Nombre total de pages vues

dimanche 3 septembre 2017

JIMMY "T-99" NELSON


 JIMMY "T-99" NELSON


            
Jimmy "T-99" Nelson n'a eu qu'une courte période de succès et, malgré une œuvre de premier plan, est rarement cité parmi les grands "blues shouters".
            Né à Philadelphie le 7 avril 1919 (bien que la date de 1928 soit aussi parfois avancée!), d'un père saxophoniste de jazz, Jimmy décide très jeune de mener une vie de trimardeur, louant ses bras ici et là aussi bien dans le bâtiment que dans l'agriculture.
            C'est en 1941 qu'il se fixe finalement à Oakland et commence à fréquenter les très nombreux clubs de jazz de cette ville alors bourgeonnante d'une activité industrielle intense liée à la guerre. C'est au Blues After Hours Show d'Avery Parrish qu'il entend, fasciné, Big Joe Turner, ose aller le voir dans sa loge et profite de ses conseils pour devenir lui aussi un blues shouter!
            Les années suivantes, il réussit à devenir le chanteur attitré de plusieurs orchestres de jazz et R&B, notamment John Jacquet (le frère d'Illinois) et du trompettiste Windy Morgan grâce auquel il fait ses débuts discographiques dans le plus pur style de Big Joe Turner. Mais c'est son court séjour dans l'orchestre de Lionel Hampton pour quelques semaines d'une tournée sur la Côte Ouest qui va lui procurer son seul gros succès commercial. Lionel, en effet, lui demande de composer des blues originaux pour les enregistrer avec lui et Jimmy Nelson compose T-99 blues qui sera finalement gravé en 1951 avec le Peter Rabbit Trio (de son vrai nom Walter Grimes) avec l'excellent guitariste Junior Simmons. L'année suivante, Meet me with your black dress on monte aussi dans les Hit Parades et Jimmy désormais "T-99" Nelson fait partie des tournées nationales les plus prestigieuses de R&B, jouant jusqu'à l'Apollo Theatre de Harlem et le Howard Theatre de Washington, en compagnie de Roy Milton, Percy Mayfield, Joe Liggins ou Louis Jordan.
            Malheureusement, cette période faste ne durera pas plus de deux ans et dès 1955, Nelson cherche des engagements à New Orleans (il apparaît au Dew Drop Inn) puis à Houston où il se fixe et se marie. Bien qu'il apparaisse régulièrement dans les clubs de la ville, Nelson vit surtout de son travail d'ouvrier du bâtiment. En 1970, alors qu'il joue au Club Ebony, il est contacté par le producteur Roy Ames pour lequel il enregistre la matière de plusieurs albums qui ne paraîtront que des années plus tard.
            Ce n'est que à la fin des années 1990 qu'il est "redécouvert", retrouve la scène, les studios - il enregistre deux beaux albums pour Bullseye et Nettie Marie et effectue des tournées en Europe. Il décède à Houston le 29 juillet 2007.
            Tous nos remerciements à Hartmut Münnich et Red Rooster pour leur aide considérable.
                                                                                   Gérard HERZHAFT

            Jimmy "T-99" Nelson has only enjoyed a short period of success and despite his first rate works, he is rarely cited among the main blues shouters.
            Born in Philadelphia on April 7th, 1919 (1928 is sometimes suggested!) from a father who plays jazz saxophone, Jimmy quits his family at an early age and hoboes through the USA, making a living as a construction worker or a fruit picker. He finally settles in Oakland in 1941 with a steady job in a big plant and spends his spare time in the numerous jazz clubs of this burgeoning city. This is when watching the regular Avery Parrish's Blues After Hours Show that he hears and meets, utterly hooked by him, Big Joe Turner. This is Joe who gives some singing lessons to Jimmy, encouraging him to try his luck in the musical field.
            The following years, Jimmy Nelson is the blues singer of several local jazz and R&B bands, namely John Jacquet's (Illinois' brother) and trumpet player and bandleader Windy Morgan with whom he makes his recording debuts in 1947. But it's his short stay - for some West Coast gigs - with Lionel Hampton's band that will be decisive for his career. Lionel tells him he would like to record with him when returning to California and so asks him to compose some original material for this forthcoming session. So, Jimmy writes T-99 blues but, Hampton never giving any sign, Nelson records in 1951 this title (and a whole session) backed by vibraphonist/pianist Peter Rabbit (Walter Grimes) and his trio with the excellent Junior Simmons on guitar. T-99 blues is almost an instant hit, followed by Meet me with your black dress on. For a short while, Jimmy "T-99" Nelson (as he is named from now on) takes part of some of the most successful R&B touring shows that brings him from Coast to Coast to the Apollo Theatre in Harlem and Howard Theatre in Washington, alongside great acts as Roy Milton, Percy Mayfield, Joe Liggins or Louis Jordan.
            Unfortunately those lucky days don't last more than a couple of years, all the other Jimmy's excellent recordings failing to go anywhere. And Nelson drifts again from town to town, singing with local bands in New Orleans and finally settling in Houston where he marries and holds a steady job as a construction worker while appearing sporadically in local clubs. In 1970, while singing at the Club Ebony he is approached by producer Roy Ames for who he waxes several great sessions which will be issued only two decades after!
            This is during the late 1990's that, while making an appearance with his friend Grady Gaines, that he is "rediscovered", records two excellent albums for Bullseye and Nettie Marie, stars on several big festivals, tours Europe. He dies in Houston on 29 July 2007.
            Many thanks to Hartmut Münnich and Red Rooster for their invaluable help.
                                                                                   Gérard HERZHAFT


