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mercredi 25 février 2015

CHICAGO/ THE BLUES YESTERDAY Vol. 13




CHICAGO/ The Blues Yesterday
Volume 13

          
Pour ce 13 ème volume de cette très populaire série, attardons nous sur la période charnière qui, des dernières années 1930 aux dernières années 1940, a vu l'émergence d'un nouveau Chicago blues urbain.
           John Henry Barbee, né William George Tucker le 14 novembre 1905, à Henning (Tennessee) a appris très jeune à jouer de la guitare, côtoyant Sleepy John Estes, John Lee "Sonny Boy" Williamson et Big Joe Williams avec lequel il a tourné un peu partout autour de Memphis. En 1937, à la suite d'une rixe l'opposant à un Blanc sur lequel il fait feu, William Tucker s'enfuit à
 
photo courtesy Moody Jones (from Chicago breakdown)
Chicago et prend le nom de John Henry Barbee afin de dissimuler son identité. Il enregistre quatre excellents titres en 1938 lors d'une audition pour Vocalion mais, méfiant et afin de ne pas attirer l'attention sur lui, refuse de retourner en studio. Bien qu'il vive de divers métiers hors de la musique, Barbee est une figure familière du marché aux puces de Maxwell Street dans les années 1940 et 50, faisant notamment partie de l'orchestre de Moody et Floyd Jones. C'est Willie Dixon qui le retrouve au début des 60's, l'introduit dans les clubs folk et le fait participer à l'American Folk Blues Festival 1964 au cours duquel il enregistre un excellent album tout acoustique et en solo pour Storyville. Hélas, sa santé chancelante le force à interrompre la tournée et à rentrer aux Etats Unis. Atteint d'un cancer, il est en outre responsable d'un accident fatal de la route et meurt en prison le 9 novembre 1964.

           On ne sait pas grand' chose de Elijah C. Jones, un chanteur et guitariste amené dans les studios en 1938 par Yank Rachell et qui grave alors une excellente séance. Jones refait brièvement surface en 1949, enregistrant une nouvelle séance (restée alors inédite) sous le nom de Kid Slim.
           Johnny Young (né le 1er janvier 1918 à Vicksburg) est par contre bien connu des amateurs de blues, autant en tant qu'un des rares mandolinistes du genre que comme un des pionniers du nouveau Chicago blues de l'après-guerre. Figure familière de Maxwell Street, Johnny a enregistré une poignée de titres à la fin des années 1940 que nous avons regroupés ici mais n'a retrouvé le chemin des studios que dans les années 1960 grâce à Pete Welding qui l'a alors abondamment enregistré. Après sa superbe participation à la série de LP's Chicago/ The blues today de Samuel Charters, Young n'a cessé de tourner aux Etats Unis et en Europe et d'enregistrer plusieurs excellents albums. Il faisait partie du blues band de Bob Riedy quand il est décédé le 18 avril 1974 à Chicago.
                                                                 Gérard HERZHAFT

           For this 13th volume of our ever popular "Chicago./The Blues Yesterday" series, let's go back to the crucial years that between the late 1930's and the late 1940's saw major changes in the Chicago blues.
           John Henry Barbee, born William George Tucker on 14th November 1905 at Henning (Tn) learned to play guitar at a very early age and played for tips a little bit everywhere around Memphis, meeting Sleepy John Estes, John Lee "Sonny Boy" Williamson and Big Joe Williams with whom he toured the South for awhile. After a brawl (c. 1937) in which William George shot a white man, he fled to Chicago and took the name of John Henry Barbee to avoid any criminal search. He recorded four wonderful tracks for Vocalion in 1938 and was for a long time a familiar musician of the famous Maxwell Street Market, appearing very often with Moody and Floyd Jones. He was largely living outside music when Willie Dixon rediscovered him in 1963, persuading him to play again in folk clubs as an acoustic solo bluesman. Barbee was part of the American Folk Blues Festival 1964, recorded an excellent album for the Danish Storyville label but after a couple of stage appearances, Barbee felt very ill, was diagnosed with a severe cancer and flew back to the USA. He was quickly involved in a fatal car accident and was jailed in Chicago where he died on 9th November 1964.
           We don't know anything about singer and guitarist Elijah C. Jones who was brought to the studios in 1938 by Yank Rachell, recording some titles and resurfacing in 1949 for another (at that time unissued) session where he was billed as Kid Slim.
           Johnny Young (1st January 1918 in Vicksburg (Ms)) is of course well known by all the blues buffs around the world as one of the very few Post War blues mandolin player and as a true pioneer of the new Chicago blues. Young was also a familiar musician on the Maxwell Street Market and waxed a couple of sides for tiny labels in 1947-48. Unfortunately, he would have to wait until the 1960's to record again but this time quite extensively thanks to Pete Welding who brought him very often in the studios. After his remarkable contribution to Sam Charters' The blues/Today series, Young became a favorite of festivals and tours in the USA and Europe, recording many first rate LP's, particularly the two for Arhoolie. He was a staunch member of pianist Bob Riedy's excellent band when he died from a heart attack in Chicago, 18 April 1974.
                                                      Gérard HERZHAFT

