Nombre total de pages vues

lundi 18 septembre 2017

THE FRANKIE & JOHNNY STORY

THE FRANKIE & JOHNNY STORY

        
           
Contrairement à ce que l'on croit souvent, les folk songs américains ne sont de loin pas tous issus de très vieilles traditions colportées à travers l'espace (d'Europe en Amérique) et les générations pour enfin être enregistrées au XXème siècle.
            Une très grande partie de ce qu'on appelle folk songs (et beaucoup de blues) provient en fait entièrement ou en partie des ateliers d'écriture (Thomas Harms, Whitmark & Sons), notamment ceux situés à New York au cœur de Manhattan sur la 28ème Rue, entre Broadway et la 6ème Avenue. Pour décrire la cacophonie qui règne dans ce quartier à cause de tous les musiciens, particulièrement les pianistes, qui jouent en même temps des airs différents au fur et à mesure qu'ils les composent, le journaliste Monroe Rosenfeld appellera ce quartier "Tin Pan Alley (l'artère des poêles à frire) à la fin du XIXème siècle.
            Des centaines de compositions sortent chaque mois de ces ateliers afin d'alimenter les innombrables théâtres de Vaudeville (en fait le Music Hall) qui prospèrent un peu partout sur le territoire des Etats Unis. Ces chansons sont diverses et multiples et relatent souvent des faits divers qui ont défrayé la chronique et dont les gens ont entendu parler. Paroles et musique serviront à souligner le sketch joué qui retrace l'accident, la catastrophe, l'exploit ou l'épisode sanglant que tout le monde connaît mais que personne n'a pu voir (pas de TV à l'époque!)
            Frankie and Johnny ou Frankie and Johnnie ou encore Frankie and Albert raconte un épisode véritable survenu le 15 octobre 1899 à Saint Louis (au 212 Target Street). Ce matin là, une afro-américaine Frankie Baker (1876-1952) abat son amant Allen (plus connu en tant qu'Albert) Britt, un jeune homme de 17 ans (!) de plusieurs balles dans l'abdomen parce que celui-ci l'avait ostensiblement trompée avec une reine de danse d'un soir, Nelly Bly. A son procès, Frankie Baker soutint qu'elle n'avait fait que se défendre, Albert Britt l'ayant attaquée avec un couteau à cran d'arrêt. Elle et son avocat plaidèrent si bien sa cause que, contre toute attente, et sous les applaudissements du tribunal y compris les jurés, Frankie fut acquittée!
            Quelques semaines après ce faits divers retentissant qui fait la une des journaux à travers tous les Etats Unis, le chanteur populaire de Saint Louis Bill Dooley compose un Frankie killed Allen qui, de fil en aiguille, et à travers de nouveaux enjolivements des textes et de la mélodie devient Frankie and Johnny, une composition copyrightée en 1904 par Hughie Cannon, un professionnel de Tin Pan Alley qui avait déjà signé plusieurs standards dont Bill Bailey et qui contient le désormais célèbre refrain "He done her wrong"...
            Le succès de ce thème est tel que plusieurs variantes surgissent les années suivantes tel Bill, you done me wrong (1908) par deux compositeurs professionnels Frank & Bert Leighton qui en 1912 la modifieront substantiellement pour en faire le Frankie and Johnny avec les versets et l'allusion à Nelly Bly que nous connaissons jusqu'à aujourd'hui.
            En 1925, Frankie and Johnny figurent dans le célèbre recueil de Dorothy Scarborough On the trail of Negro Folksongs ainsi qu'en 1927 dans The American Songbag de Carl Sandburg. Ce dernier trace l'origine de ce morceau bien avant le milieu du XIXème siècle, sans qu'on en ait la moindre preuve tangible.
            Quoi qu'il en soit, le morceau a un tel succès qu'après plusieurs éditions en livret pour chant et piano, Frankie and Johnny parait sur disque dès 1919 par Al Bernard et sera ensuite enregistré par plus de 300 artistes, Blancs et Noirs, dans les domaines de la pop, du jazz, du blues, de la Country Music, du Rock... de Frank Crumit et Lead Belly à Elvis Presley, Yvonne De Carlo et Stevie Wonder, en passant par Mississippi John Hurt, Jimmie Rodgers, Dinah Shore, Burl Ives, Louis Armstrong, Count Basie, Duke Ellington, Dave Brubeck, Big Bill Broonzy, Johnny Cash, Doc Watson, Charlie Patton, Bob Dylan, Sam Cooke, Lonnie Donegan, Jerry Lee Lewis, Gene Vincent, Van Morrisson....
            Frankie and Johnny a aussi inspiré de nombreux films depuis Her Man (1930), Frankie and Johnny (1936 avec Helen Morgan), Frankie and Johnny (1966 avec Elvis Presley) jusqu'à Frankie and Johnny de 1991 avec Al Pacino et Michelle Pfeiffer. La chanson, elle, a été interprétée dans quantité de films, des westerns aux comédies musicales!
            Enfin, le célèbre metteur en scène John Huston a écrit en 1930 un spectacle de marionnettes Frankie and Johnny, entièrement basé sur les interviews qu'il avait conduites à Saint Louis avec Ms Frankie Baker et le voisin et ami d'enfance de Albert Britt, Richard Clay!
            Quant à Ms Frankie Baker, après son acquittement triomphal, elle a continué de longues années à vivre dans le quartier de Saint Louis où elle avait aimé Albert Britt, assistant longtemps incrédule à l'immense retentissement de son meurtre. Elle essayera plusieurs fois et toujours en vain de recevoir une part des juteux droits d'auteur de la chanson, des disques et des films, fera plusieurs fois l'objet de reportages dans la presse locale et nationale, sera sollicitée par la ville de Saint Louis pour codiriger des visites touristiques sur les lieux du drame. Plus âgée, elle quittera Saint Louis pour Portland où elle décède en 1952.
Mrs Frankie Baker showing where she shot her unfaithfull lover. 1936, Saint Louis, Mo
                                                                       Gérard HERZHAFT

            Unlike what is widely acknowledged, American Folk Songs are not always coming from folk traditions which would have been carried through space (from Europe to America) and generations. A lot of folk songs (and many many blues songs as well) come in fact directly from nineteenth century writing workshops like Thomas Harms' or Whitmark & Sons, situated in Manhattan, New York on the 28th Street between Broadway and Sixth Avenue, an area that reporter Monroe Rosenfeld will call "Tin Pan Alley" because of the ceaseless noise generated by dozens of pianist composers who were working there. Thousands of songs poured over the years from those workshops to supply fresh songs to innumerable Vaudeville Theatres and their constant new shows. Very often, those songs had to deal with news items (crashes, murders, great performances, disasters...) that were widely known across the country but that no one had actually seen (no TV or smartphones at that time!)
           