JIMMY NELSON
Complete Recordings 1947-70
Jimmy Nelson, vcl; Pat Patterson, t-sax; Windy Morgan, tpt; Cedric Heywood, pno; Johnny Ingram, bs; Ferdinand Caldwell, dms. Oakland, Ca. 1947
01. Streamlined baby
02. Ridin' Hi
03. The red light gotta go
04. Jubudy (vcl: Windy Morgan)
Jimmy Nelson, vcl; band. Oakland, Ca. 1948
05. My civil rights
06. Rock heart blues
Jimmy Nelson, vcl; Johnny Ingram, bs; band. Oakland, Ca. 1949
07. Baby child
08. The cats creep at midnight
09. Jail house love
Jimmy Nelson, vcl; Peter Rabbit (Walter Grimes), pno/vib; Junior Simmons, g; Robert Jackson, bs. Oakland, Ca. juin 1951
10. T-99 blues I
11. T-99 Blues II
12. Raindrop blues
13. Fine little honeydripper
14. Sweetest little girl I
15. Bad habit blues I
Jimmy Nelson, vcl; Maxwell Davis, t-sax; Jim Jackson, b-sax; Willard Mc Daniel, pno; Harold Grant, g; Charles Hamilton, bs; Jese Sailes, dms. Los Angeles, Ca. 7 mars 1952
16. Bad habit blues II
17. Big eyed brown eyed girl of mine
18. Little rich girl
19. Sweetest little girl II
20. Little Miss Teasin' Brown
21. Right around the corner
Jimmy Nelson, vcl;Maxwell Davis, t-sax; Bumps Myers, t-sax/b-sax; Willard Mc Daniel, pno; Irving Ashby, g; Chuck Norris, g; Ted Brinson, bs; Chuck Blackwell, dms. Los Angeles, Ca. septembre 1952
22. Second hand fool
23. Big mouth
24. Meet me with your black dress on
25. Married men like sport
Jimmy Nelson, vcl;Maxwell Davis, t-sax; Bumps Myers, t-sax; Clyde Dunn, b-sax; Willard Mc Daniel, pno; William Edwards, g; Charles Hamilton, bs; Jesse Sailes, dms. Los Angeles, Ca. 15 septembre 1953
26. Mean poor girl
27. Cry hard luck
Jimmy Nelson, vcl; band. Houston, Tx. 13 janvier 1955
28. Free and easy mind
29. Great big hunk of man
Jimmy Nelson, vcl; band. Berkeley, Ca. 1956
30. The wheel
31. She moves me
Jimmy Nelson, vcl; band. Houston, Tx. 27 octobre 1957
32. Mr Big wheel
Jimmy Nelson, vcl; band. Los Angeles, Ca. 12 juillet 1960
33. Unlock the door
34. I sat and cried
35. Last time around
36. She's my baby
Jimmy Nelson, vcl; band. Houston, Tx. 7 octobre 1963
37. What was I supposed to do (as All Boy)
38. She was good to me
39. Tell me who
40. Sweet sugar daddy
41. Her last bye bye
42. I'll be ready
Jimmy Nelson, vcl; band. Houston, Tx. 26 mai 1965
43. Slow down blues
44. I don't cry easy
45. Split the scene
46. Stay away from my shack
47. I said no
Jimmy Nelson, vcl; Ralph Hamilton, tpt; Conrad Johnson, a-sax; Arnett Cobb, t-sax; Clarence Hollimon, g; Pete Mays, g; Larry Lambert, bs; Carl Lott, dms. Houston, Tx. 10 mai 1970
48. Hot Tamale man
49. Too weak to work
50. No knocking time
51. Slow down blues I
52. Working woman
Jimmy Nelson, vcl; Calvin Owens, tpt; Arnett Cobb, t-sax, Jimmy Ford, a-sax; Charles Dancye, kbds; Clarence Hollimon, g; Chris Holzhaus, g; Larry Lambert, bs; Ronny Wynne, dms. Houston, Tx. 14 mai 1970
53. No one woman on my mind
54. Crazy door bell
55. Country wedding


