SONNY BOY WILLIAMSON (Rice Miller)
The Complete Studio Sessions
The Complete Studio Sessions
Né
dans le Mississippi, fils illégitime de Millie Ford qui le prénomme Aleck, il
est élevé par son beau-père Mr Miller dont il prendra le nom. Son surnom de
"Rice" viendra du travail régulier qu'il effectue un temps dans les
rizières à la frontière de la Louisiane et du Mississippi. Quoi qu'il en soit,
Aleck Ford ou Rice Miller, préfère aux travaux agricoles la vie de musicien
itinérant. Il apprend l'harmonica et la guitare et vagabonde dans tout le Sud
dans les années 20, gagnant sa vie en jouant le blues et en racontant des
histoires, soit seul, soit au sein d'un medicine show, soit en compagnie
d'autres bluesmen comme Robert Johnson, Robert Jr Lockwood, Elmore James,
Robert Nighthawk ou Howlin' Wolf. Lorsqu'à partir de 1937, John Lee "Sonny
Boy" Williamson engrange succès sur succès avec ses disques pour Bluebird,
Rice Miller usurpe son identité, se faisant ainsi mieux payer dans les bars
locaux. Il réussit grâce à cela à devenir l'animateur régulier d'un programme
radiophonique diffusé depuis Helena dans l'Arkansas qu'il rendra célèbre, le
King Biscuit Show sponsorisé par la marque de farine "Sonny Boy"!
L'émission rend très populaire Rice Miller dans le Sud et des échos de ce
succès arrivent jusqu'à Chicago. Le vrai Sonny Boy tentera, pistolet à la
ceinture, de corriger l'imposteur. Mais en vain! La rencontre entre les deux
Sonny Boy n'aura jamais lieu.
Bien
qu'il ait toujours prétendu avoir fait des disques dès les années 20, Rice
Miller doit en fait attendre 1951 pour enregistrer ses premiers 78t pour le
label Trumpet, une vingtaine de grands blues: expressivité instrumentale,
capacité à créer en quelques secondes un climat tendre ou dramatique, ton
sarcastique qui insinue avec malice des compositions toujours originales,
emplies de verve et d'humour. Grand bluesman, poète satirique, la voix, le
texte et l'harmonica ne font qu'un. Ces qualités sont encore portées à la
perfection lorsque Sonny Boy signe, en 1955, un contrat avec les frères Chess.
Il enregistre alors à Chicago, entouré des meilleurs musiciens de la ville, une
des oeuvres les plus accomplies de l'histoire du blues: Don't start me to talkin', The key, Nine below zero, Checkin' upon my
baby, Cross my heart, Trust my baby, Bring it on home, Help me et des
dizaines d'autres magnifiques blues qui sont devenus des classiques du genre.
En 1963, cet harmoniciste habillé d'une tenue d'Arlequin et d'un chapeau haut
de forme, sorcier à la barbichette, illusionniste, grand raconteur de bobards
saisit à bras le corps le public européen au cours de la tournée de l'American
Folk Blues Festival et proclame son désir de s'installer à Londres. C'est le
coup de foudre. Il devient ainsi un des favoris de la scène bourgeonnante du
blues rock, enregistrant avec les Animals et les Yardbirds dont Eric Clapton
fait alors partie. Au cours de ce séjour en Europe, Sonny Boy "Rice
Miller" Williamson grave aussi au Danemark et en France trois merveilleux
albums semi acoustiques en compagnie de Memphis Slim.
Mais
le mal du pays est le plus fort. Sonny Boy n°2 rentre dans le Sud pour décéder
d'une crise cardiaque quelques semaines plus tard. Son oeuvre n'a cessé de
grandir avec le temps au point d'apparaître comme l'une des plus abouties de
l'histoire du blues. Son style d'harmonica, si personnel qu'il apparaissait a
priori inimitable, n'a en fait pas cessé d'inspirer des générations de
musiciens comme Junior Parker ou James Cotton.
Nous
avons rassemblé la totalité des titres enregistrés en studio par Rice Miller
sous son nom. Sont exclus, les titres "live" (AFBF, séances
londoniennes avec les Yardbirds ou les Animals) ainsi que les morceaux captés
dans des réunions privées en Europe ou d'après des programmes de radio.
