BABY BOY WARREN: Detroit Blues Masters Vol. 7
Baby Boy Warren a été
un nom important du blues de Detroit, enregistrant entre 1949 et 1954 une série
de disques qui font presque tous aujourd'hui figure de classiques du genre.
Né le 13 août 1919 à Lake Providence
en Louisiane, Robert Henry Warren a passé sa jeunesse à Memphis, apprend la
guitare avec son frère aîné avec lequel il forme un duo, Big Boy Warren et Baby
Boy Warren, un surnom qui lui restera. Il joue dans les années 1930 dans Beale
Street et Handy Park côtoyant la plupart des grands bluesmen de la ville et
forgeant son style de blues sous l'influence de Little Buddy Doyle et Willie
Borum, deux bluesmen populaires à Memphis à cette époque ainsi que, surtout
peut-être, de John Lee "Sonny Boy" Williamson. Il fait même partie
durant quelques mois du célèbre programme radiophonique basé à Helena (Ak),
King Biscuit Time, aux côtés de l' "autre" Sonny Boy (Rice Miller) et
Robert Jr Lockwood.
Comme beaucoup, il gagne Detroit en
1942 afin de trouver un bon salaire chez General Motors et fait ses débuts
discographiques en 1949, gravant 21 titres en six ans, une série de très beaux
blues pour de petits labels comme JVB, Drummond, Blue Lake, Staff, Prize...
avec assez de succès local, pour que certains titres soient repris par des
labels mieux distribués comme Federal, Gotham ou Excello.
Ces disques présentent Warren en
compagnie de la crème des musiciens de Detroit comme Calvin Frazier ou Boogie
Woogie Red. Mais ce sont ses séances de janvier 1954 qui demeurent les plus
prisées des amateurs de blues car il y est accompagné de Rice Miller. En effet,
l'harmoniciste de Jackson, avant de s'installer à Chicago, était venu à Detroit,
logeant quelques mois chez son ancien compagnon du King Biscuit Time, Baby Boy
Warren. Chicken (Chuck a luck) est
d'ailleurs essentiellement un instrumental de Sonny Boy Williamson (Rice
Miller). Mais les autres morceaux comme Sanafee
ou Hello Stranger / Mattie Mae (une
composition de John Lee Williamson) sont aussi extrêmement réussis.
Mais le blues très ancré dans la
tradition sudiste de Baby Boy passe de mode dès le milieu des années 1950. Dans
une dernière séance à l'été 1954, il tente un peu d'étoffer sa musique avec
l'adjonction du saxophone de Johnny Hooks mais, malgré l'excellence de sa
version du classique popularisé par John Lee "Sonny Boy" Williamson, Stop breaking down, ce disque n'a aucun
succès et Warren va progressivement abandonner la musique durant une décennie.
Le début des années 1970 voit un
certain regain d'intérêt pour le blues traditionnel si bien représenté par Baby
Boy et Warren apparaît au Detroit Blues Festival de 1971, à Ann Arbor et fait
même une tournée en Europe en compagnie du pianiste Boogie Woogie Red. Il
aurait enregistré durant cette tournée un LP entier qui n'a malheureusement
jamais été publié.
Il recommençait à jouer régulièrement
à Detroit dans l'orchestre du guitariste Willie D. Warren quand il a succombé à
une crise cardiaque le 1er juillet 1977.
Gérard
HERZHAFT
Baby Boy Warren is another major name of the post-war
Detroit blues scene and his recording output (between 1949 and 1954) has gained
some kind of a "classical" status.
Born
on August, 13th, 1919 at Lake Providence (La), Robert Henry Warren
has in fact been raised in Memphis, learning the guitar with his elder brother
with whom he formed a duo, Big Boy Warren and Baby Boy Warren, a nickname that
would stick to him forever. During the late 1930's he plays regularly with
local bluesmen Little Buddy Doyle and Willie Borum while being strongly
influenced by the recordings of John Lee "Sonny Boy" Williamson. He
is rumoured to have recorded two titles at that time but no evidence of this
has never surfaced. In 1941, he is for a few months a featured member
(alongside the other Sonny Boy (Rice Miller) and Robert Lockwood) of the
popular radio programme King Biscuit Time broadcasted from Helena (Arkansas).
1942
finds him in Detroit trying to make a better living at General Motors and
playing the blues in the clubs. He finally makes his first known recordings in
1949, visiting sporadically the Detroit studios for the next six years, issuing
records on small local labels, some of it stirring enough interest to be also
issued by labels with national distribution like Federal or Excello. Baby Boy
is backed by the best Detroit bluesmen (Calvin Frazier, Boogie Woogie Red) but
this is his January, 1954 session that generally is better known because he is
in the company of his old mate Rice Miller who, coming from the South to Chicago,
made a stopover in Detroit, living for some months at Baby Boy's place and
playing with him at some Hastings Street's clubs. In fact, Chicken/ Chuck a luck is mostly a Rice Miller instrumental. The
other titles are of the same high standard, particularly Sanafee and Hello Stranger/
Mattie Mae, a reworking of a John Lee Williamson's hit.
