Nombre total de pages vues

lundi 31 octobre 2016

MASTERS OF BLUES GUITAR Vol. 2: RENE HALL




BLUES GUITAR MASTERS Vol. 2: RENE HALL

            Comme beaucoup de guitaristes de studio, Rene Hall n'a que assez peu enregistré sous son nom mais sa guitare swinguante, précise, fluide et inventive ainsi que ses arrangements ont largement contribué à la réussite de très nombreuses séances de blues, R&B, jazz ou Rock.
            Né à la Nouvelle Orléans le 26 septembre 1912, Rene Hall a appris dès l'enfance à lire et écrire la musique tout en pratiquant le banjo, le trombone et la guitare. Il fait ses premières armes de musicien sur les bateaux à roues à aube qui sillonnent le bas Mississippi. Il fait partie des orchestres de Papa Celestin et Joseph Robicheaux, enregistrant avec ce dernier 22 morceaux en août 1933! Hall, désormais musicien réputé, est le guitariste et tromboniste de l'orchestre de Ernie Fields puis remplace Floyd Smith à la guitare auprès du big band de James Jeter & Hayes Pillars, avant d'être embauché à New York par Earl Hines et d'enregistrer avec lui en 1946-47.
            A New York, Rene Hall participe à l'orchestre maison de l'Apollo Theater, accompagne Roy Milton, Louis Jordan, Billy Ward sur scène et en studio. Il crée enfin son propre sextette qui comprend des jazzmen aussi renommés que Reginald Jones, Buddy Tate et Bobby Donaldson avec lequel il enregistre ses premiers titres en vedette en 1950. Mais le formidable succès des trios à la Nat King Cole pousse Hall à former son propre Rene Hall Trio avec le guitariste et chanteur Courtland Carter et le contrebassiste Ted Sinclair, enregistrant dans cette formule pour Decca, RCA et Regent avec parfois l'adjonction d'un pianiste et d'un batteur.
            Mais les choses ne sont pas toujours faciles à New York pour un musicien de jazz. Et Rene Hall est le plus souvent à Las Vegas en tant que guitariste des Dominoes. Lassé de ce travail répétitif, en 1955, Rene Hall gagne Los Angeles où on a besoin d'arrangeurs et de musiciens "professionnels". Après sa rencontre avec Art Rupe, Rene Hall signe de solides contrats avec plusieurs labels comme Combo, Specialty, Del Fi et se consacre désormais essentiellement au travail de studio. S'entourant de certains des meilleurs musiciens de la Côte Ouest (Earl Palmer, Roy Montrell, Plas Johnson), Hall joue et arrange d'innombrables séances californiennes, en R&B et de plus en plus en Rock'n'Roll où ses solos de guitare derrière Don & Dewey, Little Richard, Bumps Blackwell, Larry Williams ou Ritchie Valens (son solo de guitare de La Bamba est certainement son plus célèbre) deviendront des modèles pour des centaines de guitaristes qui les reprendront souvent note pour note! Parallèlement, Rene enregistre aussi quelques titres sous son nom dont nous avons ici regroupé une grande partie. Durant les années 1960, Rene Hall accompagne et dirige l'orchestre de Sam Cooke qu'il avait contribué à découvrir et enregistrer pour Specialty.
           
Rene Hall a en fait continué à produire, arranger des séances, notamment pour Marvin Gaye, jusqu'à sa mort le 11 février 1988 à Los Angeles.
                        Merci à Robert H. et Red Rooster pour leur aide et à Tony Watson pour son expertise, ses corrections et ses amendements.
                                                    Gérard HERZHAFT

             