Ce
recueil que nous proposons ici ne pourra certainement pas rester en ligne très
longtemps. Aussi si cela vous intéresse, profitez en rapidement.
Gérard
HERZHAFT
De nombreux lecteurs me demandent comment
ils pourraient témoigner de leur reconnaissance pour le travail fourni dans ce
blog qui est entièrement gratuit et bénévole. Si je dois répondre: achetez mon
dernier ouvrage sur le blues (PORTRAITS EN BLUES) en format Kindle (e-book
d'Amazon). Vous pouvez installer le système qui lit ce format sur n'importe
quelle tablette ou ordinateur sans problème. Ce faisant, vous allez me
permettre de sortir plus tard une édition papier.
Showman, barker, smooth talker and of course
bluesman supreme, this particular Sonny Boy - who borrowed his identity to the
famous bluesman John Lee "Sonny Boy" Williamson - created such a
mystery around him that it took the blues fans of the 60's (particularly the
British) sleuth talents to work out the truth from the fibs. And even now many
facts remain uncertain: for instance, when really was born our man? His
passport (and himself ) gave December 5th 1897 but others including his
relatives have given 1890, 1899, 1901.. And more recently even 1903 or 1912!!!...
That last date seems anyway hard to swallow for the man who appeared in Europe
in 1963-64 was certainly much older than that. But?
Born Aleck Ford, probably in Glendora, son of an
unmarried very young Millie Ford, he was raised by his stepfather, Mr Miller,
hence his "official" name Aleck Miller. His nickname Rice would come
from one of his regular work in the rice fields of Louisiana. Whatever, Aleck
Ford or Rice Miller learned the harmonica and the guitar at an early age and
decided to make a living as a travelling musician and showman, either alone or
among medicine shows that combed the Southern States during the 1930's. He
certainly knew and played with a lot of Mississippi and Arkansas bluesmen
Robert Johnson, Lockwood, Robert Nighthawk, Howlin' Wolf (whose sister he might
have married for awhile)... But when, after 1937, John Lee "Sonny Boy"
Williamson became one of the most famous bluesman and harp player of his time,
Miller took his identity, gaining much more gigs and even a radio programme from
Helena, the King Biscuit Show. It have been said that the real Sonny Boy
Williamson heard about the impostor and had even gone South with a gun to have
an explanation with him. But fortunately for us bluesfans the meeting never
occured...
Although he regularly said he recorded since the
1920's (and even behind Bessie Smith, no kidding.. and remind that we swallowed
all that!), Rice Miller made his recording debut in 1951 in Jackson (Ms) for
the Trumpet label, backed by Elmore James. Well promoted by Lillian Mc Murry
(owner of Trumpet) who liked quite much Sonny Boy, his records full of wry
humour and originality gained good sales and he waxed more than 20 titles during
the subsequent years.
But it will take 1955 and a contract with Chess with
superior backup musicians, studios and promotion for this Sonny Boy to record a
long string of masterpieces so well known today and striking examples of
classic Chicago blues of the 1950's: Don't
start me to talkin', The key, Nine below zero, Checkin' upon my baby, Cross my
heart, Trust my baby, Bring it on home, Help me and dozens of others.
In 1963, this "old man" with a goatee and
calling himself "The goat", dressed in a Harlequin suit and a top hat
was the true sensation of the annual American Folk Blues Festival throughout
Europe and stole every show with his showmanship, his harp wizardry, his
intriguing but warm personality and his snarky speeches. His influence on the burgeoning
European blues boom, particularly in England, was certainly as strong as
Muddy's or Wolf's. He then recorded two brilliant and mostly acoustic albums in
Denmark.
Although he sung he wanted to "make London his
home", he nevertheless went back to Helena, Arkansas just to die from a
heart attack on May, 25th 1965, leaving one of the most accomplished recorded
works of the Postwar blues.
We have here gathered for the first time all his studio
recordings. We have excluded the tracks he recorded live during the AFBF tours,
whether on this shows or with British groups like The Yardbirds or The Animals
as well as some tapes made while he was at private parties that have cropped up
here and there.
Those .mp3 uploaded files won't certainly be able to last
forever. So if you want it, grab it now.