Frankie and Johnny or Frankie and Johnnie or Frankie and Albert tells a true drama that occurred on 15 October 1899 at Saint Louis, 212 Target Street. This early evening, a young African-American woman Frankie Baker (1876-1952) took her gun and shot to death her very young (17!) lover Allen (better known as Albert) Britt because he had conspicuously cheated her with a one night dance queen Nelly Bly! During her trial, Frankie Baker and her very wise lawyer demonstrated that Frankie was in fact in self defence because Albert who had anyway a very bad reputation first tried to assault her with a knife! Against all odds, Frankie Baker was acquitted under the applauses of the audience and even of the jury!
            A few weeks after the trial, a local Vaudeville singer Bill Dooley composed a song, Frankie killed Allen which evolved quickly to become Frankie and Johnny, a song first copyrighted in 1904 by Tin Pan Alley's pro Hughie Cannon who added the famous chorus line He done her wrong...
            The enormous success of the song can be witnessed by the many versions copyrighted the following years, particularly Frank and Bert Leighton's Frankie and Johnny from 1912 with the usual now well known lines and the appearance of Nelly Bly on the song. In 1925, Frankie and Johnny is listed in Dorothy Scarborough's On the trail of Negro Folksongs and in 1927 in The American Songbook by Carl Sandburg who searched also previous possible versions of this theme.
            Whatever, Frankie and Johnny was/is a huge hit everywhere, becoming a standard recorded by several hundreds of performers, Blacks and Whites, in pop, jazz, blues, Country Music, Rock from the first recorded version Frankie and Johnny in 1919 by Al Bernard to Elvis Presley and Van Morrisson through Frank Crumit, Lead Belly, Yvonne De Carlo, Stevie Wonder, Mississippi John Hurt, Jimmie Rodgers, Dinah Shore, Burl Ives, Louis Armstrong, Count Basie, Duke Ellington, Dave Brubeck, Big Bill Broonzy, Johnny Cash, Doc Watson, Charlie Patton, Bob Dylan, Sam Cooke, Lonnie Donegan, Jerry Lee Lewis, Gene Vincent and dozens others!
            Frankie and Johnny has also generated several plays, novels, films like Her Man (1930), Frankie and Johnny (1936 with Helen Morgan), Frankie and Johnny (1966 with Elvis Presley) until Frankie and Johnny from 1991 with Al Pacino and Michelle Pfeiffer. While the song itself was featured in dozens of movies, musicals, westerns or whatsoever!
            In 1930, the young and upcoming filmmaker John Huston created a puppet play Frankie and Johnny based upon the interviews he made in Saint Louis with the real Frankie, Mrs Baker as well as Albert's childhood friend, Richard Clay!
            As for Mrs Frankie Baker, after her trial, she stayed in the Saint Louis area where the murder had occurred. She witnessed unbelievingly for a long time the huge backwash of her story. She will try several times but with no results to get some parts of the enormous copyrights the songs, the films, the plays had generated. She will anyway be interviewed several times by local and national newspapers and radio stations and will even be part of a regular tour of Saint Louis where she was showing and explaining to visitors where, why and how the famous incident had occurred! As she was getting older, she left Saint Louis for Portland where she died in 1952.
                                                                       Gérard HERZHAFT