Like so many session musicians, Rene Hall has recorded only a limited tracks under his own name. But his swinging, fluid and inventive guitar playing as well as his arrangements have largely contributed to the success of numberless recordings whether in R&B, jazz, blues, pop or Rock'n'roll.
            Born in New Orleans on 6 September 1912, Rene Hall learned as a child to read and write music and play trombone, banjo and guitar. Still a teenager, he is playing on the Riverboats and is hired by several New Orleans bands like Papa Celestin's and Joel Robicheaux with whom he recorded 22 tracks in August 1933. Now enjoying a strong reputation as a musician, Rene is then hired by the Ernie Fields Orchestra, replaces guitar jazz pioneer Floyd Smith on the James Jeter & Hayes Pillars Territory band before going to New York to join (and record) with Earl Hines in 1946-47.
            In New York, Rene Hall is constantly on demand, playing in the Apollo Theater house band, backing on stage and in studio Roy Milton, Louis Jordan, Billy Ward among many others. He also forms his own Sextet with such luminaries as Buddy Tate, Reginald Jones, Bobby Donaldson and records at last six jazz sides under his own name in 1950. To catch on the great success of trios a la Nat King Cole, Rene Hall launches his own Rene Hall Trio with singer/ guitarist Courtland Carter and Ted Sinclair on the string-bass. The Trio records several numbers for Decca, RCA, Regent with sometimes an extra pianist and drummer to get a fuller sound but the sales are not very strong.
            Things being not always easy in New York, Hall earns his bread and butter playing lead guitar with The Dominoes in Las Vegas, a well paid job but that he is not satisfied with. In 1955, aware of many opportunities for an arranger/ musician of his calibre and experience, Rene Hall settles in Los Angeles where, quite quickly and after a meeting with producer Art Rupe, he becomes A&R man and session musician for several successful labels like Specialty, Combo or Del-Fi. Being mainly in the studio, Rene Hall brings with him some of the best West Coast musicians (Plas Johnson, Earl Palmer, Roy Montrell...) and arranges and plays on innumerable sessions, more and more in the teenage Rock'n'roll vein of the era. His guitar solos behind Little Richard, Don & Dewey, Bumps Blackwell, Larry Williams or Ritchie Valens (his famous guitar part on La Bamba) certainly play a major part in the commercial success of many hits and will be reproduced note for note by hundreds of guitarists in the USA and abroad (among the British Rock future stars).
            At the same time, Rene Hall records also a handful of tracks under his name that we have gathered here. During the early 60's, Rene is on tour with one of his find for Specialty, the great Sam Cooke, directing his band and recording behind him until the untimely death of Cooke.
            Rene Hall will never stop to produce and arrange sessions for a lot of artists, mainly Marvin Gaye. Rene died in his Los Angeles home on 11 February 1988.
                                   Thanks to Robert H. and Red Rooster for their help.
                      And also thanks to Tony Watson for corrections, additions and expertise

                                                                       Gérard HERZHAFT


BLUES GUITAR MASTERS Vol. 2    RENE HALL
Rene Hall, g; Reginald Jones, tpt; Buddy Green, t-sax; Buddy Tate, t-sax; Edwin Swanston, pno; Bill Swanston, bs; Bobby Donaldson, dms. New York City, janvier 1950
01. Rene's boogie
02. Chitlin' switch blues
03. Blowing awhile
04. Blue creek hop
05. Downbeat
06. Jubilee stomp
Rene Hall, g; Courtland Carter, vcl/g; Ted Sinclair, bs; Jimmy Crawford, dms. New York City, 26 avril 1951
07. My kind of rockin'
Rene Hall, g; Courtland Carter, vcl/g; Howard Biggs, pno; Ted Sinclair, bs; Jimmy Crawford, dms. New York City, 29 mai 1952
08. Do it up right
Rene Hall, g; Courtland Carter, vcl/g; Harry Van Walls, pno; Ted Sinclair, bs; Francisco Da Silva, dms. New York City, avril 1953
09. Two guitar boogie
10. Mind reader (wrongly credited to Rene Hall, it's sung by Tommy Dodson and is a 1965 track)
Googie Rene (Rafael Rene), vcl/pno; Rene Hall, g; Plas Johnson, t-sax; Ted Brinson, bs; Earl Palmer, dms. Los Angeles, Ca. 1957
11. Break it up
12. Big time
13. Rock a boogie
14. Sidetrack
Rene Hall, g; Jewell Grant, b-sax; Plas Johnson, t-sax; pno; Willie Joe Duncan, g; Ted Brinson, bs; Earl Palmer, dms. Los Angeles, Ca. 1957
15. Twitchy
16. Flippin'
17. Thunderbird
Rene Hall, g; band. Los Angeles, Ca. 1958
18. Frankie and Johnny
19. Cleo
Rene Hall, g; band. Los Angeles, Ca. 1959
20. Adalene
21. South gate
22. 0 sole mio rock
23. A Smitty's toy piano
Rene Hall, g; Babette Bain (Riselle Bain), vcl; band. Los Angeles, Ca. 1959
24. That's it
Rene Hall, g; Plas Johnson, t-sax; band. Los Angeles, Ca. 1960
25. La Cubalibra
26. Night fright
27. Turf

