ALEC SEWARD
Cet excellent chanteur et guitariste né le 6 mars 1901 à Newport News en Virginie est venu très tôt à New York (à la fin de 1923), à un moment où l'impact du blues d'inspiration rurale était alors très faible dans la "Grande Pomme". Contrairement à de nombreux autres, Seward ne s'est jamais fondu dans la scène du blues jazzy et du R&B new-yorkais qui s'est développée. Mais il est demeuré fidèle au blues traditionnel de la ceinture du tabac où il avait grandi et appris à jouer. L'énorme succès de Blind Boy Fuller a évidemment beaucoup marqué Alec Seward qui utilisera à satiété le style de Fuller.
Seward est un des premiers bluesmen noirs à s'intégrer dans le mouvement folk progressiste qui est parti de New York et de Washington dans les années 1930 auprès de musicologues et d'activistes pour qui le blues noir était une forme de folk song comme les autres. Il rencontre ainsi tous les Seeger, Woody Guthrie, Cisco Houston qui le feront enregistrer avec eux et le présenteront souvent dans leurs émissions de radio. En même temps, Seward fait équipe avec Louis Hayes (un bon chanteur-guitariste originaire de Caroline). Il enregistre entre 1944 et 1946 avec Hayes un nombre de très belles faces en duo vocal et instrumental sous le nom de Jelly Belly & Guitar Slim, The Blues Kings ou The Back Porch Boys.
Hayes, à l'exception de quelques titres pour Apollo, ne retrouvera plus les chemins des studios et disparaîtra on ne sait quand ni où. Seward, lui, peaufine son blues auprès de Brownie Mc Ghee (il se dit qu'il a été un élève de l' école "du blues" qu'avait ouverte Brownie à Harlem!), son frère Sticks Mc Ghee, Champion Jack Dupree, Leroy Dallas, Sonny Terry et tous ceux qui émargent à ce country blues new yorkais plus ou moins souterrain et marginal mais qui n'en demeurera pas moins vivace durant plusieurs décennies.
La guitare expressive et bluesy de Seward va à merveille avec son timbre de voix, embrumé et laconique, et ses compositions sont souvent fortes bien que son titre le plus célèbre (Late one Saturday evening) est dû à la plume de Big Bill Broonzy. Alec retournera sporadiquement dans les studios. On le trouve en 1953 avec Sonny Terry pour une brillante séance du label Elektra qui le voit chanter sur quatre titres.
Il lui faudra attendre encore douze ans de plus pour le voir graver un album pour le label Bluesville, cette fois en compagnie de l'harmonica de Larry Johnson, un talent alors jeune et prometteur de la scène newyorkaise.
Bien que très malade, Seward continuera à se produire sporadiquement dans différents clubs folk mais son affection l'empêchera de s'éloigner trop de son domicile newyorkais et il devra hélas refuser l'offre d'une tournée européenne ce qui, n'en doutons pas, aurait fait beaucoup pour élargir son audience. Il décède à New York le 11 mai 1972.
Gérard HERZHAFT
Alec Seward was born 6 May 1901 at Newport News (Va) and was already a good guitarist when he came to New York in the mid-20's. Unlike many of the bluesmen coming to live in New York City, the black music scene being then essentially jazz oriented, Alec always played only his acoustic blues (music being not for him his main job), more and more influenced by the huge commercial success of Blind Boy Fuller's records, particularly on his many lowdown deep blues.
During the early post war years, Alec Seward was part of the New York folk revival, meeting Moses Asch, Alan Lomax and playing, recording and broadcasting with Pete Seeger, Woody Guthrie or Cisco Houston... During the same time, he also created a blues duo with another East Coast bluesman Louis Hayes from Carolina with whom he recorded between 1944 and 1946 some vocal and instrumental duets under several nicknames (Jelly Belly & Guitar Slim, The Blues Kings, The Back Porch Boys). Here are included only the tracks from those sessions where Seward is the sole singer.
Hayes will only record a couple of tracks for the Apollo label before vanishing into obscurity while Seward befriended with Brownie McGhee & Sonny Terry (he was said to be a student of the short lived Brownie's School of the Blues!). Seward recorded four excellent tracks with Sonny Terry in 1953, particularly the gripping Big Bill Broonzy penned Late one Saturday evening where his expressive and very bluesy guitar playing blends in perfectly with his smoky and laconic voice.
Although he played regularly in house parties, folk clubs and on some radios, Alec would have to wait another twelve years to record a whole album for the Bluesville label, this time backed by a then young promising bluesman Larry Johnson (who plays harp behind Alec). But very ill, Alec won't be able to tour Europe in the late 1960's. He died in New York 11 May 1972.
Gérard HERZHAFT
ALEC SEWARD
Complete Recordings 1947-65
Alec Seward, vcl/g; Louis Hayes, g. New York City, september 1947
01. Big hip mama
02. King Kong blues
03. Friday the 19th blues
04. Be kind blues
Alec Seward, vcl/g; Louis Hayes, g. New York City, 1948
05. Don't leave me all by myself
06. Railroad blues
07. Bad acting woman
08. Early morning blues
09. Hard luck blues
10. Why oh why
Alec Seward, vcl/g; Louis Hayes, g. Baltimore, MD. 1949
11. I've been dreaming
Alec Seward, vcl/g; Sonny Terry, hca. New York City, december 1953
12. Late one saturday evening
13. Little Annie
14. Down in the bottom
15. Hard luck blues
Alec Seward, vcl/g; Larry Johnson, hca. New York City, 1965
16. Big hip mama
17. Evil woman blues
18. Going down slow
19. Sweet woman
20. Some people say
21. Creepin' blues
22. I made a mistake in love
23. Piney woods
24. Late saturday evening
25. Let a good thing do
ALEC SEWARD/ Complete Recordings 1944-65 (re-post and new links)
RépondreSupprimerhttps://mega.nz/file/iNQyTA6Q#JSDrjxazAwmGErD0Ef2apqBzwZlv0N7CyPMkBmTTSes
OK?
super merci Gerard
RépondreSupprimerBBB
Hi, I think, there were much more Alec Seward recordings published (also with Sonny Terry):
RépondreSupprimerhttps://www.allmusic.com/album/sonny-terry-his-mouth-harp-mw0000668857
https://www.allmusic.com/album/the-back-porch-boys-mw0000219950
https://www.allmusic.com/album/late-one-saturday-evening-mw0000619908
https://www.allmusic.com/album/carolina-blues-mw0000858129
Not at all. On the december 1953 session with Sonny Terry, Alec sings only on the 4 titles featured here, he is just backing Sonny on guitar on all the other tracks. The same for the Back Porch Boys sessions with Louis Hayes. I have kept only the tracks where Seward is the solo or lead singer.
SupprimerSorry, then you are right in this sense. :-)
SupprimerNo problem kzsolt. The idea of a "session" discography can be a good one too for instance with original harp or guitar players like the two Sonny Boys or the two Walters or Otis Rush etc... But Alec Seward sounds to me a very interesting bluesman but a quite common Piedmont guitarist though he does very well the job behind Sonny or Louis Hayes. If you are interested, those albums must be not too hard to find elsewhere.
SupprimerThanks Mr. Herzhaft, another gem from the blogmeister of blues! stay safe Sir, lot of people would be blue if something happened to you.
RépondreSupprimerOtra joya.Muchas gracias
RépondreSupprimermerci beaucoup Gérard.
RépondreSupprimerDear Gerard, many thanks for fulfilling my request for re-up.
RépondreSupprimerBeyond much appreciated.
Thanks Gerard. I am going to do a FB post today on the anniversary of his death. May 11, 1972. :)
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