But,
despite an essay to modernize his sound with the add of Johnny Hooks' saxophone
on a last 1954 session, the very downhome blues of Baby Boy with a strong late
1940's flavor seems already out-fashioned and Warren won't record anymore,
playing less and less outside private parties.
He
was making a modest comeback in the 1970's with appearances at the 1971 Detroit
blues festival, the 1973 Ann Arbor festival (where he recorded two "live"
titles) and a European tour alongside Boogie Woogie Red (he may have recorded
an album during this tour but nothing has been issued insofar) when he died of
a massive heart attack on July, 1st 1977.
Gérard
HERZHAFT
BABY BOY WARREN/
Complete Recordings
Robert Henry Warren, vcl/g; Charley Mills, pno; Milt
Larkin, bs. Detroit, Mi. 1949
01.
My special friend blues
02.
Nervy woman blues
03.
Lonesome cabin blues
04.
Don't want no skinny woman
05.
Forgive me darling
06.
Please don't think I'm nosey
Robert Henry Warren, vcl/g; Boogie Woogie Red, pno;
Calvin Frazier, g; Curtis Foster, dms. Detroit, Mi. 1950
07.
I got lucky
08.
Let's renew our love
09.
Taxi driver
10.
Bad lover blues
Robert Henry Warren, vcl/g; Sonny Boy Williamson (Rice
Miller), hca; Washboard Willie, wbd. Detroit, Mi. 10 janvier 1954
11.
Sanafee
12.
Not welcome anymore
13.
Hello stranger
14.
Bring me my machine gun
15.
Chicken
16.
Chuck a luck
17.
Baby boy blues
Robert Henry Warren, vcl/g; Boogie Woogie Red, pno;
Calvin Frazier, g; Washboard Willie, wbd. Detroit, Mi. mars 1954
18.
Mattie Mae
19.
Santa Fe
Robert Henry Warren, vcl/g; Johnny Hooks, t-sax;
Boogie Woogie Red, pno; Little George Jackson, g; Jimmy Tarrant, dms. detroit,
Mi. juillet 1954
20.
Somebody put bad luck on me
21.
Stop breaking down
Robert Henry Warren, vcl/g; Boogie Woogie Red, pno;
band. Ann Arbor, Mi. 1973
22.
Too many drivers
23.
She's fine
Baby Boy Warren/ Complete recordings
RépondreSupprimerhttp://www60.zippyshare.com/v/33764882/file.html
OK?
Merci & Bonne Année
SupprimerBBB
Ca marche!
SupprimerMerci et meilleurs voeux pour 2014. Keep on rockin' and bluesin'
Thanks Gerard - again.
SupprimerI just read Your Encyclopedia of the Blues ( great stories)
Happy New Year and forces to the future.
super ...Merci de votre travail.bonne année et meilleurs voeux
RépondreSupprimerThanks Gerard, I particularly enjoy the 1954 session with Sonny Boy & Washboard Willie. Just love raw blues with washboards, like early Hutto and Harmonica Frank.
RépondreSupprimerMerci Gérard.
RépondreSupprimerJe découvre un nouveau morceau dans votre sélection : "Bring me my machine gun" issu de la séance avec Sonny Boy. A ma connaissance, il n'était ni repris dans le CD "Stop breaking down" (Official) ni dans le coffret JSP ("Detroit blues"). Merci pour cette découverte et mes meilleurs voeux pour 2014.
cher Gérard. Bravo et merci encore une fois de nous faire partager tes raretés. Hervé de Lyon
RépondreSupprimermany many thanks...good works...good blog !!!!!!!!! ciao !!!!!!!!!!
RépondreSupprimerGERARD - Can you check this file? I hear digital clipping in every song. I had the original shorter version, and I'm not sure I heard it there. Please let me know if I should DL it again, because my latest copy from you is damaged.
RépondreSupprimerGyro1966: I made the .mp3 transfer mostly from vynile records or, in some cases, from tapes or digital copies made by blues collectors who sent them to me. The quality varies depending the sources. I use a little home studio and I try to do the best sound possible without too much time. If you have better copies of the BBWarren's tracks, this is no use to dwld mines. You can take only the tracks that you don't have. Hope my answer is useful?
SupprimerGerard any chance you could re-up this? Love to hear it
RépondreSupprimerThis post have been re-taken by the Blues/That Jazz blog with new files
Supprimerhttps://yadi.sk/d/gsZ0jB18mWRk9
Thank you for the quick response and for the passion you have for this type of music.
SupprimerThanks Gerard, You beat me to it. I have just finished my blog about Baby Boy when I stumble across your wonderful post. Regards, Bob Sevier.
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