lundi 17 octobre 2016

DETROIT BLUES MASTERS Vol. 10



             DETROIT BLUES MASTERS Vol. 10

Commençons ce nouvel opus de la Saga blues (et Gospel!) de Detroit avec le formidable prêcheur Brother Will Hairston, auteur du puissant Alabama bus, qui relate le célèbre déclenchement du mouvement antiségrégationniste depuis Montgomery dans l'Alabama, le tout premier morceau à parler du Rev. Martin Luther King. Grâce à Guido Van Rijn qui a pu interviewer la veuve et la fille de Will Hairston, nous connaissons bien la vie de ce superbe chanteur et compositeur de nombreux "protest-songs". Né le 22 novembre 1919 à Brookfield, Ms, Will Hairston s'est installé à Detroit en 1945. Tout en travaillant chez Chrysler, Hairston, un prédicateur renommé dans son Eglise Baptiste, a enregistré 27 titres (souvent pour ses labels maison à l'exception d'une séance pour Joe Von Batlle) généralement des commentaires passionnés de la lutte des Noirs pour mettre fin à la ségrégation qui sévira dans certains Etats du Sud jusque en 1967. Nous avons pu regrouper 10 morceaux de sa discographie très difficile à se procurer. Si certains de nos lecteurs possèdent le reste, une copie .mp3 serait évidemment très bienvenue! Brother Will décèdera à Detroit le 7 mars 1988.
           
courtesy Mrs Willie Hairston
Si certains disques du chanteur guitariste L.C. Green (né le 23 octobre 1921 à Minter City, Ms - † le 24 août 1985 à Pontiac, Michigan) ont été réédités souvent, nous avons ici regroupé la totalité des enregistrements connus de ce bluesman qui a fait toute sa carrière à Detroit, enregistrant en compagnie de son cousin l'harmoniciste Walter Mitchell une série de superbes titres down-home à souhait.
            Enfin, nous avons complété ce recueil avec un étrange blues enregistré en 1966 sans doute par le syndicat des camionneurs en hommage au célèbre dirigeant syndical et mafieux Jimmy Hoffa sur le label Tronquista (ce qui veut dire camionneur en espagnol). Swinguant sur l'air de John Henry, Hoffa's blues a été pressé en quantité limitée pour être vendu à la Convention des Camionneurs de Miami en juillet 1966! Le chanteur de R&B (Hoffa a aussi été un ardent militant antiségrégationniste) qui délivre cette singulière ode à Hoffa (qui fera de la prison et finira probablement assassiné par le tueur à gages Richard Kuklinsky en 1975) demeure anonyme. Sa voix m'est familière mais je n'arrive guère à mettre un nom précis. Si certains ont une meilleure idée, elle est la bienvenue!
            Merci à tous ceux qui ont contribué à cet article, Pierre Monnery, Marc (pour leur généreux partage de certains de ces titres), Guido Van Rijn pour son article sur Brother Will Hairston (cf la revue Blues & Rhythm n° 167), Mr Mightygroove et D.J. Lucien pour leur expertise concernant Hoffa's blues.
                                                                       Gérard HERZHAFT