01. AL BERNARD: Frankie & Johnny
Al Bernard, vcl; The Kansas City Jazz Boys, band. New York City, June 1919
02. FRANK CRUMIT: Frankie and Johnny
Frank Crumit, vcl; Paul Biese, t-sax & Trio. Chicago, Ill. 1921
03. MAMIE SMITH:  Frankie blues
Mamie Smith, vcl; Her Jazz Hounds, band. Johnny Dunn, cnt; tb; Buster Bailey, clt; Leroy Parker, vln; Phil Worde, pno; Harry Hull, bb; dms. New York City, 22 February 1921
04. HAZEL MEYERS: Frankie blues
Hazel Meyers, vcl; Bob Fuller, clt; Louis Hooper, pno. New York City, July 1924
05. BESSIE SMITH: Frankie blues
Bessie Smith, vcl; Robert Robbins, vln; Irving Johns, pno. New York City, 8 April 1924
06. HARVEY BROOKS: Frankie and Johnnie
Harvey Brooks, pno; Paul Howard, clt/a-sax; band. Hollywood, Ca. 1924
07. FRANK CRUMIT: Frankie and Johnnie
Frank Crumit, vcl; band. New York City, 1927
08. NICK NICHOLS: Frankie and Johnny I & II (The shooting scene/ The Courtroom Scene)
Nick Nichols, vcl; Alex Moore, pno; Blind Norris, g. Dallas, Tx. 5 December 1929
09. MISSISSIPPI JOHN HURT: Frankie
John Hurt, vcl/g Memphis, Tn. 14 February 1928.
10. RILEY PUCKETT: Frankie and Johnny
Riley Puckett, vcl/g; Clayton McMichen, fdl; acc. Atlanta, Ga. 4 November 1929
11. CHARLIE PATTON: Frankie and Albert
Charlie Patton, vcl/g. Grafton, Wisc. October 1929
12. DARBY & TARLTON: Frankie Dean (1930)
Tom Darby, vcl/g; Jimmie Tarlton, vcl/st-g. Atlanta, Ga. 16 april 1930
13. MAE WEST: Frankie and Johnny
Mae West, vcl; Manny Klein, tpt; Tommy Dorsey, tb; Jimmy Dorsey, clt; Joe Venuti, vln; Joe Meresco, pno; Dick McDonough, g; Artie Bernstein, bs; Larry Gomar, dms. New York City, February 7, 1933.
14. LEAD BELLY: Frankie and Albert
Huddie Leadbetter, vcl/g. Wilton, Conn. February 1935
15. ALABAMA BOYS: Frankie & Johnny (1940)
ALABAMA BOYS: Jerry Byler, fdl; Jimmy Hall, fdl; Carl Rainwater, st-g; Zip Coffman, e-g; Chuck Adams, pno; Ebb Gray, bjo; ted Adams, bs. Tulsa, Ok. 1940
16. BIG BILL BROONZY: Frankie and Johnny
Big Bill Broonzy, vcl/g. New York City, c. 1955
17. RUSTY BRYANT: Frankie and Johnnie
Rusty Bryant, t-sax; Hank Marr, pno; Paul Weeden, g; Ike Isaacs, bs; Taylor Orr, dms. New York City, October 1955
18. CHARLIE FEATHERS: Frankie and Johnny
Charlie Feathers, vcl/g; Stan Kessler, st-g; Jerry Huffman, g; Johnny Black, bs; Jimmy Swords, dms. Memphis, Tn. 31 January 1956
19. PAUL CLAYTON: Frankie
Paul Clayton, vcl/g. New York City, 1956
20. RENE HALL: Frankie and Johnny
Rene Hall, g; band. Los Angeles, Ca. 1958
21. BOBBY STEWART: Frankie and Johnny
Bobby Stewart, t-sax; Gene Simmons, g; Carl Simmons, g; Joe Baugh, bs; Fred Below, dms. Chicago, Ill. 1960
22. FURRY LEWIS: Frankie and Johnny
Furry Lewis, vcl/g. Memphis, May 1961
23. MANCE LIPSCOMB: Frankie was a good woman
Mance Lipscomb, vcl/g. Los Angeles, Ca. 9 July 1961
24. SAM COOKE: Frankie and Johnny
Sam Cooke, vcl; Barney Kessel, g; Rene Hall, g; Billy Preston, og; Ray Johnson, pno; Cliff White, bs; Ed Hall, dms. Los Angeles, Ca. February 1963
25. DAVE VAN RONK: Frankie's blues
Dave Van Ronk, vcl/g. New York City, May 1963
26. JIMMY ANDERSON: Frankie & Johnnie
Jimmy Anderson, vcl/hca; Eugene Dozier, g; Andrew Taylor, g; Oscar Hogan, dms. Crowley, La. 1963
27. TURNER (Tom): Frankie, Johnnie and Albert
Tom Turner, vcl/g. Colombus, Ms. 1967
28. MERLE HAGGARD: Frankie and Johnny
Merle Haggard, vcl/g; Roy Nichols, g; Glen Campbell, g; Ralph Mooney, st-g; Jerry Ward, bs; Jim Gordon, dms. Hollywood, Ca. 22 January 1969

Cet article engendre beaucoup d'intérêt. N'oubliez donc pas celui que j'avais écrit sur "House of the Rising Sun"
This article generates a lot of interest. So, don't forget to read the one I wrote about "House of the Rising Sun"


dimanche 3 septembre 2017

JIMMY "T-99" NELSON


 JIMMY "T-99" NELSON


            
Jimmy "T-99" Nelson n'a eu qu'une courte période de succès et, malgré une œuvre de premier plan, est rarement cité parmi les grands "blues shouters".
            Né à Philadelphie le 7 avril 1919 (bien que la date de 1928 soit aussi parfois avancée!), d'un père saxophoniste de jazz, Jimmy décide très jeune de mener une vie de trimardeur, louant ses bras ici et là aussi bien dans le bâtiment que dans l'agriculture.
            C'est en 1941 qu'il se fixe finalement à Oakland et commence à fréquenter les très nombreux clubs de jazz de cette ville alors bourgeonnante d'une activité industrielle intense liée à la guerre. C'est au Blues After Hours Show d'Avery Parrish qu'il entend, fasciné, Big Joe Turner, ose aller le voir dans sa loge et profite de ses conseils pour devenir lui aussi un blues shouter!
            Les années suivantes, il réussit à devenir le chanteur attitré de plusieurs orchestres de jazz et R&B, notamment John Jacquet (le frère d'Illinois) et du trompettiste Windy Morgan grâce auquel il fait ses débuts discographiques dans le plus pur style de Big Joe Turner. Mais c'est son court séjour dans l'orchestre de Lionel Hampton pour quelques semaines d'une tournée sur la Côte Ouest qui va lui procurer son seul gros succès commercial. Lionel, en effet, lui demande de composer des blues originaux pour les enregistrer avec lui et Jimmy Nelson compose T-99 blues qui sera finalement gravé en 1951 avec le Peter Rabbit Trio (de son vrai nom Walter Grimes) avec l'excellent guitariste Junior Simmons. L'année suivante, Meet me with your black dress on monte aussi dans les Hit Parades et Jimmy désormais "T-99" Nelson fait partie des tournées nationales les plus prestigieuses de R&B, jouant jusqu'à l'Apollo Theatre de Harlem et le Howard Theatre de Washington, en compagnie de Roy Milton, Percy Mayfield, Joe Liggins ou Louis Jordan.
            Malheureusement, cette période faste ne durera pas plus de deux ans et dès 1955, Nelson cherche des engagements à New Orleans (il apparaît au Dew Drop Inn) puis à Houston où il se fixe et se marie. Bien qu'il apparaisse régulièrement dans les clubs de la ville, Nelson vit surtout de son travail d'ouvrier du bâtiment. En 1970, alors qu'il joue au Club Ebony, il est contacté par le producteur Roy Ames pour lequel il enregistre la matière de plusieurs albums qui ne paraîtront que des années plus tard.
            Ce n'est que à la fin des années 1990 qu'il est "redécouvert", retrouve la scène, les studios - il enregistre deux beaux albums pour Bullseye et Nettie Marie et effectue des tournées en Europe. Il décède à Houston le 29 juillet 2007.
            Tous nos remerciements à Hartmut Münnich et Red Rooster pour leur aide considérable.
                                                                                   Gérard HERZHAFT

