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mercredi 23 avril 2014

GUITAR SLIM GREEN





GUITAR SLIM GREEN/ Complete Recordings


           
Le titre de gloire de Norman G. Green dit Guitar Slim Green (né le 25 juillet 1920 à Bryant, Texas) aura été d'enregistrer à Los Angeles en janvier 1948 Alla blues qui deviendra quelques années plus tard un grand succès pour Jimmy Wilson, Ray Agee (avec un sublime solo de guitare de Johnny Heartsman), Phillip Walker et des dizaines d'autres, le morceau retitré Tin Pan Alley devenant non seulement un des plus grands standards du blues mais aussi un peu l' "hymne national" du blues californien!
            Mais contrairement à ce qui a souvent été écrit, Tin Pan Alley n'est nullement une composition de Norman Green. A l'origine du morceau, on trouve une création de Curtis Jones(19 août 1941, Okeh 06494). Mais Guitar Slim Green acclimate cette artère célèbre au soleil californien, amplifiant encore l'atmosphère sombre et mourante du titre original.
            On connaît mal la jeunesse de Norman Green ni combien de temps il est resté dans son Texas natal. Suffisamment en tout cas pour que sa musique, chant et jeu de guitare, soit cependant très ancrée dans la tradition du blues texan. Il habite un moment dans l'Oklahoma, s'y fait connaître sous le surnom de Guitar Slim Green, avant de gagner la Californie en 1947 via un séjour à Las Vegas, alors une simple bourgade. Dès son arrivée à Los Angeles, il joue dans les clubs noirs et est enregistré par le producteur J.R. Fullbright, deux 78t qui, à leur parution, ne rencontrent guère de succès!
            Green part s'installer à Fresno pour y travailler et y joue localement avec un groupe de bluesmen (Al Simmons, Sidney Maiden...) qui se font connaître sous le nom de Cats from Fresno et avec lesquels il enregistrera à nouveau deux 45t pour Johnny Otis et son label Dig.
            Encore une décennie plus tard, Guitar Slim Green retourne dans les studios pour une série de séances dont la date et le lieu sont quelque peu confus. Peut-être même s'agit-il d'une seule et même séance? Tout cela paraît sur de tout petits labels mal distribués. Enfin, en 1970, c'est Johnny Otis qui le retrouve tandis qu'il chante dans la rue, l'emmène en studio et l'enregistre, le faisant accompagner de son tout jeune fils Shuggie Otis. Cela sort en LP sur Kent, repris sur United et devenu depuis un "collector", avidement recherché des amateurs.
            Guitar Slim Green n'enregistrera plus et, après plusieurs années de maladie, décède le 28 septembre 1975 à Los Angeles.
            Sa courte oeuvre est très représentative du downhome blues texan transplanté en Californie et nous en proposons une quasi intégrale (un seul titre manque: Scratch my back, qui est probablement similaire au Rub my back qui se trouve ici) qui permet de mieux apprécier la qualité du blues de Guitar Slim Green.
            Merci à Frits et à Xyros (qui anime le superbe blog Don't ask me...) pour la mise en ligne des très rares titres de 1968.
                                                                       Gérard HERZHAFT

         
   Norman G. Green aka Guitar Slim Green (born on July, 25th 1920 at Bryant, Texas) is mostly known because he recorded in January 1948, the ill-titled Alla blues that, through great reworkings by Jimmy Wilson, Ray Agee (with a sublime guitar part by Johnny Heartsman), Phillip Walker and dozens of others has become one of the main blues standards (Tin Pan Alley). And certainly some kind of a West Coast national anthem.
            In fact Tin Pan Alley was written and first recorded by Curtis Jones (August 19, 1941) on the Okeh label, whose dark and moody atmosphere is even amplified on Green's version.
            Green's style is strongly rooted in the Texas downhome blues tradition which will so well become acclimatized to postwar California. Guitar Slim Green left his native Texas for Oklahoma where he gained his nickname, then went to Las Vegas and Los Angeles in 1947 where he played in the streets and soon recorded two 78s for producer J.R. Fullbright. Despite the strength of the music, the sales seemed to have been poor and Green finding a steady job in Fresno settled in this town during the early 50's. There he formed a small band, The Cats from Fresno with some local blues musicians, singer Al Simmons, harp player Sidney Maiden... It took the indefatigable Johnny Otis and his Dig label to record those very downhome artists in 1958.
            Another decade later, Slim Green went back in the studios for a series of sessions (or is it only one session?) whose music would be issued in 1968-69 on several 45s for very tiny independent labels. Whatever, this is while Slim was playing in the streets that Johnny Otis met again with Green and quickly pushed him in the studio to record a whole wonderful album, backed by himself on the drums and his young son Shuggie on guitar and bass who did a stunning bluesy job. This was issued as an LP on Kent and United and it is certainly one item sought after by blues buffs all over the world.
            Unfortunately, quite ill, Guitar Slim Green won't record anymore and will have to turn down any offer to perform in public. He died in Los Angeles on September 28th, 1975.
            Thanks to Frits and Xyros (go to his first rate blog Don't ask me...) who have at last made available his very rare 1968 tracks, I have been able to complete here his recorded works that allows to appreciate fully this great but a little bit overlooked downhome California bluesman. One title is still missing, Scratch my back that is probably very similar to Rub my back which is featured here.
                                                                       Gérard HERZHAFT


