KING KARL/ LOUISIANA SWAMP MUSIC
(updated and revised)
Avec King Karl, nous retournons en Louisiane pour un genre entre blues, rock, pop, cajun etc... communément appelé Swamp Pop et dont Bernard Jolivette (dit King Karl) est l'un des indiscutables créateurs.
Bernard naît à Grand Coteau le 22 décembre 1931. En musique, son mentor est son oncle John Abes, pianiste et accordéoniste renommé de la musique La La qu'on peut considérer comme l'ancêtre du Zydeco. Bernard Jolivette apprend le saxophone, la guitare mais se concentre sur son chant et commence à se produire en public à Beaumont (Texas) en 1949 au sein de divers orchestres dont celui de Lloyd Price.
La musique ne le nourrissant pas, Jolivette s'installe à Lake Charles et travaille dans le bâtiment. Après un service militaire en Corée, il revient en 1955 à Grand Coteau où il s'associe avec le guitariste Guitar Gable (Gabriel Perrodin) pour former les Swingmasters qui deviendront les Musical Kings avec Bernard comme chanteur/arrangeur et principal compositeur sous le nom de King Karl ainsi que Fats Perrodin (le frère de Gable) à la basse et du grand Clarence "Jockey" Etienne à la batterie. La renommée de ce groupe est bientôt telle qu'ils tournent sans cesse.
King Karl alimente le répertoire (il a la réputation de composer un titre en quelques minutes) de l'ensemble et en 1956 puis 1957, Gable et Karl enregistrent à Crowley pour l'infatigable J.D. Miller les morceaux les plus plébiscités de l'orchestre comme Congo Mumbo (adapté en fait de Frankie and Johnnie), Irene, Cool, calm and collected, This should go on forever ou Life problem qui montent aussi dans les Hit Parades locaux et, pour certains, nationaux. Ces titres sont repris ou réarrangés par quantité d'artistes comme Johnnie Allan, Rod Bernard, Lonnie Brooks (Guitar Jr), Jimmy Clanton... et sont devenus des classiques de la musique louisianaise.
Miller pense tant de bien des Musical Kings qu'ils deviennent quelque temps l'orchestre-maison qui accompagne presque tous les artistes lors de nombreuses séances d'enregistrement!
Quand en 1960, Guitar Gable part dans l'armée, Clarence Etienne passe dans le grand circuit du R&B et bientôt de la Soul (Solomon Burke, Joe Simon). King Karl, lui, va enregistrer à Nashville sous le nom de Chuck Brown puis pour divers labels mais sans beaucoup d'impact. Il est bientôt obligé de travailler dans la sécurité à Lafayette pour faire vivre sa famille.
Affligé d'un asthme sévère, Karl décide de quitter le climat humide de la Louisiane du Sud pour s'installer dans l'Arizona en 1992 où il vivra en dehors de la musique avant d'être redécouvert par l'excellent harmoniciste Bob Corritore qui le refera tourner et enregistrer.
King Karl décède le 7 décembre 2005 à Mesa (Arizona).
Gérard HERZHAFT
Let's go back to South Louisiana, this time for a ride with King Karl (Bernard Jolivette), one of the true creators of the so-called Swamp Pop, mixture of blues, rock, pop, Cajun and almost whatever you think of!
Born in Grand Coteau on December, 22nd, 1931, Bernard is musically influenced by one of his uncle, accordion player John Abes, locally renown as a La La (ancestor of the Zydeco) master. Even learning to play guitar and saxophone, Bernard prefers to concentrate himself on singing and composing songs, having learned to write music. In 1949, he tries his luck in Beaumont (Tx) and plays with several bands, including Lloyd Price's. But he has to make a real living as a construction worker in Lake Charles before being drafted and sent to Korea.
When back in Grand Coteau in 1955, he join forces with another young ambitious musician, Guitar Gable (Gabriel Perrodin) and launch the Musical Kings, a band with Gable's brother, Fats Perrodin on bass and the great Clarence "Jockey" Etienne on the drums. For the Musical Kings, Bernard Jolivette becomes King Karl and is the singer, arranger and prolific composer of the band (he is able to write and arrange a new song in a couple of minutes!). The Musical Kings gain quickly a strong following and they record in Crowley for J.D. Miller in 1956-57 most of their own favorite songs: Congo Mumbo (based on Frankie and Johnnie), Irene, Cool, calm and collected, This should go on forever, Life problem ... almost all becoming local Hits, sometimes climbing National charts and soon gaining the status of all-time standards of Louisiana Swamp Pop being recorded by a lot of artists (Johnnie Allan, Rod Bernard, Lonnie Brooks (Guitar Jr), Jimmy Clanton...)