            Jimmy "T-99" Nelson has only enjoyed a short period of success and despite his first rate works, he is rarely cited among the main blues shouters.
            Born in Philadelphia on April 7th, 1919 (1928 is sometimes suggested!) from a father who plays jazz saxophone, Jimmy quits his family at an early age and hoboes through the USA, making a living as a construction worker or a fruit picker. He finally settles in Oakland in 1941 with a steady job in a big plant and spends his spare time in the numerous jazz clubs of this burgeoning city. This is when watching the regular Avery Parrish's Blues After Hours Show that he hears and meets, utterly hooked by him, Big Joe Turner. This is Joe who gives some singing lessons to Jimmy, encouraging him to try his luck in the musical field.
            The following years, Jimmy Nelson is the blues singer of several local jazz and R&B bands, namely John Jacquet's (Illinois' brother) and trumpet player and bandleader Windy Morgan with whom he makes his recording debuts in 1947. But it's his short stay - for some West Coast gigs - with Lionel Hampton's band that will be decisive for his career. Lionel tells him he would like to record with him when returning to California and so asks him to compose some original material for this forthcoming session. So, Jimmy writes T-99 blues but, Hampton never giving any sign, Nelson records in 1951 this title (and a whole session) backed by vibraphonist/pianist Peter Rabbit (Walter Grimes) and his trio with the excellent Junior Simmons on guitar. T-99 blues is almost an instant hit, followed by Meet me with your black dress on. For a short while, Jimmy "T-99" Nelson (as he is named from now on) takes part of some of the most successful R&B touring shows that brings him from Coast to Coast to the Apollo Theatre in Harlem and Howard Theatre in Washington, alongside great acts as Roy Milton, Percy Mayfield, Joe Liggins or Louis Jordan.
            Unfortunately those lucky days don't last more than a couple of years, all the other Jimmy's excellent recordings failing to go anywhere. And Nelson drifts again from town to town, singing with local bands in New Orleans and finally settling in Houston where he marries and holds a steady job as a construction worker while appearing sporadically in local clubs. In 1970, while singing at the Club Ebony he is approached by producer Roy Ames for who he waxes several great sessions which will be issued only two decades after!
            This is during the late 1990's that, while making an appearance with his friend Grady Gaines, that he is "rediscovered", records two excellent albums for Bullseye and Nettie Marie, stars on several big festivals, tours Europe. He dies in Houston on 29 July 2007.
            Many thanks to Hartmut Münnich and Red Rooster for their invaluable help.
                                                                                   Gérard HERZHAFT


JIMMY NELSON
Complete Recordings 1947-70
Jimmy Nelson, vcl; Pat Patterson, t-sax; Windy Morgan, tpt; Cedric Heywood, pno; Johnny Ingram, bs; Ferdinand Caldwell, dms. Oakland, Ca. 1947
01. Streamlined baby
02. Ridin' Hi
03. The red light gotta go
04. Jubudy (vcl: Windy Morgan)
Jimmy Nelson, vcl; band. Oakland, Ca. 1948
05. My civil rights
06. Rock heart blues
Jimmy Nelson, vcl; Johnny Ingram, bs; band. Oakland, Ca. 1949
07. Baby child
08. The cats creep at midnight
09. Jail house love
Jimmy Nelson, vcl; Peter Rabbit (Walter Grimes), pno/vib; Junior Simmons, g; Robert Jackson, bs. Oakland, Ca. juin 1951
10. T-99 blues I
11. T-99 Blues II
12. Raindrop blues
13. Fine little honeydripper
14. Sweetest little girl I
15. Bad habit blues I
Jimmy Nelson, vcl; Maxwell Davis, t-sax; Jim Jackson, b-sax; Willard Mc Daniel, pno; Harold Grant, g; Charles Hamilton, bs; Jese Sailes, dms. Los Angeles, Ca. 7 mars 1952
16. Bad habit blues II
17. Big eyed brown eyed girl of mine
18. Little rich girl
19. Sweetest little girl II
20. Little Miss Teasin' Brown
21. Right around the corner
Jimmy Nelson, vcl;Maxwell Davis, t-sax; Bumps Myers, t-sax/b-sax; Willard Mc Daniel, pno; Irving Ashby, g; Chuck Norris, g; Ted Brinson, bs; Chuck Blackwell, dms. Los Angeles, Ca. septembre 1952
22. Second hand fool
23. Big mouth
24. Meet me with your black dress on
25. Married men like sport
Jimmy Nelson, vcl;Maxwell Davis, t-sax; Bumps Myers, t-sax; Clyde Dunn, b-sax; Willard Mc Daniel, pno; William Edwards, g; Charles Hamilton, bs; Jesse Sailes, dms. Los Angeles, Ca. 15 septembre 1953
26. Mean poor girl
27. Cry hard luck
Jimmy Nelson, vcl; band. Houston, Tx. 13 janvier 1955
28. Free and easy mind
29. Great big hunk of man
Jimmy Nelson, vcl; band. Berkeley, Ca. 1956
30. The wheel
31. She moves me
Jimmy Nelson, vcl; band. Houston, Tx. 27 octobre 1957
32. Mr Big wheel
Jimmy Nelson, vcl; band. Los Angeles, Ca. 12 juillet 1960
33. Unlock the door
34. I sat and cried
35. Last time around
36. She's my baby
Jimmy Nelson, vcl; band. Houston, Tx. 7 octobre 1963
37. What was I supposed to do (as All Boy)
38. She was good to me
39. Tell me who
40. Sweet sugar daddy
41. Her last bye bye
42. I'll be ready
Jimmy Nelson, vcl; band. Houston, Tx. 26 mai 1965
43. Slow down blues
44. I don't cry easy
45. Split the scene
46. Stay away from my shack
47. I said no
Jimmy Nelson, vcl; Ralph Hamilton, tpt; Conrad Johnson, a-sax; Arnett Cobb, t-sax; Clarence Hollimon, g; Pete Mays, g; Larry Lambert, bs; Carl Lott, dms. Houston, Tx. 10 mai 1970
48. Hot Tamale man
49. Too weak to work
50. No knocking time
51. Slow down blues I
52. Working woman
Jimmy Nelson, vcl; Calvin Owens, tpt; Arnett Cobb, t-sax, Jimmy Ford, a-sax; Charles Dancye, kbds; Clarence Hollimon, g; Chris Holzhaus, g; Larry Lambert, bs; Ronny Wynne, dms. Houston, Tx. 14 mai 1970
53. No one woman on my mind
54. Crazy door bell
55. Country wedding


