own favorite songs: Congo Mumbo (based on Frankie and Johnnie), Irene, Cool, calm and collected, This should go on forever, Life problem ... almost all becoming local Hits, sometimes climbing National charts and soon gaining the status of all-time standards of Louisiana Swamp Pop being recorded by a lot of artists (Johnnie Allan, Rod Bernard, Lonnie Brooks (Guitar Jr), Jimmy Clanton...)
            Miller is so satisfied with Karl and Gable's group that he uses them as a houseband for numerous sessions. But when Gable is drafted in 1960, Clarence Etienne tries successfully his luck with big national R&B (and soon Soul) acts like Solomon Burke, Joe Simon... So King Karl records for several other labels (in Nashville under the pseudonym of Chuck Brown) but without much success. He has soon to take back a day job for a living before, always afflicted with a bad case of asthma, leaving the dampness of Louisiana swamps to Arizona in 1992. There he will live outside music before being rediscovered by harmonica ace Bob Corritore, soon on stage and recording again.
            King Karl dies in his hometown of Mesa (Az) on 7th December 2005.
                                               Gérard HERZHAFT
This article is largely based on Larry Benicevicz (Journal Blues Art) and John Broven (South to Louisiana).

KING KARL Discographie

King Karl (Bernard Jolivette), vcl; Guitar Gable (Gabriel Perrodin), g; John Johnson, pno; Fats Perrodin, bs; Clarence Etienne, dms. Crowley, La. 1956
01. Life problem
02. Congo Mumbo
03. Guitar Rhumbo
04. Irene
King Karl, vcl; Guitar Gable, g; Tal Miller, pno; saxes; Fats Perrodin, bs; Clarence Etienne, dms. Crowley, La. 22 février 1957
05. Please operator
06. This should go on forever
King Karl, vcl; Guitar Gable, g; Gabriel King, t-sax; Tal Miller, pno; John Perrodin, bs; Clarence Etienne, dms. Crowley, 8 août 1957
07. Gumbo Mumbo
What's the matter with my baby? (cf )
08. Walking in the Park with Sally
09. Walking in the Park
10. Have mercy on me
It's hard but it's fair (cf)
11. Cool calm and collected
King Karl, vcl; Guitar Gable, g; Lionel Torrence, t-sax; Gabriel king, t-sax; Tal Miller, pno; John Perrodin, bs; Clarence Etienne, dms; Lazy Lester, perc. Crowley, La. 1958
12. Goodbye baby
13. Goodbye whiskey
14. Mary Lou
15. Long way from home
King Karl, vcl; Guitar Gable, g; horns; Fats Perrodin, bs; Clarence Etienne, dms. Crowley, La. 10 mars 1959
So in need of someone
I knew it was love
16. Baby come home to Papa
King Karl (as Chuck Brown), vcl; band. Crowley, La. 1962
17. Lead me to lover's land
18. Hard times at my door
The moon without you
19. Oh! No love
Out of darkness (cf)
King Karl, vcl; band. Lafayette, La. 1966
20. Everybody's feeling good
21. Blues for men
22. Got the fever child
King Karl, vcl; band. Lafayette, La. 1968
23. Do you like to see me cry?
24. Just because
25. When I leave here
I've never been so wrong
Watchbird
Les titres soulignés ont été généreusement fournis par Benoit Blue Boy et Rocky West et se trouvent sur ma chaîne YouTube. Merci à eux
Thanks for sharing to Benoit Blue Boy and Rocky West for the highlighted tracks with (cf)  
Certains titres en rouge sont manquants. Comme d'habitude, toute copie sera la bienvenue et duement créditée!
The missing titles are in red. Ad usual, a copy on any format would be welcome and rightly credited!