            Let's start this Detroit blues: Volume 10 with the powerful Gospel and protest song shouter and composer Brother Will Hairston, well known for his striking Alabama bus (about the Montgomery racial bus incident) which is the very first song to mention the Reverend Martin Luther King. Thanks to blues writer and researcher Guido Van Rijn, who interviewed Hairston's widow and daughter, we know the life of this great singer. Will Hairston was born on 22nd November 1919 at Brookfield, Ms and went to Detroit in 1945 to work on the Chrysler Plant. But he also preached in his local Baptist Church and recorded (mostly on his own labels, with the exception of one session for Joe Von Battle) 27 extraordinary and passionate topical blues/Gospels, mostly about the struggle of the African-Americans against segregation in the Southern States. We have been able to gather 10 of those titles. If anyone has the very elusive other tracks and would be willing to share, any .mp3 copy would be most welcomed. Brother Will died in his Detroit home on March, 7th 1988.
           
If the best known records of singer-guitarist L.C. Green (born 23 October 1921 at Minter City, Ms - † 24 August 1985 at Pontiac, Mi) have been often reissued, we have here gathered the complete known recordings of this excellent very down-home bluesman who made all of his musical career in Detroit, most often backed by his cousin Walter Mitchell, a blues singer and harp player himself.
            At last we have Hoffa's blues, an odd blues made as a tribute to International Brotherhood of Teamsters'leader (and Mafia member) Jimmy Hoffa. It was recorded in 1966 for the Convention of the Truck Drivers' Union that was based in Miami this very year and pressed only for this event. Hoffa who was very popular among workers (and among African Americans for his stand for equal rights) was banned from AFL-CIO before being send in jail for his Mafia's connections and finally probably murdered by the hired killer Richard Kuklinsky in 1975! Anyway this Hoffa's blues swinging on the John Henry tune is sung by an "anonymous" excellent laid-back R&B singer who is still a mystery. Any more clue?
            Thanks to all who contributed to this article: Pierre Monnery and Marc for their generosity in sharing rare tracks; Guido van Rijn for his first rate research about Brother Will Hairston (cf: Blues & Rhyhtm Magazine n° 167), Mr Mightygroove and D.J. Lucien for their expertise on Hoffa's blues.
                                                                       Gérard HERZHAFT

DETROIT BLUES 10
Brother Will Hairston, vcl; band. Detroit, Mi. décembre 1955
01. My God don't like it I & II
Brother Will Hairston, vcl; Louis Jackson, pno; Washboard Willie, wbd. Detroit, Mi. 1956
02. The Alabama Bus I & II
03. Mighty wind
04. The Bible is right
05. Seems like a dream
Brother Will Hairston, vcl; The Dixie Aires, vcls; band. Detroit, Mi. novembre 1957
06. Shout school children
Brother Will Hairston, vcl;  band. Detroit, Mi. 1964
07. The Story of President Kennedy
08. Holy Ghost don't leave me
Brother Will Hairston, vcl; Louis Jackson, pno; Washboard Willie, wbd. Detroit, Mi. 1965
09. March on to Montgomery
Brother Will Hairston, vcl; The Greater Love of Tabernacle, vcls; band. Detroit, Mi. 1968
10. This may be the last time
L.C. Green, vcl/g; Walter Mitchell, hca/vcls. Gallatin, Tn. 1952
11. When the sun is shining
12. When the sun was shining n°2
13. Remember way back
14. Little machine
15. Little schoolgirl
16. Come back sugar mama
17. Hold me in your arms
L.C. Green, vcl/g; Walter Mitchell, hca; Robert Richard, hca. Detroit, Mi. 1953
18. Going to the river
19. Going down to the river
L.C. Green, vcl/g; Walter Mitchell, hca; pno. Detroit, Mi. 1954
20. Pistol blues
21. Mary Ann blues
22. Hastings street boogie
23. Things is going so tough today
24. Shine my light
Anonymous, vcl; band. Detroit, Mi. 1966
25. Hoffa's blues