jeudi 24 août 2017

COUNTRY JIM BLEDSOE: SHREVEPORT COUNTRY BLUES

COUNTRY JIM BLEDSOE/ SHREVEPORT COUNTRY BLUES



           
Shreveport est une de ces villes moyennes sans âme que l'on trouve si souvent aux Etats Unis. Elle fait partie de l'Etat de Louisiane mais, sa position sur la Red River, à l'extrême nord de l'Etat la fait économiquement et culturellement appartenir davantage à l'Est du Texas ou au Sud de l'Arkansas. Fondée en 1815 par Henry Miller Shreve, un explorateur originaire du New Jersey, Shreveport n'a été longtemps qu'une bourgade agricole. En 1906, la découverte des riches gisements de pétrole du Caddo, un lac voisin, a complètement changé la ville. L'arrivée de nombreux migrants de l'Est des Etats Unis ainsi que d'Europe Centrale a achevé de donner à Shreveport sa configuration et son atmosphère actuelles.
            Ce que nous connaissons du Shreveport "down-home" blues grâce aux disques le définit comme un style local original, entre le blues du Mississippi et celui du Texas. Lonnie Johnson a aussi visiblement exercé une forte influence sur ce style, en particulier les disques qu'il a gravés en compagnie de Texas Alexander. Ce Shreveport blues a sans doute été largement façonné par Jesse Thomas dont les disques semblent s'être bien vendus et qui était une des vedettes locales. Jesse a accompagné Texas Alexander, Blind Lemon Jefferson et gagnera la Californie après la guerre. Son jeu de guitare jazzy mais économique, épars et précis a influencé quantité de guitaristes, notamment son neveu Lafayette Thomas que nous avons présenté en détail dans ce blog.
Il faut aussi remarquer que John Lee Hooker a constamment affirmé n'avoir été influencé que par son beau-père, Willie Moore, un travailleur saisonnier originaire de Shreveport. Hooker est, à nos oreilles, largement ancré dans la tradition guitaristique de cette région nord-Louisiane, même si son chant passionné et véhément révèle bien sûr les influences du Delta.
            L'afflux de travailleurs pour l'industrie du pétrole induit la création en 1948 du Louisiana Hayride, un show live et radiodiffusé sur le modèle du Grand Ole Opry de Nashville. Le Louisiana Hayride (où se produiront régulièrement Hank Williams et Elvis Presley) fait vraiment de Shreveport une ville "musicale". Les compagnies de disques commencent à affluer, prêtes à signer les premiers un contrat avec une vedette en devenir. A Shreveport même, les musiciens de country, Webb Pierce et Tillman Franks créent Pacemaker, un label indépendant. Stan Lewis, un immigré juif italien, s'installe à Shreveport, attiré par l'activité de la ville. Lewis s'occupe d'abord de commerce dans le quartier noir de la ville (un bazar, une confiserie). Mais il s'avise des désirs et des goûts musicaux d'une clientèle qui a de l'argent. Il monte ainsi un magasin de disques, devient le distributeur attitré local puis régional de plusieurs labels indépendants (notamment Specialty) dont il fait une intense publicité sur KWKH, avant de créer ses propres compagnies - Jewel, Ronn, Paula...
Les quelques bluesmen "down home" enregistrés après la guerre à Shreveport démontrent que le style de blues régional, notes éparses, chant souvent récitatif, swing intense est très caractéristique de cette cité.
Country Jim Bledsoe est un fantastique bluesman au chant impassible, au jeu de guitare économique mais très rythmique. Il était un chanteur et guitariste de rues et il enregistre pour PaceMaker (le label de Webb Pierce et le seul 78t de blues de ce label) en 1949 sous le nom quelque peu mystérieux de Hot Rod Happy et termine en 1951 pour Specialty (Stan Lewis) puis par Imperial. Avenue breakdown comme Old River blues (le nom d'un lac près de la ville) et Hollywood boogie avec une référence au quartier noir de Shreveport Mooretown (qui comprend une artère appelée Hollywood) démontre à l'évidence que Bledsoe était vraiment un résident de Shreveport dont il connaissait bien les lieux importants.
Country Jim Bledsoe aurait été signalé vivant dans le quartier de Cedar Grove à Shreveport vers 2003.
            Un grand merci à Chris et John pour leur exceptionnelles aide à propos de la riche scène musicale de Shreveport et on ne peut que recommander leur excellent blog http://shreveportsongs.blogspot.fr/
                                                           Gérard HERZHAFT

