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lundi 16 novembre 2020

BLOWIN' IN THE SOUTH

 

BLOWING IN THE SOUTH

 

           


Une anthologie qui sort de l'ordinaire pour cette fois! Blues et Country Music ont, dans les Etats du Sud, toujours été très liés, pratiquement deux faces d'un même arbre musical. Les titres que nous proposons ici sont presque tous fortement ancrés dans le blues et joués à l'harmonica, bien que les musiciens soient des noms connus surtout dans la Country Music.

            On commence avec une séance - jamais rééditée - réalisée par le bluesman Jerry Mc Cain à Nashville en 1962, entouré de certains des musiciens de studio les plus réputés d'alors, notamment le grand guitariste Grady Martin, le saxophoniste Boots Randolph, le pianiste Floyd Cramer et même les Anita Kerr's singers qui représentaient alors le prototype du Nashville Sound. Mc Cain est parfaitement à l'aise dans ce contexte et nous donne plusieurs instrumentaux juteux à souhait qu'il serait dommage de laisser dans l'ombre.

             Barefoot Beefus est devenu presque une icône du mouvement dit "popcorn" et bien des chroniques (notamment sur la Toile) en parlent encore comme d'un bluesman noir. On a parfois avancé l'idée qu'il s'agissait du chanteur de Country Mack Vickery mais on a aujourd'hui la certitude que Beefus était un pseudonyme (afin de vendre vers le public afro-américain) pour le chanteur et guitariste de Rockabilly Al Jones dont nous joignons ici son succès Loretta, réalisé quelques années auparavant.

             Il n'est plus nécessaire de présenter Billy Lee Riley (1933-2009), un des grands créateurs du Rockabilly. Après ses célèbres séances pour Sun, Billy a joué et enregistré jusqu'à sa mort. Guitariste, chanteur, compositeur, arrangeur (il a arrangé et produit un des plus gros succès du blues You don't love me par Willie Cobbs), Billy a gravé de nombreux titres à l'harmonica et certains sous le nom de Lightnin' Leon qui, pendant très longtemps, fut considéré par la critique - notamment britannique - comme un bluesman noir.

             


Enfin, l'harmoniciste Jimmie Riddle est surtout connu pour avoir joué durant des décennies dans l'orchestre de Roy Acuff. Il n'a gravé sous son nom qu'une poignée de titres, notamment cet album de 1963 avec l’excellent guitariste Grady Martin, qui permettent d'apprécier ses talents d'harmoniciste.

                                                           Gérard HERZHAFT

 

            We are exploring some new territories with this post, where through harmonica led titles, Country Music meets the blues, two Southern genres that, in fact, are nothing but two branches of the same tree.

           


We start with Jerry Mc Cain's Nashville 1962 session that, to my knowledge, has never been reissued. We find Jerry at ease among some of the main musicians of the so-called Nashville Sound of the day: guitarist Grady Martin, sax-player Boots Randolph, piano pounder Floyd Cramer and even the Anita Kerr's Singers! Jerry delivers some very juicy harmonica numbers that are certainly too good to be forgotten.

            Barefoot Beefus was (and still is when you read some articles on the Web) for a long time considered a mysterious black bluesman. Some sources have then suggested he was Mack Vickery, a noted Country Musician but it is now well established that Barefoot Beefus was only a nickname (to sell towards black audiences) for white Rockabilly singer Al Jones (we have here also included Al's main hit, the excellent Loretta).

           


Rockabilly pioneer Billy Lee Riley (1933-2009) also recorded for the Rita label under different names, like Lightnin' Leon, a piece so downhome that most of the blues critics thought he was a black bluesman. Guitarist, singer, composer, arranger (he produced and arranged one of the most popular blues riffs of all time with You don't love me by Willie Cobbs), Billy was also an excellent harp player.

            At last, harmonicist Jimmie Riddle is mostly known for having played in Roy Acuff's band for years. But he has also recorded some tracks under his own name – particularly this album from 1963 - where one can appreciate his blowing talents.