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THE COMPLETE
GUITAR SLIM GREEN
Guitar Slim Green(Norman B. Green), vcl/g; B. Turner, hca. Los Angeles, Ca. janvier 1948
01. Alla blues
02. Central Avenue blues
Guitar Slim Green, vcl/g; Louis Jackson, g; Junior Hampton, dms. Los Angeles, Ca. décembre 1948
03. Tricky woman blues
Guitar Slim Green, vcl/g; L.C. Robinson, g; Al Simmons, dms. Los Angeles, Ca. 1958
04. My woman done quite me
Guitar Slim Green, vcl/g; band. Los Angeles, Ca. 1959
05. Shake'em up
06. Jericho Alley
Guitar Slim Green, vcl/g; Shellon Phillips, pno; t-sax; g; bs; dms. Los Angeles, Ca. 1968-69
07. Play on little girl
Scratch my back
08. Rock the nation
09. My woman has quit me
10. Slim Green's shuffle
11. Rub my back
Guitar Slim Green, vcl/g; Shuggie Otis, g/ hca/bs; Roger Potts, pno; Johnny Otis, dms. Los Angeles, Ca. 1970
12. Shake'em up
13. Bumble bee blues
14. Make love all night
15. My little angel child
16. Fifth Street Alley blues
17. Old folks boogie
18. This war ain't right
19. You make me feel so good
20. Big fine thing
21. Play on little girl

Désormais, grâce à Pierre Monnery, le titre ultra-rare Scratch my back peut être écouté sur ma chaîne YouTube:
Now, thanks to Pierre Monnery, the ultra-rare track Scratch my back can be listened to on my YouTube channel:
https://www.youtube.com/watch?v=itsw0VVK7Ao

13 commentaires:

  1. Ce commentaire a été supprimé par l'auteur.

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    1. thank you for another great compilation ! this Guitar Slim deserved more attention & recordings in his lifetime !

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  2. Thanks for this gem!! (Also for the other contributors). These sort
    of things are what make this blog so great. Cheers from Spain

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  3. Another good 'un from Gerard, many thanks. To the best of my knowledge I've never heard that Kent/United LP with Johnny & Shuggie before, so it's nice to have these rare tracks.

    I'm wondering how many artists have recorded under the "Guitar Slim" moniker? Of course the greatest of them all, Eddie Jones, and his son Guitar Slim Jr. This Guitar Slim Green featured here today, and Alec Guitar Slim Seward. I'm sure I've seen a few other Guitar Slims mentioned over the years.

    Anyway, once again, many thanks for this Gerard.

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    1. Thanks Big Mac. You're right: there were many "Guitar Slim" in the blues field, all those you've pointed out and some others too: for instance Guitar Slim (George Bedford) who recorded in the 30's in Alabama, Guitar Slim (James Stephens) from Virginia who recorded in the 70's/80's. A fine bluesman that I had the opportunity to meet at John Jackson's home in Fairfax around 1979

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  4. Je vous remercie de tout mon cœur. un plaisir de vous rencontrer. espérons pas le dernier dialogue. Merci encore. Excusez mon français.

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  5. Bonjour Mr Herzhaft

    le lien n'est plus valide !

    Merci pour tout votre travail !

    PS : On s'est rencontré il y a quelques années lors d'une conférence à la médiathèque de Nancy, où j'étais venu avec des élèves....

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    1. Merci et bonjour!
      Voici un nouveau lien pour Guitar Slim Green
      https://mega.co.nz/#!s05wAJyS!sRjk0rCg8zfbIuqINe4Wz_jMdB0ygUD2_5wcA7WKr_g
      Bien cordialement

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    2. Merci et bonne continuation...

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    3. Can you please give us a new link?
      Thanks!

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    4. @Lucky5: here is a new (and for the last time on this) link:
      http://www44.zippyshare.com/v/e65PSmJI/file.html
      Grab it while you can

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  6. I discovered him on spotify, the app used to feature a "top most listened to songs in your area" and I had single handedly made Central Alley Blues rank number 2 in a sea of pop songs by beyonce and calvin haris and the like...first time good music hit the charts in a while

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  7. Hello Gérard!
    Encore une fois Merci.
    Sur le blog de Don't Ask Me ... I Don’t Know, j'ai pu retrouver cette superbe intégrale.

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