            Founded in 1815 by Henry Miller Shreve, an explorer from New Jersey, Shreveport has for a long time been nothing more than a small town. Until the discovery of Lake Caddo's oil fields in 1906. Quickly, Shreveport enjoyed a strong economic and demographic boom, with a labor influx from other US States with many black workers from Southern States as well as a lot of migrants from Central Europe.
            Shreveport emerged as an important center for black music during the 1910s-20s with an entertainment district (St Paul's Bottoms and the Blue Goose area) where one could hear local favorites like Lead Belly, Oscar Woods, Will Ezell, Black Ace, Eddie Shaeffer and the major influence of the Thomas Brothers, Willard "Ramblin" and Jesse who recorded quite extensively from the 1920's to - for Jesse - the 1990's! Jesse who backed Texas Alexander and Blind Lemon Jefferson, frequent visitors to Shreveport, will settle in California after WWII and teach guitar to his nephew Lafayette Thomas whose guitar style, strongly based on Jesse's, would influence a lot of West Coast bluesmen as well as B.B. King who will even take personal lessons from him!
            Anyway, this Shreveport blues is made of sparse notes, a recitative way of singing, intense swing and owes certainly a lot to the Thomas Brothers but also to the very popular records Texas Alexander did with Lonnie Johnson playing a striking single string guitar accompaniment. Among those "Shreveport bluesmen" is a certain Willie Moore who never recorded on his own but who greatly influenced his stepson John Lee Hooker who will always claim a major debt to Willie.
            The post war years saw another oil boom and with the creation of the Louisiana Hayride, the main competitor to the Grand Ole Opry (with Hank Williams and after that Elvis Presley as favorites of the show!), Shreveport hosted several new record companies like the tiny Pacemaker (where started to record Webb Pierce). Stan Lewis, an Italian migrant, owned a shop in the black district before launching his own record labels like Jewel, Ronn, Paula. From the early 1950's, Stan started to record a lot of local musicians among them Country Jim Bledsoe, a noted blues street singer.
            Country Jim Bledsoe has recorded only a handful of tracks but all are very worthwhile. As a noted seemingly popular Shreveport street singer during the immediate post-war years, Bledsoe adds a lot to our knowledge of the Shreveport blues style. Little is still known about Bledsoe and we neither even know his dates of birthday nor of death. Through listening to his compositions, he seemed to have been a GI somewhere in the Pacific and he knows very well the streets and places of Shreveport as Avenue breakdown, Hollywood boogie and Old river blues (the name of a lake in this city) testify. He recorded fifteen gripping and wonderfully down-home titles between 1949 and 1951. As late as 2003, Jim Bledsoe was told (by Soul singer Reuben Bell) as still living into the Cedar Grove area.
            A lot of thanks to Chris and John for their exceptional help about Shreveport musical scene and Country Jim's whereabouts. They run a top notch blog http://shreveportsongs.blogspot.fr/
                                                           Gérard HERZHAFT


COUNTRY JIM BLEDSOE
The Complete Recordings
Country Jim, vcl/g; bs; dms. Shreveport, La. October 1949
01. Hot Rod boogie
02. Worried blues
Country Jim, vcl/g; bs; dms. Shreveport, La. January 1950
03. Avenue breakdown
04. Philippine blues
05. Sad and lonely
06. Good looking woman
07. Plantation blues
08. Rainy morning blues
Country Jim, vcl/g; bs. Shreveport, La. April 1950
09. I’ll take you back baby
10. Old river blues
Country Jim, g; Pete Mc Kinley, vcl; bs. Shreveport, La. April 1950
11. Don't want me blues
Country Jim, vcl/g; dms. Shreveport, La. November 1951
12. Dial 110 blues
13. Hollywood boogie
14. One thing my baby likes
15. Stormin' and rainin'




dimanche 25 juin 2017

HARMONICA SLIM (Travis Blaylock)

HARMONICA SLIM (Travis Blaylock)
Complete Recordings

           
Aujourd’hui bien oublié, Travis Blaylock a cependant connu durant les années 50 un certain succès commercial sous le nom de Harmonica Slim, ce qui lui a notamment valu d’être le seul Harmonica Slim sur le marché, les autres comme James Moore devant abandonner leur surnom Harmonica Slim pour celui de Slim Harpo et Richard Riggins (qui fera plusieurs très bons disques pour Fedora sous ce sobriquet) gardant son vrai patronyme.
            Travis Leonard Blaylock est né le 21 décembre 1934 à Douglassville, une bourgade de la frontière du Texas et de l’Arkansas, frontière que ses parents franchissent quelques années plus tard afin de s’installer dans la plus grande ville qu'est Texarkana. C’est vers l’âge de douze ans que Travis Blaylock commence à jouer de l’harmonica sous l’influence de plusieurs voisins ainsi que des disques de John Lee "Sonny Boy" Williamson. Il chante et joue avec un groupe de gospel local, les Sunny South Gospel Singers.
            Il se lie d'amitié avec le guitariste Martin Fulson (le frère de Lowell) et ils forment bientôt un petit groupe qui anime une émission radiophonique hebdomadaire sur la station KCMC de Texarkana.
            En 1949, Travis gagne Los Angeles et s'intègre très vite à l'importante et très vivace scène du blues et du R&B de cette époque, faisant notamment partie de l'orchestre de Lowell Fulson et Lloyd Glenn. Il enregistre d'abord comme harmoniciste de plusieurs séances de blues et de R&B californiens avant de fonder, sous le nom de Harmonica Slim, son petit orchestre qui comprendra aussi souvent le superbe pianiste Lloyd Glenn. Slim enregistre enfin en vedette une douzaine de titres entre 1954 et 1960 qui mélangent avec bonheur l'inspiration rurale du blues de la frontière texane avec des sons et des arrangements beaucoup plus sophistiqués qui dominent le R&B californien. Mary Helen et surtout You better believe it (qui pénètre dans le Top 100 R&B) sont de petits succès commerciaux qui permettent à Harmonica Slim de faire partie de grandes tournées de R&B qui sillonnent les Etats Unis, en compagnie de Lowell Fulson, Percy Mayfield, T-Bone Walker, Ray Charles, Pee Wee Crayton ou B.B. King.
            Mais les années 60 sont celles de vaches bien maigres pour Slim qui doit prendre un travail en usine pour vivre. A la fin de cette décennie, c'est T-Bone Walker qui le présente au producteur Bob Thiele qui accepte de lui faire enregistrer un album pour son label Bluestime en compagnie de musiciens de jazz et de R&B comme le saxophoniste Plas Johnson. Assez curieusement, Thiele qui a enregistré plusieurs fois George Smith trouve le jeu d'harmonica de Slim trop rural et "primitif" et décide que Smith au son bien plus urbain et jazzy tiendra la plupart des parties d'harmonica sur cet album, fort méconnu, mais qui possède de nombreuses qualités.
            Après le décès de son père en 1971, Harmonica Slim retourne s'occuper de sa mère à Texarkana. Il travaille comme pompiste mais joue régulièrement avec un orchestre local celui du guitariste Nelson Carson. Il enregistre avec eux pour Louis Guida en 1976 ses derniers titres dont certains demeurent inédits.

