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dimanche 11 août 2019

IRENE SCRUGGS: The voice of the blues

IRENE SCRUGGS: The Voice of the Blues

           
Irene Scruggs est une des meilleures et des plus méconnues des premières chanteuses de blues, gravant plusieurs chefs d'œuvre dont bien sûr le remarquable The voice of the blues.
            Irene naît Nolan(d) (ou peut-être Smith) à Lamont (Ms) dans le comté de Bolivar le 7 décembre 1901 et on ne connaît pas grand chose de son enfance. La pianiste Mary Lou Williams l'a signalée installée à Saint Louis et considérée comme une chanteuse de Vaudeville d'une renommée certaine vers 1919-20. Irene sera d'ailleurs embauchée par des tournées de Vaudeville dans lesquelles elle chante et danse et engrange une forte réputation avec des numéros et des chansons à connotation sexuelle, très osées pour l'époque.
            Cependant, contrairement à la plupart de ses collègues du Vaudeville, les racines rurales de son chant et de sa musique sont très apparentes dès ses premiers enregistrements réalisés à New York en compagnie du pianiste Clarence Williams (qui l'a certainement découverte dans le circuit du Vaudeville et l'a emmenée dans les studios) le 30 avril et 1er mai 1924.
            Il lui faut attendre ensuite le 23 avril 1926 pour enregistrer accompagnée de King Oliver et son orchestre deux de ses compositions qui ont apparemment connu un succès commercial puisqu'elle les réenregistre l'année suivante dans un contexte orchestral très différent. Irene revient alors de façon continue dans les studios les années suivantes, enregistrant sous son nom mais aussi divers pseudonymes (Chocolate Brown, Dixie Nolan) et en compagnie des meilleurs musiciens de blues et de jazz de cette époque: Blind Blake (avec lequel elle se produit sur scène, là aussi en duo "osé"), Lonnie Johnson, Johnny Hodges...
            En août 1930, Irene enregistre sa plus belle séance à Richmond (Indiana) pour le label Gennett. Ces morceaux, d'inspiration très nettement rurale, dégagent une puissance et un feeling dus au chant émouvant et profond de Irene Scruggs ainsi qu'à son guitariste qui utilise avec merveille le slide et qui pourrait être selon certaines sources James
"Kokomo" Arnold.
            Irene tourne et enregistre ensuite avec le pianiste Little Brother Montgomery mais elle abandonne progressivement la scène et la musique pour des raisons inconnues. Et à la fin des années 1930, elle quitte les Etats Unis en compagnie de sa fille Baby Leazar (qui se produisait avec sa mère sur scène dès l'âge de neuf ans) pour s'installer à Paris puis à Londres. Après la guerre, elle participe à plusieurs émissions radiophoniques pour la BBC mais se consacre surtout à manager sa fille, la danseuse Baby Scruggs qui connaît un énorme succès dans les années 1950 avec des spectacles "exotiques" et
sexy.
            Irene Scruggs décède à Trèves en Allemagne le 20 juillet 1981 et son œuvre enregistrée (qui pour elle était sans doute secondaire par rapport à ses performances sur scène) mérite amplement une réévaluation.
                                                                       Gérard HERZHAFT


           
Irene Scruggs is one of the best and unfortunately not very well known among the so-called Female Blues Singers from the 1920's. And she has a much more down home and rural feel that most of her colleagues who came (like her) from the Vaudeville Theatres. She has recorded several deep blues masterpieces like the all-time classic The Voice of the Blues.
            Irene was born probably Nolan(d) (or maybe Smith) in Lamont (Ms), Bolivar County on 7 December 1901. One knows nothing of her childhood. She is first mentioned by jazz pianist Mary Lou Williams as a renowned young singer and dancer at the Saint Louis Vaudeville theatres around 1919-20. Irene will effectively tour the Vaudeville circuit and this is probably where she was noticed by pianist and producer Clarence Williams who gave her her first studio experience on 30 April/ 1st May 1924.
            She has to wait two years to record again (April 1926) this time with two of her own penned blues and backed by no other that King Oliver and his band! She certainly enjoys some commercial success with this record for she records again the two same titles but this time accompanied only by guitar (the great Lonnie Johnson) and piano in a much more mainstream blues feel.
            After that, she will record extensively the following years under her name as well as several nicknames for contractual reasons (Chocolate Brown, Dixie Nolan) backed by some of the best blues musicians of the decade, particularly Blind Blake with whom she toured, sharing the stage as a successful risqué duo!
            And in August 1930 she records her greatest session at Richmond's Indiana studios for the Gennett label. This time the feeling is particularly down home with a powerful moving vocal by Irene and the sublime guitar part (with slide) probably (as some sources declare) played by James "Kokomo" Arnold.
            Irene records a last session with pianist Little Brother Montgomery and she tours the USA with him the following years, reportedly stealing the show with her sexy risqué act. But she progressively gives up music and finally leaves the United States with his young daughter Baby Leazar Scruggs (who danced on stage with her mother since she was nine years old) for Europe, settling in Paris then London. After the war, Irene Scruggs took part of several radio broadcastings, particularly for the BBC but mostly managed her daughter career. Baby Scruggs enjoys an enormous success as a go-go exotic dancer during the 1950's all over Europe.
            Irene Scruggs dies in Trier (Germany) on 20 July 1981 and her recording works (that was for her very secondary to her stage career) certainly deserves a strong revaluation.
                                                                       Gérard HERZHAFT

Irene Scruggs, vcl; Clarence Williams, pno. New York City, 30 April-1 May 1924
01. Everybody's blues
02. Why he left me I don't know
03. Cruel Papa but a good man to have around
04. My daddy's calling me
Irene Scruggs, vcl; King Oliver, crt; Kid Ory, tb; Albert Nicholas, clt/s-sax; Luis Russell, pno; Bud Scott, bjo; Paul Barbarin, dms. Chicago, Ill. 23 April 1926
05. Home town blues
06. Sorrow Valley blues n°1
Irene Scruggs, vcl; Lonnie Johnson, g; DeLoise Searcy, pno. Saint Louis, Mo. 2 May 1927
07. Lonesome Valley blues
08. Sorrow Valley blues n°2
Irene Scruggs, vcl; Johnny Hodges, pno/vcls; g; g. Memphis, Tn. 28 september 1929
09. Worried love I & II
Irene Scruggs, vcl; Blind Blake, g/vcls. Grafton, Wisc. 26-28 May 1930
10. Stingaree man blues
11. Itching heel
12. You've got what I want
13. Cherry Hill blues
14. Married man blues
Irene Scruggs, vcl; prob. James "Kokomo" Arnold, g; Norman Ebron, pno. Richmond, In. 30 August 1930
15. The voice of the blues
16. You've got what I want
17. If you want to give me some
18. My back to the wall
19. Borrowed love n°1
Irene Scruggs, vcl; Little Brother Montgomery, pno. Grafton, Wisc. September 1930
20. Good grinding
21. Borrowed love n°2
22. Must get mine in front
23. Back to the wall

This is a repost from public demands with new links.

9 commentaires:

  1. Ce commentaire a été supprimé par l'auteur.

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  2. Thanks, Gerard, for this superb collection by a very fine singer, unduly neglected as you rightly say, but an excellent set of recordings.

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  3. How do I download this, please? Also the other two. Thanks in advance. Trevor.

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    1. Cf the new links in the comments section of my last post Ladies sing the blues ,1-3

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  4. New links for those are there
    https://mega.nz/file/sRgCCaSZ#XV2PQ6GIxzpk4sH0iegBSNMKXTNhk_u9ZEG4AxFl6XI
    OK?

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