Miller is so satisfied with Karl and Gable's group that he uses them as a houseband for numerous sessions. But when Gable is drafted in 1960, Clarence Etienne tries successfully his luck with big national R&B (and soon Soul) acts like Solomon Burke, Joe Simon... So King Karl records for several other labels (in Nashville under the pseudonym of Chuck Brown) but without much success. He has soon to take back a day job for a living before, always afflicted with a bad case of asthma, leaving the dampness of Louisiana swamps to Arizona in 1992. There he will live outside music before being rediscovered by harmonica ace Bob Corritore, soon on stage and recording again.
King Karl dies in his hometown of Mesa (Az) on 7th December 2005.
Gérard HERZHAFT
This article is largely based on Larry Benicevicz (Journal Blues Art) and John Broven (South to Louisiana).
A lot of thanks to Benoit Blue Boy and Rocky West for their help into gathering those tracks
KING KARL Discographie
King
Karl (Bernard Jolivette), vcl; Guitar Gable (Gabriel Perrodin), g; John Johnson, pno; Fats Perrodin, bs;
Clarence Etienne, dms. Crowley,
La. 1956
01. Life
problem
02. Congo Mumbo
03. Guitar
Rhumbo
04. Irene
King
Karl, vcl; Guitar Gable, g; Tal Miller, pno; saxes; Fats Perrodin, bs; Clarence
Etienne, dms. Crowley, La. 22 february 1957
05. Please
operator
06. This should
go on forever
King
Karl, vcl; Guitar Gable, g; Gabriel King, t-sax; Tal Miller, pno; John
Perrodin, bs; Clarence Etienne, dms. Crowley,
8 august 1957
07. Gumbo Mumbo
08. What's the
matter baby?
09. Walking in
the Park with Sally
10. Walking in
the Park I
11. Walking in
the park II
12. Have mercy
on me
13. It's hard
but it's fair
14. Cool calm
and collected
King
Karl, vcl; Guitar Gable, g; Lionel Torrence, t-sax; Gabriel king, t-sax; Tal
Miller, pno; John Perrodin, bs; Clarence Etienne, dms; Lazy Lester, perc. Crowley, La.
1958
15. Goodbye
baby
16. Goodbye
whiskey I
17. Goodbye
whiskey II
18. Mary Lou
19. Long way
from home
King
Karl, vcl; Guitar Gable, g; horns; Fats Perrodin, bs; Clarence Etienne, dms. Crowley, La.
10 march 1959
20. So in need
of someone
I knew it was love
21. Baby come
home to Papa
King
Karl (as Chuck Brown), vcl; band. Crowley, La.
1962
22. Lead me to
lover's land
23. Hard times
at my door
24. Oh! No love
25. Out of
darkness
The moon without you
King
Karl, vcl; band. Lafayette,
La. 1966
26. Everybody's
feeling good
27. Blues for
men
28. Got the
fever child
King
Karl, vcl; band. Lafayette,
La. 1968
29. Do you like
to see me cry?
30. Just
because
31. When I
leave here
I've never been so wrong
Watchbird
KING KARL/ Louisiana Swamp Music (updated and revised)
RépondreSupprimerhttps://mega.nz/file/eUhjFCyB#GrOup_oqqDIMwmgVV7EEGgyWrQ9yCmnr1sUrJSg4Vy8
OK?
Merci, Gerard!!!
RépondreSupprimerTYVM Gerard
RépondreSupprimerMerci !
RépondreSupprimerThank Gerard! :)
RépondreSupprimerThis is too cool.
RépondreSupprimerMore Blues For Men From Your Good Soul !
RépondreSupprimerThanks For Sharing.
Dank je wel.
RépondreSupprimerMuchas gracias
RépondreSupprimerOnce again, a super duper collection. Thank you.
RépondreSupprimerBarclay Tofte has another very interesting and a little bit different discography of King Karl
RépondreSupprimerhttps://www.mediafire.com/file/kw7s9s30xej9hir/King+Karl.pdf/file
Thanks to Barclay