            Après la mort de sa mère, Harmonica Slim abandonne le blues, redevient Travis Blaylock, se tourne à nouveau vers le gospel et la religion. Il est même le Révérend de son église baptiste lorsqu'il décède le 16 juin 1984 à Texarkana.
            Merci à Pierre Monnery pour son aide
                                                                       Gérard HERZHAFT

Now well forgotten, Travis Blaylock however experienced during the 1950s some commercial success under the name Harmonica Slim, which even earned him to be the only Harmonica Slim on the market, forcing James Moore to abandon his Harmonica Slim nickname for Slim Harpo and Richard Riggins (who would make several very good albums for Fedora under this nickname later on) to keep his true surname. Travis Leonard Blaylock was born December 21, 1934 in Douglassville, a village of the Texas-Arkansas border, a border that his parents crossed a few years later to settle in the largest city of Texarkana. It was around the age of twelve that Travis Blaylock began playing the harmonica under the influence of several neighbors and the records of John Lee "Sonny Boy" Williamson. He sang and played with a local gospel group, the Sunny South Gospel Singers. He was a close friend with guitarist Martin Fulson (brother of Lowell) and they soon formed a small group who hosted a weekly radio show on station KCMC of Texarkana. In 1949, Travis moved to Los Angeles and integrated very quickly the important and very perennial scene of blues and R & B of that time, even becoming a part time member of the band of Lowell Fulson who included pianist Lloyd Glenn at that time. He recorded as a harmonica player with several West Coast sessions prior to founding, under the name Harmonica Slim, a small blues band which often included superb piano playing by Lloyd Glenn. During the 50's, Slim recorded a dozen titles between 1954 and 1960 that happily mixed Texas Country blues with arrangements much more sophisticated in the mould of the current R & B California sounds. "Mary Helen" and especially "You better believe it" (entering the Top 100 R & B) were small hits that allowed Harmonica Slim to be part of the great R & B tours crisscrossing the United States, in the company of Lowell Fulson, Percy Mayfield, T-Bone Walker, Ray Charles, Pee Wee Crayton and B.B. King. But the 1960s were lean years to Slim who had to take a job in the factory to make a living. At the end of the decade, T-Bone Walker brought Slim to producer Bob Thiele, who agreed to record a whole album for his label Bluestime in the company of jazz and R & B musicians like saxophonist Plas Johnson. Curiously enough, Thiele , (who recorded several times George Smith) found the style of Harmonica Slim too rural and "primitive" and decided to replace his blowing parts by those of Smith a much more urban and jazzy harpman that Slim. After the death of his father in 1971, Harmonica Slim returned to care for his mother at Texarkana. He worked in a gas station while playing regularly with the local band of guitarist Nelson Carson. He recorded with them for Louis Guida in 1976, some tracks remaining unissued.
            After the death of his mother, Harmonica Slim gave up the blues for good and was reborn Travis Blaylock, turned definitively to the gospel and the religion. He even became a Reverend of the local Baptist Church until his death on June 16, 1984 in Texarkana.
            Thanks to Pierre Monnery for his help
                                                           Gérard HERZHAFT

Depuis la première publication de cet article, plusieurs d'entre vous m'ont contacté en me donnant d'autres titres de Harmonica Slim qui ne se trouveraient pas dans cette "intégrale". Mais en fait, tous ces morceaux proviennent non pas de Travis Blaylock mais d'autres Harmonica Slim, en particulier Richard Riggins. Il y a deux autres musiciens au moins qui ont enregistré sous ce sobriquet: l'un dans les années 60 pour Blue Horizon, l'autre quelques titres live en 1985 en compagnie de Boogie Bill Webb. Ni l'un ni l'autre n'ont de rapport avec Blaylock qui est décédé en 1984 comme l'atteste la photo de sa pierre tombale.
Since I first posted this article, several readers have written to me giving tracks by Harmonica Slim that are not in this "complete recording works". Unfortunately, those are by other bluesmen taking the same nickname, particularly Richard Riggins who recorded quite extensively under this moniker during the 1990's. At least two other musicians have recorded under the Harmonica Slim nickname, (one for Blue Horizon, the other in 1985 three tracks live in New Orleans with Boogie Bill Webb). Neither of them are our man. Travis Blaylock died in 1984 and everything he has recorded is now here

THE COMPLETE HARMONICA SLIM
(Travis Blaylock)
Harmonica Slim, vcl/hca; band. Los Angeles, Ca. 1954
01. Thought I didn't love you
02. Going back home
Harmonica Slim, vcl/hca; J.D. Nicholson, pno; g; t-sax; bs; dms. Los Angeles, Ca. 20 février 1956
03. Mary Helen
04. Lonely hours
Harmonica Slim, vcl/hca; J.D. Nicholson, pno; band. Los Angeles, Ca. 30 juillet 1956
05. My girl won't quit me
06. You better believe it
07. Drop anchor
08. Do what you want to do
Harmonica Slim, vcl/hca; band. Los Angeles, décembre 1960
09. Buddah
10. I'll take love
11. You
12. Hard times
Harmonica Slim, vcl/hca; George Smith, hca; Plas Johnson, saxes; Artie Butler, kbds; Louis Shelton, g; David Walker, g; Max Bennett, bs; Abraham Mills, dms. Los Angeles, Ca. 1969
13. Stormy monday blues
14. Harmonica boogaloo
15. Tin Pan Alley
16. Love
17. That's all right
18. You better believe it
19. Things ain't what they used to be
20. Darling I love you
Harmonica Slim, vcl/hca; Nelson Carson, g; Travis Matthews, g; John Walton, bs; Frank Howard Jr, dms. Texarkana, Ak. 12 mai 1976
21. You better believe it


mardi 13 juin 2017

CHICAGO/ The Blues Yesterday/ Volume 20

CHICAGO/ The Blues Yesterday/ Volume 20

           
Ouvrons ce 20 ème volume de notre série "Chicago/ The Blues Yesterday" avec Jo Jo Williams le plus connu des bluesmen ici présents. Né le 7 octobre 1923 à Coahoma (Ms), fils d'un employé des chemins de fer, Joseph Eginger Williams a connu Son House et Willie Brown, a vécu ensuite à Memphis où, fréquentant les théâtres et les clubs de Beale Street, il apprend la guitare vers 1942 et gagne Chicago bien décidé à vivre de sa musique. Il forme son propre groupe les Blues Rockers, fait partie du Muddy Waters Junior Band, tourne en Californie avec Little Walter puis s'installe à Minneapolis où il animera la scène du blues avec Lazy Bill Lucas et Mojo Buford durant des années, enregistrant en sideman et sous son nom la poignée de titres ici rassemblés. Il décède à Minneapolis le 16 juin 2010, une figure éminente de la scène locale du blues.