Gérard
HERZHAFT
Sonny Boy (Rice Miller)
RépondreSupprimerCD A: https://mega.co.nz/#!s0YD3JqI!REpZKBvLAb9j12w1JjLNV-IXIaHmk9ihcwzS-HMMKTU
CD B: https://mega.co.nz/#!toQATbxT!6-5FyNimicnGGGuV7qhh0yu5ntPjzOLf9U9IMiX4jOY
CD C: https://mega.co.nz/#!tloF2AwL!edEyCtvZ2OPWxweimnYigMU9R-4bzgojAyi1iJOPBDQ
CD C2: https://mega.co.nz/#!9x4FDYIb!R-wB6s3zTauQssD26-x7k0QWpjz8TgKaUJEl1gAToLw
CD D: https://mega.co.nz/#!Z4pjHCyD!w_qfQtSrfZ4If2FCbDGwgMMWb9YX-oNi_Xi0XeombHE
CD E: https://mega.co.nz/#!VpAFWBxS!Z1MRUrIMPoRs-kTWjdJbbTgRISFC1y0Cw5zT-ELhLO8
CDF: https://mega.co.nz/#!Y4gRjAjL!ePPSX377f5Ugvk8nza3i1a9Y7RJEZJpkw-ifcyq4mhw
No zippys for those
OK?
Some of you seem to have problems with Mega. Whether the cause, it's beyond my reach. For me (and for many) it works very fine without any trouble. It seems to use a very different and modern system than the others and maybe those who have trouble should check their computer first. Recently, Zippy has wiped out several of my posts (i.e. Calvin Leavy) without any warning nor any given reason (those files were regularly and daily downloaded), so I've dlded the very huge files for the Big joe Turner and the SBW through Mega.
SupprimerGerard
SupprimerMoi aussi j'ai eu des Pb avec Mega il semble que le téléchargement à l'unité sans rien faire d'autre est la solution
(J'ai un ordi costaud d1 an)
André
http://veilleweb2.fr/p-651-mega-est-maintenant-compatible-avec-firefox-via-une-extension-a-telecharger/
Supprimer@Gerard; i d/l SBW today, just to check i missed a track, but i think i got 2 different versions of She's Crazy ; i didn't check the whole song, but the start is a little different;
Supprimerhttp://www78.zippyshare.com/v/30835093/file.html
greetings
kempen
Thank you, Kempen. I guess I've skipped this alternate version of "She's crazy". I don't remember if I did it for purpose or by chance...
SupprimerGerard:
RépondreSupprimerLet me be the first to congratulate you on providing this very important service to all of us who love Sonny Boy II and the blues. He has be neglected by record companies, and apart from the Charly box and some other CD's his complete work is hard to find. Thanks again for this.
This is why I've done that. "A lot of people is talkin' but mighty few people know".
SupprimerThank you very much Gerard for this Herculean effort.
RépondreSupprimerGerard, many many thanks for this wonderful posting. Don't know how you find the time and energy to put your postings together.
RépondreSupprimerThanks Xyros. I'm quite an older man by now and I've gathered sometimes with difficulty so much material upon blues and folk (among others) during 50 years that I don't see why I wouldn't share this work with people hooked on those great artists (and also human beings). That's all
Supprimer"you don't know, you better aks somebody"
RépondreSupprimerthanks, breaux
Je me suis procuré , pour une somme modique, votre excellent livre "Portaits en blues" . Super
RépondreSupprimerandré
Merci André et j'espère que ce nouvel ouvrage vous plaira et vous sera utile.
SupprimerMerci pour ce travail magnifique !
RépondreSupprimerI imagine you saw Sonny Boy live in Europe Gerard. I'd be interested in knowing where you saw him perform and who was backing him.
RépondreSupprimerI saw the American Folk Blues Festival 1964 in Paris, I think around october. Sonny Boy was backed by Hubert Sumlin, Sunnyland Slim, Willie Dixon and Clifton James (if my memory is right)
SupprimerMerci beaucoup Gérard pour votre formidable travail !
RépondreSupprimerLes titres des 2 albums Mercury qu'il partage avec Josh White sont ils inclus?