                                               Gérard HERZHAFT

 

Les Rolls Royce de l'harmonica se trouvent sur Harmonicaland 

The Rolls Royces of the harmonica are at Harmonicaland





BLOWING IN THE SOUTH

Jerry Mc Cain, vcl/hca; Grady Martin, g; Henry Strzelcki, g; Joe Perkins, tpt; Boots Randolph, t-sax; Floyd Cramer, pno/og; bs; dms; Anita Kerr's singers, vcls. Nashville, Tn. December 1962

01. Red top

02. Twist 62

03. Jet stream

04. Popcorn twist

05. Run back home

06. Turn the lights on popeye

Al Jones, vcl/g; band. Nashville, Tn. 1959

07. Loretta

Al Jones (Barefoot Beefus), vcl/g; prob. Charlie Mc Coy, hca; band. Nashville, Tn. 1966

08. Go ahead on baby

09. Barefoot Beefus

Al Jones (Barefoot Beefus), vcl/g; band. Nashville, Tn. 1967

10. Hold on

11. Well, looka here

Billy Lee Riley (as Lightnin' Leon), vcl/g/hca; Larry Mohoberac, pno; Roland Janes, bs; Jimmy Van Eaton, dms. Jimmy Van Eaton, dms. Memphis, Tn. 1960

12. Reposession blues

13. Dark muddy bottom

Billy Lee Riley, vcl/g/hca; Roland Janes, g; Jimmy Wilson, pno; Jimmy Van Eaton, dms. Memphis, Tn. 1962

14. Honey girl

15. Long gone

16. Memphis blues

17. Willie's tune

18. Arkansas Traveler

19. Buster's theme

Jimmie Riddle, hca; prob; Grady Martin, g; band. Nashville, Tn. 12 December 1963

20. Coon hound

21. John Henry

22. Colombus Stockade blues

23. Careless love

24. Sally Goodin’

25. Bill Bailey

26. Stoney Point

27. Little Brown jug

28. Wildwood flower

29. Arkansas traveler

 

15 commentaires:

  1. BLOWING IN THE SOUTH
    https://mega.nz/file/TNgxSKhY#OZHWvxpzaZNoMgsQtNf7Jmg2xUWn7mJYzh_w_80oEmw
    OK? All feebacks are appreciated/ Tous les commentaires sont les bienvenus

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  2. This looks amazing. Many thanks, Gerard!

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  3. It seems like an excellent idea to me, two genres that are not mutually exclusive

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  4. Great post! A logical step!...It's easier said but not many did it! Congratulations, Gerard!

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  5. interesting timing as I am headed to Bristol, TN/VA this week to visit the Birthplace of Country Music Museum and where Jimmie Rodgers recorded his first sessions. From what I have read, he was the ultimate blues/country crossover musician. Thanks again for your efforts and music collection.

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  6. Certainly a very interesting collection and more lesser known performers. As always many thanks Gerard for making these rare recordings available to us.

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  7. Salut Gerard,merci a toi pour ce nouveau post.Garde-toi bien mon ami.

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  8. I've been asked about missing links of Chicago/The blues yesterday series. In fact, all the entries of those series still have valid links:
    All the volumes on this series have links still available.
    Volume 16:
    https://yadi.sk/d/FqNKoWo5oNZLr
    Volume 17:
    https://yadi.sk/d/Jr7rR7WXqXtiY
    Volume 18:
    https://yadi.sk/d/dr-K4VskuHd3n
    Volume 19:
    https://yadi.sk/d/Etg51ovy3KfrGp
    Volume 20:
    https://yadi.sk/d/1jWOtOfE3KZvYE
    Volume 21:
    https://yadi.sk/d/a-3q06tG3RaBak
    Volume 22:
    https://yadi.sk/d/uUvYvGWE3WZa2k

    Grab them while it lasts

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  9. Thank you, Gerard! Enjoyed this last post. Incredible good music. All the ebst!

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  10. Bonne idée ce crossover! Merci du partage, Gérard

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  11. Thank you once again and infinitely for all of your fine archival preservation work, Gérard. Always appreciated.

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  12. Thanks for this nice compilation. Yes, it all comes out of the same melting pot.

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  13. Strangely my copy of the Jimmy Riddle LP has "Listen to the mockingbird" instead of "Coon hunt". Praguefrank's Riddle discography at http://countrydiscography.blogspot.com/search/label/Riddle%20Jimmy
    lists "Mockingbird" so I wonder where "Coon hunt" came from ? They are clearly different tunes.

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