Un des meilleurs livres sur les changements du Chicago Blues/ One of the very best book on the early Chicago blues


CHICAGO/ The Blues Yesterday
Volume 13
JOHN HENRY BARBEE (William George Tucker), vcl/g. Willie Bee James, g; sbs. Chicago, Ill. 8 septembre 1938
01. Six weeks old blues n°1
02. Six weeks old blues n°2
03. God knows I can't help it
04. You'll work down to me someday
05. Against my will
John Henry Barbee, vcl/g. Chicago, Ill. 12 mai 1963
06. I know she didn't love me
John Henry Barbee, vcl/g. Chicago, Ill. juillet 1963
07. Baby I need your love (That ain't it)
08. Gonna lose your mind (Tell me baby)
John Henry Barbee, vcl/g. Homesick James, g; Washboard Sam, wbd; Willie Dixon, perc. Chicago, Ill. 26 mars 1964
09. Early in the morning
10. No pickin' no pullin'
11. Six weeks old blues
ELIJAH C. JONES, vcl/g;Yank Rachell, mdln; John Lee "Sonny Boy" Williamson, hca. Aurora, Ill. 13 mars 1938
12. Katy Fly
13. Big boat
14. Only boy child
15. Lonesome mama
16. Mean actin' mama
17. Stuff stomp
Elijah C. Jones (as Kid Slim), vcl/g. Chicago, Ill. 1949
18. Shake'em on down
19. Sad home blues
20. TNT blues
21. Race horse blues
JOHNNY YOUNG, vcl/mdln; Johnny Williams, g/vcls. Chicago, Ill. 1947
22. Money taking woman n°1
23. Money taking woman n°2
Johnny Young, vcl/mdln; Snooky Pryor, hca; Johnny Williams, g. Chicago, Ill. décembre 1948
24. My baby walked out on me
25. Let me ride your mule


samedi 7 février 2015

SWAMP BLUES/ Volume 3




SWAMP BLUES/ Volume 3



           Si ce sont bien J.D. Miller et son épouse Georgia Sonnier (c'est elle qui a eu l'idée d'adjoindre un harmonica aux blues que projetait d'enregistrer son mari en 1954) qui ont été à l'origine de ce qu'on appelle "Swamp blues", le succès de Lightnin' Slim ou Slim Harpo et leur présence dans les juke-boxes des bars des quartiers noirs de Louisiane et du Texas ont poussé d'autres producteurs louisianais comme Eddie Shuler, Carol Rachou, Floyd Soileau, Lee Lavergne voire Don Robey à Houston à enregistrer des blues sur le modèle des Swamp blues mis au point par Miller.
           Dans ce troisième volume, nous présentons trois artistes d'importance qui n'ont pas (ou très peu) fréquenté les studios de Crowley (ceux de Miller) mais qui ont émargé au moins en partie à ce courant musical tout en gagnant moins de notoriété auprès du public international que les artistes mieux distribués par Excello.

           C'est tout à fait le cas de Raful Neal (6 juin 1936 à Baton Rouge (La) - † 1 septembre 2004 à Baton Rouge (La), une figure importante du blues louisianais, excellent harmoniciste, chanteur puissant, compositeur talentueux qui a longtemps été surtout connu pour avoir eu un tout jeune Buddy Guy dans son orchestre. Raful a écumé les clubs et les bars de la Louisiane et du Texas et a fait ses débuts discographiques à Houston sur le label Peacock en 1958, avant de graver une poignée de remarquables 45t pour Whit, un minuscule label fondé par Lionel Whitfield (et surtout connu pour avoir fait débuter Bobby Powell). Son Blues on the moon, très percutant, demeure un petit classique du Swamp blues. Mais il faudra attendre 1987 pour que cet artiste authentique et profond puisse enregistrer plusieurs excellents albums pour King Snake ou Telarc. L'influence de Raful Neal se fait toujours sentir aujourd'hui sur ses fils musiciens dont bien sûr le plus connu est l'excellent Kenny Neal.
           Drifting Charles (Charles Tyler) (31 août 1936 - † 23 janvier 2009), originaire de Opelousas, était semble-t-il plus que réticent à enregistrer un downhome blues comme Drifting blues, gravé à Crowley mais pour le label Lanor de Lee Lavergne. Et c'est dans un style nettement plus "moderne", s'ouvrant vers la Soul qu'il a encore signé deux autres 45t que nous proposons ici.
           Ashton Savoy (né en 1928 à Sunset près d'Opelousas) était un chanteur et guitariste très traditionnel, francophone de naissance, fortement influencé par Crippled Bob, un important bluesman local malheureusement jamais enregistré. Etant venu travailler à Lake Charles, Ashton y a naturellement enregistré pour le label Goldband de Eddie Shuler, entre vrai Swamp blues, Texas blues moderne et Zydeco (Savoy a été le guitariste du groupe Zydeco de L.C. Donnato). Avec notamment la présence de la superbe pianiste Katie Webster qui faisait là ses tout débuts. Savoy s'est installé à Houston dans les années 1960, abandonnant plus ou moins la musique sur un plan professionnel. Il est décédé le 15 mai 2009 à Lake Charles.
                                                                 Gérard HERZHAFT

