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dimanche 16 mai 2021

KING KARL/ Louisiana Swamp Music

 


KING KARL/ LOUISIANA SWAMP MUSIC
(updated and revised)


            Avec King Karl, nous retournons en Louisiane pour un genre entre blues, rock, pop, cajun etc... communément appelé Swamp Pop et dont Bernard Jolivette (dit King Karl) est l'un des indiscutables créateurs.
            Bernard naît à Grand Coteau le 22 décembre 1931. En musique, son mentor est son oncle John Abes, pianiste et accordéoniste renommé de la musique La La qu'on peut considérer comme l'ancêtre du Zydeco. Bernard Jolivette apprend le saxophone, la guitare mais se concentre sur son chant et commence à se produire en public à Beaumont (Texas) en 1949 au sein de divers orchestres dont celui de Lloyd Price.
            La musique ne le nourrissant pas, Jolivette s'installe à Lake Charles et travaille dans le bâtiment. Après un service militaire en Corée, il revient en 1955 à Grand Coteau où il s'associe avec le guitariste Guitar Gable (Gabriel Perrodin) pour former les Swingmasters qui deviendront les Musical Kings avec Bernard comme chanteur/arrangeur et principal compositeur sous le nom de King Karl ainsi que Fats Perrodin (le frère de Gable) à la basse et du grand Clarence "Jockey" Etienne à la batterie. La renommée de ce groupe est bientôt telle qu'ils tournent sans cesse.
            King Karl alimente le répertoire (il a la réputation de composer un titre en quelques minutes) de l'ensemble et en 1956 puis 1957, Gable et Karl enregistrent à Crowley pour l'infatigable J.D. Miller les morceaux les plus plébiscités de l'orchestre comme Congo Mumbo (adapté en fait de Frankie and Johnnie), IreneCool, calm and collectedThis should go on forever ou Life problem qui montent aussi dans les Hit Parades locaux et, pour certains, nationaux. Ces titres sont repris ou réarrangés par quantité d'artistes comme Johnnie Allan, Rod Bernard, Lonnie Brooks (Guitar Jr), Jimmy Clanton... et sont devenus des classiques de la musique louisianaise.

            Miller pense tant de bien des Musical Kings qu'ils deviennent quelque temps l'orchestre-maison qui accompagne presque tous les artistes lors de nombreuses séances d'enregistrement!
            Quand en 1960, Guitar Gable part dans l'armée, Clarence Etienne passe dans le grand circuit du R&B et bientôt de la Soul (Solomon Burke, Joe Simon). King Karl, lui, va enregistrer à Nashville sous le nom de Chuck Brown puis pour divers labels mais sans beaucoup d'impact. Il est bientôt obligé de travailler dans la sécurité à Lafayette pour faire vivre sa famille.
            Affligé d'un asthme sévère, Karl décide de quitter le climat humide de la Louisiane du Sud pour s'installer dans l'Arizona en 1992 où il vivra en dehors de la musique avant d'être redécouvert par l'excellent harmoniciste Bob Corritore qui le refera tourner et enregistrer.
            King Karl décède le 7 décembre 2005 à Mesa (Arizona).
                                                                       Gérard HERZHAFT