Non bien entendu... Je n'inclus que les titres enregistrés en tant qu'artiste principal et non comme accompagnateur. Voyez la disco à télécharger sur le lien à la fin du blog. Mais je retiens l'idée: les deux albums enregistrés par Josh White avec un petit orchestre de Chicago dont Sonny Boy à l'hca sont introuvables
Supprimerhello Gerard,
RépondreSupprimerThanks for this tremendous compilation.
I think I responded before but it may not have gone through.
I have a question with regard to The Goat. I understand that Frank Frost was one of the guitar players on this track. he confirmed this to me once, and I think I saw it in print somewhere. Have you checked this? just curious.
best,
B flat
Thanks. As you may have seen in the disco that I've posted separately with the music, the chess files indicate for the session that gave The Goat the following musicians:
SupprimerSonny Boy Williamson, vcl/hca; Robert Jr Lockwood, g; Luther Tucker, g; Otis Spann, pno; Willie Dixon, bs; Fred Below, dms.
Chicago, Ill. novembre 1959
89. The goat #1
90. The goat #2
91. Cool disposition #1
92. Cool disposition #2
93. Cool disposition #3
94. I never do wrong
95. It's sad to be alone
I feel very dubious that Frank Frost would have played on this number recorded in Chicago... He might have played with Sonny Boy on stage or whatsoever...
hi, Gerard: excuse me but i have a problem: i have downloaded all the files but not the CD-C2. i use chroome. thank you for all your magnificent works !
RépondreSupprimerIt works well for me.... As I told before all those download problems are beyond my reach. Retry again.
Supprimerthanx 4 xcellent post. took over 6 hrs w many re-starts. it was worth it tho.u gotta keep trying. never seen mega so slow & difficult
RépondreSupprimerExcellente intégrale !
RépondreSupprimerSuper site ! ( l'intégrale de la 1ère période de Fenton Robinson ...TOP ! )
J'avais découvert le Blues via Chuck BERRY et surtout votre fantastique "Encyclopédie du Blues"...dans les 80's.
Sonny Boy : I'alternate de " I DON'T KNOW " de 1957 est manquante.
Elle figure sur un CD CHESS/MCA de 1991 CHESS BLUES VOL 6.
Continuez de nous enchanter avec vos compil !
MERCI !
BIEN A VOUS
Merci pour ce travail gigantesque, mais où sont les pistes SBW065 jusqu'à SBW101?
RépondreSupprimerJe ne comprends pas. Voyez les références Mega dans le premier commentaire. Tout y est de A à F. (Merci de ne pas signer Unknown ou Anonyme si vous souhaitez une réponse)
SupprimerCD C + CD C2 contiennent ensemble les mêmes pistes que CD A + CD B: SBW001 jusqu'à SBW064 ..............
SupprimerEt je m'excuse pour ma "signature": Google fait cela!
Mais non, pas du tout. Le CD C contient les pistes 66 à 92 et le CD C2 les pistes 92 à 102.... Je viens de les re-télécharger sans aucun problème.
SupprimerCDC: https://mega.co.nz/#!tloF2AwL!edEyCtvZ2OPWxweimnYigMU9R-4bzgojAyi1iJOPBDQ
CDC2: https://mega.co.nz/#!9x4FDYIb!R-wB6s3zTauQssD26-x7k0QWpjz8TgKaUJEl1gAToLw
Vous avez dû faire une erreur quelque part
Gerard, you are my hero! But unfortunately I'm unable to download CD A (the others are OK). I'm getting an error message that says the file is no longer available.
RépondreSupprimerThanks. I've re-uploaded the CD A here:
Supprimerhttp://www53.zippyshare.com/v/229AqsAv/file.html
but grab it while it lasts. Cause if it's deleted onece again, I won't be able to re-up again...
Hello !! Thank you very much for your dedication and all this music !!!!
SupprimerPlease, can you re-upload CD A again ? Thank you !!
No, sorry. Copyrights problems.
SupprimerJ'ai reçu nombre de demandes pour revalider les liens vers cette discographie complète de Sonny Boy II. Mais sur les plateformes habituelles, il y a une impossibilité, les titulaires des copyrights annonçant (depuis 2014) la sortie d'un coffret! Désolé!
RépondreSupprimerTo answer a number of queries to re-upload the files of this post, I've tried to do it but, on the usual websites, it proved impossible to do so because the copyright owners of the music are (since 2014!) going to issue a boxset. Sorry!