26 commentaires:

  1. Jimmy "T-99" Nelson/ Complete 1947-70

    CD1: http://www12.zippyshare.com/v/2Hvg6pQt/file.html

    CD2: http://www12.zippyshare.com/v/JjVd7QwF/file.html

    OK?

    RépondreSupprimer
    Réponses
    1. A labor love!!
      Hard labor that is.
      Thank you very much. I appreciate the extra time you give for all the information.

      Supprimer
  2. Yes, a great Sunday suddenly got better. As always, many thanks Gerard.

    RépondreSupprimer
  3. Fabulous post! Thank you for all your hard work.

    RépondreSupprimer
  4. Ce commentaire a été supprimé par l'auteur.

    RépondreSupprimer
  5. Merci beaucoup pour cet énorme travail encore une fois. Je suis surpris de voir si peu de commentaires à propos de vos posts ...

    RépondreSupprimer
    Réponses
    1. Merci, Dolard. Effectivement, je reçois très très peu de feedbacks (et quasiment toujours des mêmes) et c'est vrai que cela devient décourageant, d'autant plus que les liens sont téléchargés des centaines (voire des milliers) de fois. J'avoue que je me pose de plus en plus la question de continuer ce blog quand tant de gens agissent uniquement comme des consommateurs passifs...

      Supprimer
    2. Pas de découragement, Gérard....je ne commente pas souvent mais je uis TOUS tes chargements et je trouve que tu fais un travail remarquable et je suis admiratif...... Keep up the good work my friend

      Supprimer
  6. Thank you very much for this

    RépondreSupprimer
  7. Bonjour Gérard, vos compilations chronologiques sont précieuses et ravissent les amateurs de Blues dont je fais partie. Merci !
    Phil Dubois

    RépondreSupprimer
  8. Beautiful collection and beautiful album art too. Thank you.

    RépondreSupprimer
  9. Merci pour ce nouveau post , une nouvelle fois ceci ajoute plusieurs morceaux a ma collection que je n'avais pas encore . Tres belle voix !
    Beau travail !
    Marc Claes

    RépondreSupprimer
  10. Beautiful post Gerard. Thank you very much for the hard work.

    RépondreSupprimer
  11. Muchas gracias Gerard. Blues Syndicate hace tiempo que le hizo un especial a T-99, ojalá hubiera tenido este material por entonces. Aún así siempre es un placer visitar tu blog y aprender de blues contigo. Un abrazo amigo blues.

    RépondreSupprimer
  12. Encore une fois merci Gérard. J'ai vu Nelson dans la fin de sa carrière accompagné je crois du Duke, c'était encore tr_ès bien, mais les faces que tu as rassemblées sont la crême de ce jump-shouter

    RépondreSupprimer
  13. Un grand merci Gérard , c'est toujours très passionnant !

    RépondreSupprimer
  14. Merci beaucoup Gérard. Ce nouveau post est une fascinante découverte pour moi. Bravo pour votre partage.

    RépondreSupprimer
  15. Thank you for your effort and commitment putting together this comprehensive collection of a very fine artist. A treasure!

    RépondreSupprimer
  16. Merci as always Gerard! Just now sorting thru these trax and notice that Married Men Love To Sport and I Sat And Cried are alternate takes to what I had previously?!

    RépondreSupprimer
  17. Dear Gerard,
    Many thanks for all of your work -- much appreciated here. Coud you please revive the link to this artist?
    Sam

    RépondreSupprimer
  18. Merci pour toutes ces infos (et pour vos livres soit dit en passant)

    Ch

    RépondreSupprimer
  19. I love him! In January-1979, after some long rehearsals, the only medecine I had found were certainly not sleeping pills but "T-99 Blues" and "Blues After Hours" by Pee Wee that I was listening adlib with the headphones. Then I could sleep..... For 3 or 4 hours before the next rehearsal!
    SZ

    RépondreSupprimer