            Let's go back to South Louisiana, this time for a ride with King Karl (Bernard Jolivette), one of the true creators of the so-called Swamp Pop, mixture of blues, rock, pop, Cajun and almost whatever you think of!
            Born in Grand Coteau on December, 22nd, 1931, Bernard is musically influenced by one of his uncle, accordion player John Abes, locally renown as a La La (ancestor of the Zydeco) master. Even learning to play guitar and saxophone, Bernard prefers to concentrate himself on singing and composing songs, having learned to write music. In 1949, he tries his luck in Beaumont (Tx) and plays with several bands, including Lloyd Price's. But he has to make a real living as a construction worker in Lake Charles before being drafted and sent to Korea.
            When back in Grand Coteau in 1955, he join forces with another young ambitious musician, Guitar Gable (Gabriel Perrodin) and launch the Musical Kings, a band with Gable's brother, Fats Perrodin on bass and the great Clarence "Jockey" Etienne on the drums. For the Musical Kings, Bernard Jolivette becomes King Karl and is the singer, arranger and prolific composer of the band (he is able to write and arrange a new song in a couple of minutes!). The Musical Kings gain quickly a strong following and they record in Crowley for J.D. Miller in 1956-57 most of their own favorite songs: Congo Mumbo (based on Frankie and Johnnie), IreneCool, calm and collectedThis should go on foreverLife problem ... almost all becoming local Hits, sometimes climbing National charts and soon gaining the status of all-time standards of Louisiana Swamp Pop being recorded by a lot of artists (Johnnie Allan, Rod Bernard, Lonnie Brooks (Guitar Jr), Jimmy Clanton...)
            Miller is so satisfied with Karl and Gable's group that he uses them as a houseband for numerous sessions. But when Gable is drafted in 1960, Clarence Etienne tries successfully his luck with big national R&B (and soon Soul) acts like Solomon Burke, Joe Simon... So King Karl records for several other labels (in Nashville under the pseudonym of Chuck Brown) but without much success. He has soon to take back a day job for a living before, always afflicted with a bad case of asthma, leaving the dampness of Louisiana swamps to Arizona in 1992. There he will live outside music before being rediscovered by harmonica ace Bob Corritore, soon on stage and recording again.
            King Karl dies in his hometown of Mesa (Az) on 7th December 2005.
                                               Gérard HERZHAFT
This article is largely based on Larry Benicevicz (Journal Blues Art) and John Broven (South to Louisiana).
A lot of thanks to Benoit Blue Boy and Rocky West for their help into gathering those tracks


 

KING KARL Discographie

King Karl (Bernard Jolivette), vcl; Guitar Gable (Gabriel Perrodin), g; John Johnson, pno; Fats Perrodin, bs; Clarence Etienne, dms. Crowley, La. 1956

01. Life problem

02. Congo Mumbo

03. Guitar Rhumbo

04. Irene

King Karl, vcl; Guitar Gable, g; Tal Miller, pno; saxes; Fats Perrodin, bs; Clarence Etienne, dms. Crowley, La. 22 february 1957

05. Please operator

06. This should go on forever

King Karl, vcl; Guitar Gable, g; Gabriel King, t-sax; Tal Miller, pno; John Perrodin, bs; Clarence Etienne, dms. Crowley, 8 august 1957

07. Gumbo Mumbo

08. What's the matter baby?

09. Walking in the Park with Sally

10. Walking in the Park I

11. Walking in the park II

12. Have mercy on me

13. It's hard but it's fair

14. Cool calm and collected

King Karl, vcl; Guitar Gable, g; Lionel Torrence, t-sax; Gabriel king, t-sax; Tal Miller, pno; John Perrodin, bs; Clarence Etienne, dms; Lazy Lester, perc. Crowley, La. 1958

15. Goodbye baby

16. Goodbye whiskey I

17. Goodbye whiskey II

18. Mary Lou

19. Long way from home

King Karl, vcl; Guitar Gable, g; horns; Fats Perrodin, bs; Clarence Etienne, dms. Crowley, La. 10 march 1959

20. So in need of someone

I knew it was love

21. Baby come home to Papa

King Karl (as Chuck Brown), vcl; band. Crowley, La. 1962

22. Lead me to lover's land

23. Hard times at my door

24. Oh! No love

25. Out of darkness

The moon without you

King Karl, vcl; band. Lafayette, La. 1966

26. Everybody's feeling good

27. Blues for men

28. Got the fever child

King Karl, vcl; band. Lafayette, La. 1968

29. Do you like to see me cry?

30. Just because

31. When I leave here

I've never been so wrong

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