           If it is undoubtedly J.D. Miller and his wife Georgia Sonnier who shaped the so-called Swamp blues, appreciated wide world over today, the unexpected success of Lightnin' Slim and Slim Harpo, prompted others Louisiana producers to also record within this basic blues style: Eddie Shuler, Carol Rachou, Floyd Soileau, Lee Lavergne and even Houston's Don Robey!
           In this third opus are featured three bluesmen who didn't record for Miller but who nevertheless recorded their kind of Swamp blues. But their record labels having not the better distribution of Excello, they didn't really sell outside very local record shops.
           This is unfortunately the case of Raful Neal (born 6 June 1936 in Baton Rouge - † 1st September 2004 in Baton Rouge), an important Louisiana bluesman. An harmonica master, a powerful singer and a shrewd composer, Raful was for a long time mainly known for having nested a young Buddy Guy in his blues band which was crisscrossing Louisiana and Texas clubs and juke joints. Raful had to go to Houston to make his recording debuts for Don Robey's Peacock label in 1958 before waxing a handful of first rate blues 45's like his harmonica classic Blues on the moon, for very small labels like Lionel Whitfield's Whit. Raful will have to wait until 1987 to record at last some excellent albums for King Snake and Telarc in which he is frequently backed by his musicians' sons, namely the most famous and excellent Kenny Neal.
           Drifting Charles (Charles Tyler) (31 August 1936 - † 23 January 2009), from Opelousas, was very reluctant to record a downhome blues like Drifting blues in 1963 for Lee Lavergne's Lanor label. And his subsequent records were logically more in a R&B/Soul vein.
           Ashton Savoy (born in 1928 at Opelousas) was a downhome singer and guitarist of French Cajun origins, who learned guitar and fiddle with his father and Crippled Bob, a local unrecorded bluesman. Coming to Lake Charles for work, Ashton auditioned for Golband's Eddie Shuler and waxed some excellent downhome tracks that featured the piano debuts of Katie Webster. Ashton was also influenced by modern Texas guitarists as well as Zydeco (he would play in several Zydeco bands like L.C. Donnato's) and that also shows on his records. Ashton would settle in Houston in the 1960's, mostly giving up music for a living. He died in Lake Charles on May, 15th 2009.
                                                      Gérard HERZHAFT


SWAMP BLUES
Volume 3
Raful Neal, vcl/hca; Lester Foster, g; band.  Houston, Tx. mai 1958
01. Sunny side of love
Crying hard
(Now on my YouTube channel/ thanks a lot to Steve Wisner for sharing)
Raful Neal, vcl/hca; band. Lafayette, La. janvier 1969
02. Change my way of living
03. Getting late in the evening
Raful Neal, vcl/hca; Rudolph Richard, g; Roy Lee Shepherd, g; James Johnson, bs; Murdoch Stillwood, dms. Baton Rouge, La. décembre 1969
04. Blues on the moon
05. Let's work together
Raful Neal, vcl/hca; Rudolph Richard, g; Lionel Torrence, t-sax; Arnold Ray Neal, bs; Murdoch Stillwood, dms. Baton Rouge, La. juin 1970
06. You don't love me no more
07. It's been so long
Drifting Charles (Charles Tyler), vcl/g: Al Foreman, g; Rufus Thibodeaux, bs; Austin Broussard, dms. Crowley, La. mai 1963
08. Drifting cloud
09. Evil hearted man
Drifting Charles, vcl/g; band. Crowley, La. février 1964
10. Let's stick together
11. Ease the pain
Drifting Charles, vcl/g; band. New Orleans, La. mai 1964
12. Lonely lonely nights
13. When it rains it really pours
14. My life is a lonely one
Ashton Savoy, vcl/g; Danny George, t-sax; Katie Webster, pno; Sherman Webster, bs; Lightnin' Mitchell, dms. Lake Charles, La. 1958
15. Juke Joint
16. Denga Denga
Ashton Savoy, vcl/g; Katie Webster, vcl/pno; Little Brother Griffin, dms. Crowley, La. décembre 1959
17. Baby baby
18. No bread no meat
19. I want you to love me
Ashton Savoy, vcl/g; Lazy Lester, hca; Danny George, t-sax; Katie Webster, pno; Sherman Webster, bs; Lightnin' Mitchell, dms. Lake Charles, La. 4 juillet 1959
20. Need shorter hours
21. Want to talk to you baby
22. Tell me baby
23. Rooster Strut
Ashton Savoy, vcl/g; band. Lake Charles, La. 1960
24. I wants you