samedi 8 octobre 2016

JERRY McCAIN/ Early Recordings



JERRY Mc CAIN

            Sa voix traînante et nasillarde, si sudiste, son excellent jeu d'harmonica et ses grands talents de compositeur ont fait de Jerry Mc Cain un des talents les plus originaux du blues sudiste. Né près de Gasden (Alabama) le 19 juin 1930, Jerry a fui la métairie harassante de ses parents en commençant très tôt à danser, chanter, jouer de l'harmonica d'abord en compagnie du duo itinérant Chick & Shorty puis seul, au coin des rues ou dans les cafés locaux comme le Will & Elmer's Cafe, accompagné du guitariste Christopher Collins.
            Des rencontres avec Rice Miller et Little Walter ainsi que leurs disques le marquent fortement. En 1952 il enregistre des démos puis une séance pour le label Trumpet de Lillian Mc Murray: les classiques Wine o Wine et East of the sun. Puis un contrat avec le label Excello à Nashville ainsi qu'avec plusieurs labels comme Rex, Okeh ou Jewel lui permettent d'obtenir quelques succès régionaux qui assoient sa réputation, That's what they want, le désopilant My next door neighbour et la saga sudiste du chômeur fortuné, Welfare Cadillac et Courtin' in the Cadillac. Jerry Mc Cain se révèle là comme un remarquable compositeur à l'humour insolent et amer. Deux instrumentaux, Red top et 728 Texas, à l'harmonica chromatique sont aussi des succès locaux. Jerry figure alors au sein de plusieurs tournées sudistes de grandes salles en compagnie de Freddie King, Otis Redding ou Rufus Thomas. Mais il ne reste qu'une petite vedette régionale et il faudra la reprise d'un de ses titres à la fin des années 1970, She's tuff par le groupe de blues-rock, les Fabulous Thunderbirds pour qu'il perce enfin au niveau national. Il signe alors une série de beaux albums pour Ichiban, Jericho, Boogie Down et Melody Maker dans lesquels il démontre l'étendue de ses talents et de sa verve. Malgré une santé quelque peu chancelante, Jerry Mc Cain restera toujours aussi jeune d'esprit et inventif qu'à ses débuts jusqu'à sa mort le 28 mars 2012 dans sa ville de Gasden.
            Merci à tous ceux qui ont aidé à cette intégrale, particulièrement Xyros, Hartmut Munnich, Steve Wisner, Pierre Monnery et Alain B.
                                                                       Gérard HERZHAFT

            With his drawling and nasal toned voice, his excellent harmonica playing and his great original and witty compositions, Jerry Mc Cain has certainly been one of the most original Southern bluesman. Born near Gasden (Al) on 19 June 1930, Jerry has quickly fled the exhausting sharecropping cotton work of his parents to try his luck as a musician, first with the Chick & Shorty duo, then solo on the street corners and local clubs like the Will & Elmer's Cafe, backed by a local band led by guitarist Christopher Collins.
            Some meetings with Rice Miller and Little Walter (and their records) strongly influenced Jerry. In 1952, seeking for a recording contract and thanks to some self made demos, Mc Cain waxed his first sides for the Trumpet label of the wise Lillian Mc Murray, leading to some early classics like Wine o Wine and East of the sun. During the 1950's and early 60's he regularly recorded for several labels like Excello, Okeh, Rex, Jewel... obtaining frequent local hits as That's what they want, the funny My next door neighbour and the controversial saga about the wealthy unemployed, Welfare Cadillac and Courtin' in the Cadillac. He also enjoyed some success with driving instrumentals Red Top and 728 Texas (on the chromatic) and thus toured with national acts Freddy King, Otis Redding, Rufus Thomas.
            But it will take the end of the 70's and a cover version of one of his old tunes She's tuff by The Fabulous Thunderbirds to help Jerry Mc Cain to get a national breakthrough. He would then appear at big festivals, recording regularly excellent albums for Ichiban, Jericho, Boogie Down, Melody Maker, demonstrating despite a shaky health the same witty, young spirit until his death on 28 March 2012 in his Gasden home.
            Thanks to all who helped on this post, namely Xyros, Hartmut Munnich, Steve Wisner and Alain B.
                                                           Gérard HERZHAFT