            Nombre de groupes se sont nommés Chicago All Stars. Celui-ci est l'agrégation de vétérans de la scène du blues et du jazz de Chicago - le trompettiste Johnny Morton, les saxophonistes Sugarman Penigar et Oett "Sax" Mallard et le batteur omniprésent Armand Jump Jackson - qui après la guerre ont formé un ensemble de R&B qui a connu un certain mais bref succès à la fin des années 1940.

            Clara Morris (c. 1921 - 2007) est une superbe chanteuse d'inspiration immanquablement rurale qui, hélas, ne nous laisse qu'une très belle séance de 1941 dans laquelle elle est accompagnée de Lonnie Johnson et Blind John Davis. Elle a encore enregistré quelques mois plus tard avec Big Bill Broonzy une séance demeurée inédite. Comme beaucoup, sa carrière a été définitivement interrompue par la guerre. Elle semble s'être mariée avec un certain Mr Proctor et est décédée à Lake Forest (Illinois).

            Enfin, le chanteur Frank Butler (à ne pas confondre avec le batteur de jazz du même nom) a émargé à la scène de Chicago dans les années 1955-70, enregistrant une poignée de 45t pour de petits labels comme Chief, Space Age ou Great Scott, ses derniers morceaux montrant une évolution très nette vers la Soul. Je ne connais rien de sa vie et tous renseignements seront les bienvenus.

                                                                       Gérard HERZHAFT

Tous nos remerciements à Steve Wisner et Sir Shambling pour leur aide.

            Let's open this 20th opus of our "Chicago/ The Blues Yesterday" series with Jo Jo Williams, certainly the most well known artist of this comp. Born in Coahoma on 7th October 1923, Joseph Eginger Williams is the son of a railroad employee. At an early age, he has met Son House and Willie Brown, lived as a teenager in Memphis where, under the influence of the local Beale Street acts, he learned to play the guitar around 1942 and left to Chicago, well determined to make a living out of his music. He formed his own band, The Blues Rockers with which he recorded a handful of singles under his own name, was a staunch member of the Muddy Waters Junior Band, toured the West Coast with Little Walter... During the 1960's Jo Jo went to live to Minneapolis where alongside Lazy Bill Lucas and Mojo Buford he would be a revered figure of the local blues scene. Jo Jo died in Minneapolis 16 June 2010.

            Several groups named themselves Chicago All Stars. This one here is the temporary aggregation at the end of the 1940's of Chicago blues and Jazz veterans, namely trumpet player Johnny Morton, saxophonists Oett "Sax" Mallard and Sugarman Penigar as well as the ubiquitous drummer and bandleader Armand "Jump" Jackson.

         
Clara Morris (c. 1920-2007) is a first rate singer with a strong rural feel who, unfortunately, leaves only one striking 1941 session backed by Lonnie Johnson and Blind John Davis. She will record another session a couple of months later, this time with Big Bill Broonzy, that never was issued. Like many, her career has been cut short by the war and to our knowledge she never recorded again. She married to a Mr Proctor and died at Lake Forest, Illinois.

            At last, powerful singer Frank Butler (not to be confused with the jazz drummer of the same name) has been present on the Chicago blues scene during the years 1955-70, recording a handful of 45s for small local labels like Chief, Space Age or Great Scott, the last tracks in a more Soul vein. I unfortunately don't know anything more about his whereabouts and every piece of information would be most welcome.

                                                                       Gérard HERZHAFT

A lot of thanks to Steve Wisner and Sir Shambling for their invaluable help.

CHICAGO/ The Blues Yesterday/ Volume 20
JO JO WILLIAMS (Joseph Williams), vcl/g; Mojo Buford, hca; Lazy Bill Lucas, pno; Dave Myers, g; Sam Burton, dms. Cicero, Ill. 1959
01. Rock'n'roll boogie
02. Rock and roll can save your soul
03. All pretty women
04. Women's world
05. Davy Crockett's jingle bells
06. You can't live in this big world by yourself
Although the "Chicago ain't " Delmark album says that 05 & 06 are hitherto unissued titles, those two are in fact absolutely similar to 07 & 08 which were issued as an Atmic-H 45.
Jo Jo Williams, vcl/g; Little Smokey Smothers, g; Tommy Reader, a-sax; P.T. Hayes, hca; Elijah Jordan, bs; Robert Whitehead, dms. Chicago, Ill. 1959
07. Afro shake dance
08. You got to be loved
CHICAGO ALL STARS: Johnny Morton, tpt; Sax Mallard, a-sax/clt; Sugarman Penigar, t-sax; Bill Owens, pno; Elmer Ewing, g; Bali Beach, bs; Jump Jackson, dms. Chicago, 27 July 1947
09. Green light (vcl: Johnny Morton)
10. Hey hey big mama (vcl: Johnny Morton)
11. I love you mama (vcl: Sugarman Penigar)
12. No no baby (vcl: Sugarman Penigar)
Chicago All Stars, band. Same or Similar. Chicago, Ill. 26 December 1947
13. Are you getting married brother? (vcl: Cozy Eggleston)
14. Strange strange lover (vcl: Pro Mc Clam)
CLARA MORRIS, vcl; Lonnie Johnson, g; Blind John Davis, pno; Willie Mitchell, bs. Chicago, Ill. 27 March 1941
15. Cry on daddy
16. I stagger in my sleep
17. I'm blue daddy
18. Poker playing daddy
FRANK BUTLER, vcl; Cool Breeze (Joseph Bell), bs; band. Chicago, Ill. 1957
19. I can't believe it
Frank Butler, vcl; band. Chicago, Ill. 1965-66
20. Build a little house for you
21. How I feel about you
22. Someone outside
Frank Butler, vcl; band. Chicago, Ill. 1968
23. So many years
Frank Butler, vcl; band. Chicago, Ill. 1970
24. The love I need
25. If love don't change